Gå til innhold

Får ikke stilt opp FSB til 133 på MSI KT3 ultra2 med XP2000+


snorre-j

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt sammen en pc fra komplett med:

112735 MSI KT3 ultra2 (MS-6330E)

109579 XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus(Palomino)

105276 DDR-Dimm PC2100 256MB

109643 Gainward GeForce3 Ti/500TV

+ DVD CD-brenner 60GB

 

Problemet er at jeg ikke får stilt opp FSB til mer en 110 :(

Hvis jeg setter den til 133 (eller mer en 110) henger den seg i oppstarten (win2000)

Den kjører stabilt på FSB 110

Er det kansje RAMen som er dårlig???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kanskje har satt opp innstillingen for CPU feil i BIOS.

Din står sikkert på 33/100 men skal stå som 33/133 siden din AMD kjører 266. Hvis du har 33/100 (PCI/CPU) og setter denne til 110 vil du belaste PCI slottene høyere, men dette skal også stå i BIOS. Hvis PCI bussen blir for høy har mange PC en tendens til å streike. Velger du 33/133 vil din CPU kjører riktig frekvens og det samme med PCI slottene.

Finner du ikke disse valgene kan du sjekke manualboken om det er en jumper på hovedkortet som må flyttes på for å få kjørt 133mhz.

 

LYKKKE TIL

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med maskinen til en fyr som hadde bygd maskin selv, og etter litt feilsøking, biosoppdateringer etc, fant vi ut at han hadde prestert å snu kjøleribben(En TITAN) feil vei :o, slik at forhøyningen i sokkelen og utfresingen i kjøleribben ikke stemte. Dette førte da til at cpu kjørte bra en stund på 100MHz fsb mens på 133MHz flatet den ut før den rakk å rapportere post engang.

 

Håper du ikke har montert ribben feil, men du kan prøve å oppdatere bios på hk'et ditt.

Lenke til kommentar
Det er ingen slik jumper på kortet.

Når jeg setter 133 og restarter poster den riktig navn på prosessoren, men vil ikke starte Windows.

Hva skjer med PCI BUSen når jeg øker FSB? øker den når jeg setter FSB til 110 og ikke når jeg setter den til 133??

Er det en nye harddisk du prøver å installere os'et på eller en disk du har fra før av med windows installert? Om du har det siste foreslår eg at du formaterer, om ikke kan du prøve å se om det er kommet en nyere bios.

Lenke til kommentar
Det er ingen slik jumper på kortet.

Når jeg setter 133 og restarter poster den riktig navn på prosessoren, men vil ikke starte Windows.

Hva skjer med PCI BUSen når jeg øker FSB? øker den når jeg setter FSB til 110 og ikke når jeg setter den til 133??

Er det en nye harddisk du prøver å installere os'et på eller en disk du har fra før av med windows installert? Om du har det siste foreslår eg at du formaterer, om ikke kan du prøve å se om det er kommet en nyere bios.

det er en Seagate Barracuda V 60 GB IDE 7200RPM ATA/100 harddisk 2MB cache ST360015A

ja den er ny...

Lenke til kommentar

I manualen står det følgende:

 

CPU Clock Frequency Selection through BIOS

The hardware configuration for CPU clock frequency of the motherboard

is set to 100MHz by default. Therefore, to make a 133MHz CPU run at 133MHz

when it is installed on the board, you have to adjust the CPU clock frequency

in the BIOS setup utility.

To set the clock frequency for the installed CPU, refer to Frequency/

Voltage Control in Chapter 3. BIOS Setup.

 

Hvor det står:

 

Frequency/Voltage Control

Use this menu to specify your settings for frequency/voltage control.

Spread Spectrum

When the motherboard’s clock generator pulses, the extreme values (spikes)

of the pulses creates EMI (Electromagnetic Interference). The Spread Spectrum

function reduces the EMI generated by modulating the pulses so that the

spikes of the pulses are reduced to flatter curves. If you do not have any EMI

problem, leave the setting at Disabled for optimal system stability and

performance. But if you are plagued by EMI, setting to Enabled for EMI

reduction. Remember to disable Spread Spectrum if you are overclocking because

even a slight jitter can introduce a temporary boost in clockspeed which

may just cause your overclocked processor to lock up.

CPU FSB Clock

This item allows you to select the CPU Front Side Bus clock frequency (in

MHz). Setting options range from 100 to 220. If you install a CPU other

than 100MHz FSB, you should change the setting to corresponding FSB

frequency; otherwise, the CPU will run at the default configuration 100MHz.

The field allows you to overclock the processor by adjusting the FSB clock

to a higher frequency.

CPU Ratio/Vcore (V)

The items are used to adjust the CPU clock multiplier (ratio) and CPU core

voltage (Vcore). These fields provide users a tool to overclock the system.

Warning: Changing CPU Ratio/Vcore could result in the instability

of the system; therefore, it is NOT recommended to change the

default setting for long-term usage.

DDR Voltage (V)

Adjusting the DDR voltage can increase the DDR speed. Any changes

made to this setting may cause a stability issue, so changing the DDR

voltage for long-term purpose is NOT recommended.

AGP Voltage (V)

AGP voltage is adjustable in the field, allowing you to increase the performance

of your AGP display card when overclocking, but the stability may be

affected.

 

noe som er feil her???

har bare forandret på CPU FSB Clock....

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Det er ingen slik jumper på kortet.

Når jeg setter 133 og restarter poster den riktig navn på prosessoren, men vil ikke starte Windows.

Hva skjer med PCI BUSen når jeg øker FSB? øker den når jeg setter FSB til 110 og ikke når jeg setter den til 133??

 

Når du øker FSB vil PCI bussen også øke. PCI bussen skal kjøre 33mhz som også er default. Bruker du en 200mhz CPU kjører denne på 2 ganger 100mhz altså 33/100 hvor 33 er PCI bussen.

Problemet ditt er at du har en 266mhz CPU og for å få utnyttet denne skikkelig må den kjører på 2 ganger 133 altså 33/133. En slik CPU kan godt kjører på 2 ganger 100, men da utnytter man ikke CPU skikkelig.

Mange BIOSer har flere valg av innstillinger på CPU. På MSI vet jeg ikke helt sikkert om FSB 133 kan settes i BIOS eller må settes på hovedkortet via en jumper. Sjekk BIOS skikkelig. Se om du finner noe om FSB 133 eller 33/133.

Hvis du velger innstilling 33/100 og øker FSB til 133 vil dine PCI busser kjører på så stor frekvens at den blir ustabil. feks vil da utfalle bli at du kanskje kjører 38/133. Dette blir for mye for PCI slottene.

Velger du 33/133 som mange hovedkort støtter vil PCI bussen kjører normal frekvens som er 33mhz og du får utnyttet din CPU skikkelig ved at den nå kjører på 2 ganger 133mhz.

Håper noe av dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Velger du 33/100 registrerer hovedkortet ditt at du bruker en 200mhz CPU. Når du så øker FSB registreres dette som overklokking og PCI bussen øker.

 

Velger du 33/133 registrerer hovedkortet ditt at du bruker en 266mhz CPU. Du trenger altså ikke å klokke og PCI bussen forblir på 33mhz

Lenke til kommentar
Fant ut problemet nå. Det var jeg som var litt for rask da jeg monterte. Kjøleribba var feil vei..............bare halvparten av CPU hadde kontakt med kjøleribba via pasta.. temperaturen ligger nå på 40C..

Takk for hjelpen folkens :D

Bare hyggelig. Det som eg og liker er som du har gjort nå er å si at du har fikset problemet, for da slipper noen å ta opp tråden på nytt om et år eller no :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...