Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS og Harddisk problemer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte sist uke ny HK,CPU og RAM, det viste seg da at HK ikke hadde nyopdatert bios og CPUn ble ikke gjenkjent.. Unknown Processor Revision kom opp.

Jeg kjøpte meg en gammel og billig CPU av samme socket,og det fikk vekk denne feilen.

 

Nå er det noe annet;

 

PCn starter ,men virker som ikke harddiskene vil fungere. Kan ikke høre noe arbeid ellernoenting.

Så windows og alt annet booter ikke.

 

Inne i BIOS settingsene så finner den heller ikke harddiskene eller,så noe må være feil etellerannet sted.

 

Jeg har sett over koblingene flere ganger , og finner ikke noe.

 

Den gode kjente "pipe" lyden etter du har startet PCn er heller ikke der.

 

Den kommer til et vindu hvor det kommer opp "NVIDIA og INTEL corperation 2005" osv. og begynner etterhvert å søke på DHCP ellernoe.

 

Er det noen av delene jeg har som ikke passer overens med hverandre??

 

Jeg har denne speccen nå;

 

CPU - https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331906

RAM - Kingston HyperX 2GB 800MHz DDR2 PC2 6400 Kit m/2stk 2x1GB CL4 (4-4-4-12)

HK - http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34545

Skjermkort - - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327248

 

Kan noen se noe galt? eller bare komme med noen tips?? begynner å bli veldig frustrert av dette :(

 

Tusen takk så lenge :)

Endret av ZaKo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den kommer til et vindu hvor det kommer opp "NVIDIA og INTEL corperation 2005" osv. og begynner etterhvert å søke på DHCP ellernoe.

Det betyr at maskinen din prøver og boote fra nettverket, og da har den mestsansynlig ikke funnet noe bootbart media som CD/DVD, HDD, USB.

Det er mulig du kan trykke F12 med det samme du ser BIOS skjermen og velge CD-ROM, putte i XP / Vista eller hva du vil installere. Har du prøv med XP / Viasta som boot media tidligere kan det være at du ikke har rett jumper setting på CD/DVD-ROM'en (selv om jeg innerst inne ikke tror dette har noe og si med dagens spillere og kontrollere). Men sett den til MASTER vist den ikke står på det.

 

EDIT: leif

Endret av Abbyss
Lenke til kommentar

Harddiskene jeg har i er full installerte...

 

Eneste jeg har skiftet ut er de tingene jeg nevnte.

 

Er kanskje ikke det du mener men...Jeg er helt ute av ideer ihvertfall.

 

Kanskje er det bare en liten bagatell eller ikke....

Lenke til kommentar
Harddiskene jeg har i er full installerte...

 

Eneste jeg har skiftet ut er de tingene jeg nevnte.

 

Er kanskje ikke det du mener men...Jeg er helt ute av ideer ihvertfall.

 

Kanskje er det bare en liten bagatell eller ikke....

8877792[/snapback]

Ok. Men virker tastaturet s[ du kommer inn i BIOS da?

Lenke til kommentar
Har forsøkt det også...

 

Men når du starter en PC..så skal du jo høre at HDDene arbeider litt? eller starter dem ikke med det like før du ser windows merket?

8877973[/snapback]

Joda, det skal du.Er det SATA eller IDE disk? Vist det er IDE disk saa se til at den staar paa CS (cabel select). Se til at det satt opp til og boote fra harddisk f0rst i BIOS.

Lenke til kommentar
Hehe... Tror du missforstod litt.

 

Ene harddisken er SATA2 mens den andre er SATA såvidt jeg vet om.

 

DDR2 vet jeg at er minnet....

 

Men kan bare ikke skjønne problemet :(

8878167[/snapback]

Hehe.. jaha, OK :D

Vel koble fra den disken som ikke er bootbar, samme med alt annet som "kan" boote og pr0v med det.

 

EDIT> Fant denne paa MSI sine sider:

http://global.msi.com.tw/index.php?func=ht...=service_bootup

Endret av Abbyss
Lenke til kommentar

Resett CMOS, dette nullstiller hele BIOS. Start opp PC'en igjen, gå inn i bios og velg first boot device, sett det til HDD.

Har du byttet om på SATA ledningene? At hdd1 som stod på sata1 nå står på sata2 når du har tuklet i PC'en? Det gjorde jeg byttet om på de fordi jeg har 2 HDD, plutslig fikk jeg bluescreen og full pakke. Byttet om på sata ledningene og alt funka. ;)

Lenke til kommentar

Jeg fant feilen tror jeg.....

 

Jeg forsøkte med ny HDD og den fant han med engang.....

 

Hva kan dette være? Trenger jeg å oppdatere biosen for harddiskene også eller?

 

Eller kan dem ha blitt ødelagt samtidig som alt annet gikk til #####?

 

Argh...... jeg tenkte meg at det var noe med harddiskene og gjøre..og så dum som jeg er så prøver jeg ikke med en annen med engang....men nå har jeg funnet ut det ihvertfall:P

 

 

Må jeg da bestille meg nye harddisker? :( Sjekk lenger opp så ser dere hvilke harddisker jeg bruker.

Lenke til kommentar

Eneste jeg fant,er en knapp på hovekortet som jeg trykker inn,som sitter like ved bios batteriet.

 

Men hvorfor skal dette skje nå liksom?? Det er jo et nytt HK og jeg har jo ikke endret noe i biosen ellernoe. Jeg prøvde min far sin harddisk som er av samme type som den ene jeg har,bare at det er litt mere plass på den.

 

Den fant den med engang,men den kom det opp at Windows ikke hadde skrudd seg ordentlig sist gang og fikk opp muligheter for å starte i safe mode osv.! Prøvde det og vanlig booting,men det kom opp bluescreen og restartet seg. Forsøkte å endre plass på SATA kablene men hjalp ikke.

 

På den ene jeg hadde,så bootet Windows ,men da jeg kom til der du skal skrive inn passord og sånt så kom det opp at Windows trengtes å aktiveres og sånt så den ville ikke boote.

 

Forsøkte da å sette inn en Windows CD og gjorde så CD-rommen var 1st bootable,men den klarte aldri å kjøre igang installasjon ellernoe,den bare stod å arbeidet....

 

Jeg blir snart gal av problemene.

 

Må jeg nå sende inn harddiskene da? Kan det også være feil på CDrommen også,så jeg må bestille ny der og?? Blir forvirra

 

Beklager hvis det er masse rot her,men jeg blir rotete og forvirra selv!

Lenke til kommentar

Okey..

Nå sitter jeg på min egen PC:)

 

Bruker en HDD og CD-rom som jeg låner av søskenbarnet mitt!

 

Det som er merkelig er at ,ingen av de 2 harddiskene jeg hadde virker ikke og ikke engang Cd-rommen ville fungerer alltid.

 

Dette vil da altså si følgende;

 

Harddiskene mine ,CD-rommen OG hovedkortet døde,samme kvelden!?

 

Hvordan kan dette skje??

 

Jeg har tidliger at en annen harddisk som ikke såå lenge siden døde,pluss en PSU har tatt kvelden.

 

Fattern har fått PCn til å crashe også,dette er en liten stund siden. Pluss at min bærbare er ustabil og død.

 

Er det forbannelse i dette huset? Skal jeg ringe Ghostbusters? Er det tilfeldigheter? Er det JEG som har grunnen til at begge stasjonere PCene har blitt sånn,pga at jeg satte dem opp selv,og etter 1år+ så skjer det problemer??

 

Nå skal jeg ihvertfall uansett flashe BIOSen så jeg får brukt min nye CPU.

 

Blir det mer problemer framover nå,så klikker det mentalt for meg,jeg har ikke godt av dette =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...