Gå til innhold

Asus A7V-133 problem


Ko_deZ

Anbefalte innlegg

Heissann.

 

Tror jeg herpa hovedkortet mitt i går. Vifta på chipsettet satt noe inni granskauen godt fast. Varma den godt opp før jeg rev den løs, men den satt godt likevel. :-?

 

Jeg vet ikke om det var det som gjorde susen. Har satt på en vannkjølingsblokk der nå, og den kjøler veldig bra. Problemet er at PCen nekter å boote skikkelig. Til tider så nekter den å vise farger på skjerm, bare tekstmodus, og andre ganger starter den ikke i det hele tatt. Dersom jeg klokker ned FSB til 90MHz (som er det laveste) så har det hendt at jeg har kommet inn i Windows, men som regel tryner den. Linux kjernen maser om segmentation fault, og windows klager over at den ikke finner en eller annen PCI.* fil.

XP installasjonen setter igang på en grei måte, men så begynner den også å syte.

 

Det som er mest rart er at alle PCI portene ser ut til å fungere, og jeg får jo skjermbilde riktig en gang iblandt. Er det noen som har peiling på hva som skjer dersom man røsker løs noen piner på NB på hovedkortet? Skal teste mer når jeg kommer hjem fra jobben i kveld, men det hadde vært fint med noen tips til hva jeg kan gjøre for å lokalisere problemet. Det at den nekter å vise grafikk, samt at den krasjer like etter GRUB (boot loaderen. Denne har bakgrunnsbilde som heller ikke vises alltid), kan det skyldes problemer med AGP porten? Skal sjekke med et PCI skjermkort senere.

 

HW jeg kan teste med:

 

Asus A7V-133-C

XP200+ og Duron 750 (begge gir samme resultat)

Diverse PCI kort, bla Adaptech 29160N SCSI kort (scanner for enheter like etter minnesjekken, så med dette tester jeg op PCIportene kommuniserer greitt)

Asus ti4600 og Matrox G400 AGP + diverse PCI skjermkort jeg har liggende.

 

Merkelig at hele BIOS booten og det går så fint. Ikke noen problemer med minne eller noe som helst. Skjønner ikke jeg.

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Humm det er jo en grunn til at i tester der de fjerner vifter som er limt fast så tar de å putter den i en pose og legger den delen de skal ha det av på i fryseren noen timer og prøver forsiktig, for limet er lagd for å tåle varme...

 

Tipper det er ødelagt, og du burde lære å søke litt før du prøver

Lenke til kommentar

Lim av den typen blir som regel seigt og mykt når man varmer det opp, og hardere og sprøere når man kjøler det ned, det er i alle fall min erfaring. Det er vel det prinsippet limpistoler bruker blandt annet, og det samme prinsippet man bruker når man bruker varmepistol for å få av klistermerker på vinduer og slikt. Har aldri hørt at de fleste kjøler ned sakene før de løsner dem, men greit, jeg burde kanskje ha lest litt mer om det. Synes fortsatt at limet ligner mistenkelig på den typen lim som er på tape, bare litt seigere.

 

Uansett så var jo ikke det helt spørsmålet da. Jeg er ute etter å finne ut om HKet mitt faktisk er herpa, og ønsket råd om hvordan jeg kunne finne det ut. Jeg takker for alle svar.

 

Ellers takk. Etterpåklokskap er alltid bra :D

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...