Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal sette opp hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette sammen et hjemmenettverk, og som det ser ut nå blir det en stasjonær og en laptop (+mulig en pc til senere) som skal koples opp mot samme internettlinje(hastighet: 1800/350). Vi har et Nextgentel ADSL modem (type Netopia Cayman 3351). Hvis det er mulig, bør ruteren/switchen helst støtte både trådløs(laptopen) og kabel på en gang.

 

Noen som har bra tips til åssen jeg bør gjøre det? Pris og kvalitet trenger ikke å være av det høyeste.

 

takk for all hjelp :)

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, jeg får frysninger på ryggen når jeg ser designet på Linksys routerne! Om design overhodet spiller noen rolle for deg, så fins det LANGT bedre alternativer! Bruker ASUS selv, og kan anbefale WL-500gP.

https://prisguiden.no/product.php?productId=62386

Funksjonsmessig er det nok ikke så store forskjeller, bortsett fra at ASUS'en har USB porter så du kan koble til eksterne harddisker, web-kamera, printer osv og dele mellom maskinene i nettverket.

 

Vet ikke om modemet ditt bare er et modem, eller om den fungerer som router også. Om det kun er et modem, kobler du som følger:

Telefon-uttak --> Splitter --> Modem --> Router --> PC

Koblingen blir den samme om modemet også er en router, men da må du gjøre noen instillinger i den trådløse routeren. Deaktivere DHCP i hvert fall. Mistenker at det er noe mer også, men er litt usikker.

Lenke til kommentar
Huff, jeg får frysninger på ryggen når jeg ser designet på Linksys routerne! Om design overhodet spiller noen rolle for deg, så fins det LANGT bedre alternativer! Bruker ASUS selv, og kan anbefale WL-500gP.

https://prisguiden.no/product.php?productId=62386

Funksjonsmessig er det nok ikke så store forskjeller, bortsett fra at ASUS'en har USB porter så du kan koble til eksterne harddisker, web-kamera, printer osv og dele mellom maskinene i nettverket.

 

Vet ikke om modemet ditt bare er et modem, eller om den fungerer som router også. Om det kun er et modem, kobler du som følger:

Telefon-uttak --> Splitter --> Modem --> Router --> PC

Koblingen blir den samme om modemet også er en router, men da må du gjøre noen instillinger i den trådløse routeren. Deaktivere DHCP i hvert fall. Mistenker at det er noe mer også, men er litt usikker.

8904529[/snapback]

Splitter=den dingsen som sitter på telefonuttaket som enten går til modemet eller telefonen? ellers er jeg ikke helt med. Og spørsmålet var hvor jeg skulle bruke kryssede/ukryssede kabler. Prøvde og sette opp nettverk for lenge siden og kan huske at det ble masse stress med dette.

Endret av supern-
Lenke til kommentar

Splitter er en liten "black box" som du kobler etter telefon-uttaket i veggen. Den har vanligvis 1 kontakt i ene enden, og 2 i andre. Fra telefon-uttak inn i enden med en kontakt, og fra den andre siden kan du koble en kontakt videre til modemet, og en til telefonen. Så jeg tror svaret på spørsmålet ditt er JA!

 

Du skal bare bruke ukryssede kabler i et sånt nettverk. Kryssede kabler benyttes (såvidt meg bekjent) bare om du skal koble sammen to maskiner direkte uten å bruke switch/router. Altså bare fra nettverkskort til nettverkskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...