Gå til innhold

Tåler en harddisk å bli slått av og på hyppig?


Anbefalte innlegg

Casesn er at jeg har bygget et PC drivverk system (lyd av spiller) som består av to kabibnetter,

 

PC case: mini atx(4x sata), CF flash,

 

HDD case: 4stk 750GB WD koblet med SATA (via en multilane kabel, 4 SATA i en kabel.)

 

Jeg bruker et støyisolert kabinett fra A-techfabrication og lyden skulle være meget begrenset. Problemet er at disse 4 diskene lager så mye støy at selv med vibrasjonsdemping og et tykt fullstendig lukket allu kabinett blir støyen forstyrrende under såkalt "kritisk lytting".

 

Jeg har derfor instalert et programm kalt HDDscan (eller noe i den duren) som lar meg stille inn "time out" på diskene til f.eks 60 sekunder, slik at om jeg spiller Jazz fra disk 1 vil disk 2,3 og 4 ikke spinne. Diskene er også veldig kjapt oppe å går fra "dvale". Det er snakk om 3-6 sekunder.

 

Spørsmålet mitt er: Tar hardisker skade av å bli skrudd av/på (eller er det dvale?) hyppig? Jeg søker da helst et "vitenskapelig" svar. Diskene er av typen ES, Enterprise Etd om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyppig av/påslag vil trigge store temperaturendringer over kort tid ,det er ikke en fordel for harddisker.. anbefaler heller at du finner en løsning hvor du får plassert disk-kabinettet i et annet rom, eller får støyisolert den tilstrekkelig til at du ikke hører noe fra den.

 

Anbefaler deg også å vurdere en RAID-løsning.. 4x750GB er mye data, og om du mister en disk, så er det ingen vei tilbake.

 

Det jeg har opplevd er "best" for harddisker er å la de gå kontinuerlig med passe kjøling, så temperaturen holder seg mest mulig konstant over et langt tidsrom... men dette blir kanskje noe vanskelig om du har tenkt å ha disk-kabinettet i lytterommet.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Hyppig av/påslag vil trigge store temperaturendringer over kort tid ,det er ikke en fordel for harddisker.. anbefaler heller at du finner en løsning hvor du får plassert disk-kabinettet i et annet rom, eller får støyisolert den tilstrekkelig til at du ikke hører noe fra den.

 

Anbefaler deg også å vurdere en RAID-løsning.. 4x750GB er mye data, og om du mister en disk, så er det ingen vei tilbake.

 

Det jeg har opplevd er "best" for harddisker er å la de gå kontinuerlig med passe kjøling, så temperaturen holder seg mest mulig konstant over et langt tidsrom... men dette blir kanskje noe vanskelig om du har tenkt å ha disk-kabinettet i lytterommet.

8895231[/snapback]

 

Takk for utfyllende svar.

Backup er tatt til eksterne disker, hva hvis jeg setter tiden på rundt 10 minutter? Er det mulighet for å få diskene til å gå saktere? Evt finnes det 5400, evt 4200 disker på 750-1000GB?

 

Disk kabinettet har blitt flyttet ut i et annet rom, men er nå da et støykilde i det rommet. Et annet problem er at diskene ikke skrur seg av når maskinen gjør det. Merkelig. Har eksperimentert litt i BIOS, men uten hell. Opplever da at maskinen blir tregere i boot. Har et Kontron 986 LCD m-atx kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...