Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedissues, gbit vs 100mbit, Vista vs XP


Anbefalte innlegg

Hei

 

En litt lang post, beklager det, men er nødvendig.

 

Har et merkelig issue her. Har et lite hjemmenettverk med et halv dusin forskjellige bokser. En gammal 5-porters switch + router m/firewall og Cat 5 kabler over hele fjøla. Ettersom router/switch er 100mbit blir det speeden internt på nettverket. Har kjørt dette nettverket i mange år med forskjellige maskiner og det har stortsett fungert greit.

 

Har en filserver med gbit LAN som kjører XP SP2 med det som er av oppdateringer. To brukspc'er, ene med Vista Ultimate 64bit, andre med XP Pro SP2 32bit. Begge disse har også gbit LAN.

 

Så til det schnodige.

 

På store filer (300mb +), ved kopiering/overføring fra Vistaboksen til serveren ligger transferen på ca 5mb/s når prosessen intitialiseres fra Vistaboksen. Om jeg starter prosessen fra serveren får jeg en gjennomsnittlig hastighet på 7-8mb/s. Dette er på akkurat samme filene fra/til akkurat samme disk.

 

Feilsøkte og koblet server'n via twista kabel rett i Vistaboksen. Mao gigabitforbindelse uten mellomledd. Samme fenomenet gjenntok seg, 5mb/s når prosessen ble initialisert fra vistaboksen, og rundt 200mbit aka ca 20mb/s (sannsynligvis makshastigheten til diskene på server'n, gamle ATA100/133 slitere) når skjiten ble started FRA server'n.

 

Så, for å gjøre det hele enda mer forvirrende. Om prossesen startes (over standard 100mbit nettverk) fra Vistaboksen til XP boks #2 som er moderne top notch men kjører presis samme versjon av Windows XP som serveren, får jeg konsekvent 10,5 mb/s med de samme store filene. Mao veldig nær teoretisk max for 100mbit (12,5mb/s).

 

For ordens skyld, fra server'n til XP boks #2 via 100mbit nettverk ligger speeden på 7-8mb/s. Jeg antar at årsaken til at serveren ikke får 10,5mb/s opp mot XP boks #2 er at Vistaboksen og boks #2 har akkurat samme ethernetchip (nvidia) og dermed på et eller anna vis kommuniserer bedre.

 

Til sist men ikke minst, den ofte foreslåtte synderen i slike tilfeller, TCP Auto-tuning featuren i Vista, well har prøvd å disable denne, uten noen merkbar forskjell. Har også tested med QOS av/på på begge boksene. TCP/IPv6 av/på likeledes.

 

Er litt i loss for å forklare eller finne årsaken til dette. Alt jeg ønsker er de usle 7-8mb/s fra vistaboksen til server'n minimum..

 

Mao

1. Det er ingen fysiske problemer.

2. Hardwaren fungerer åpenbart som den skal iogmed at det faktisk er mulig å oppnå høyere hastigheter når prosessen startes fra XP serveren, eller fra Vista til XP boks #2.

3. Det er nødt til å være et eller annet konfigurasjonsmessig problem på vistaboksen eller serveren, mest sannsynlig på vistaboksen. Men hva, og hvor?

 

Har googla en del, uten å bli noe klokere. So, noen kloke hoder som har forslag?

 

/DFN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
win fildeling og vista er en katastrofe, så har du testet med ftp?

8868600[/snapback]

 

Får "normal" 100mbit speed om jeg kjører en FTP server på server'n. Mao 7-9mb/s på større filer. Noe tungvindt løsning dog. Har ellers hørt og hører flere som sier det samme som du, Vista og nettverk = pffføy. Likevel, syns dette er skikkelig weird shit ;)

 

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...