Gå til innhold

Pc med flere skjermer


Anbefalte innlegg

Heisann. Da var det tid for hjemmenettverk.

 

Spørsmålet mitt er da, er det mulig å benytte samme maskin med flere skjermer, mus og tasm 2 tatus?

 

Feks ha en skjerm på kjøkkenet og en i stua koblet til samme pc, men som fungere som 2 pc`er?

 

Hvilke linux må jeg i såfall ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke noe om dette!

 

Men her er en(1) maskin som har hele seks brukere på en gang; men jeg regner med at det krever kunnskap for å få det til. Link Tror det er begrensninger i lengden mellom skjermkort og monitor. Forøvrig synes jeg det ser helt rått ut, alle skoler ol. burde kjøre slike løsninger.

 

Jeg ville heller satt opp en mini pc til kjøkkenet. Link.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Ser at kostnadene helt sikkert blir betraktelig lavere med en pc på hvert sted, men det er ikke poenget.

 

Multi-seat linux box er noe lignende det jeg tenkte :)

Merkelig rart at dette ikke er tatt videre og funnet ut noe lurt på.

 

Etter alt jeg veit kunne man foreksempel ha brukt dagens kat5 spredenett i hus til å overføre bilde og usb signaler, dette veit jeg fungerer. Deretter er det bare å koble dette til en slags omformer fra kat5 til usb og vga så inn på en server.

 

Faen detta skulle vi hatt patent på ;)

Lenke til kommentar

Bruk din favorittdistro. Søk på "<distronavn> multiseat" i en WWW-søkemotor så finner du nok ut av det, f.eks. finnes det flere guider/howto'er for Ubuntu (installer pakken multiseat) og Fedora (Core), men det er ikke noe i veien å få til det samme med andre distroer. Spørs bare hvor kyndig man er.

 

Å bruke cat5-nett som erstatning for lange VGA-/USB-kabler for skjerm-/mus-/tastatursignaler var jo en interessant idé, men det høres ikke helt trivielt ut. Krever nok litt arbeid.

 

(husk at du må ha flere skjermkort og -- du glemte å nevne det i den første posten, men det var du sikkert klar over fra før :-) )

 

Edit: Multiseat-løsninger burde være ypperlig for skoler, biblioteker o.l. med trange budsjetter. Problemet er vel at de lever i en firkanta Windows-verden og vet ikke om mulighetene som finnes.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
husk at du må ha flere skjermkort og
Må du egntlig det? De fleste nye skjermkort har i dag to DVI utganger, kan man ikke få til et oppsett hvor skjermkortet mater to skjemer da(men klart, skal man ha flere må en jo ha flere kort).

 

Edit: Multiseat-løsninger burde være ypperlig for skoler, biblioteker o.l. med trange budsjetter. Problemet er vel at de lever i en firkanta Windows-verden og vet ikke om mulighetene som finnes.
De selger en boks på komplett for windows til 1700kr som lar deg få to brukere på samme maskin, men med minus 3D fra skjermkortet...

 

Kan se for meg mange bruksområder for multiseat, virkelig smart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...