Gå til innhold

Hvilken Utdanning bør jeg ta for å bli journalist?


Helpel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på videregående er det vel enten Medier og Kommunikasjon som er det mest aktuelle, uten at jeg skal si det helt sikkert. Etter videregående kan du studere journalistikk mange forskjellige steder. Det finnes vel skoler i Norge, men jeg har hørt mest om folk som studerte journalistikk i utlandet (England).

Lenke til kommentar

Er masse om journalistikk, presseetikk, filming osv. på medier og kommunikasjon. Så det er absolutt å anbefale. Er nå ferdig med andreåret så jeg kan med sikkerhet si at hvis journalistikk og film er interessant for deg, er dette rette den rette linja for deg. :)

 

Men du må belage deg på å gjøre en del andre ting også. Medier og Kommunikasjon inkluderer tema som web, fargelære, foto, grafisk design. Altså tema som du ikke har bruk for som filmjournalist (men som dog er interessante saker).

 

Dessuten ville jeg undersøkt på forhånd om evt. høyskole/universitets-tilbud som du tenker på etter videregående krever f.eks ekstra matte-moduler, da har du 3 alternativer: 1. Ta disse som privatist. 2. Ta de på et påbyggingsår. 3. Velge allmenfag 3. årig og så søke deg inn på det høyskole-opplegget som er aktuelt (vanlig journalistutdanning er jeg ganske sikker på ikke krever mer enn det du får på MK).

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kontaktet rådgiveren på skolen din og spurt om hva som kreves for de ulike høyskole-utdanningene. Rådgiveren kan sikkert også undersøke hvilke tilbud som er relevant for å bli videojournalist.

 

Håper dette var til hjelp. Men jeg sier det igjenn, snakk med rådgiver først, dette er et ganske viktig spørsmål som du virkelig vil ha et ordentlig svar på!

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Tja, ved første tanke er jo Medie og Kommunikasjon det "mest rette" faglig, men med tanke på karakterer vil jeg si at det er smartere å gå almenn.

 

For å komme inn på journalistutdanninger trenger du høye karakterer, sykt høye karakterer. Det er vanskelig å få i mediefagene på Medier og kommunikasjon, fordi hvordan kan du være perfekt kreativt sett? Selvsagt kan du få gode karakterer, men det er ikke noe du kan lese deg til.

 

På almenn kan du også fordype deg i fag som kan være relevante for fremtiden.

 

Jeg vil(le) også bli journalist, og valgte Medier og kommunikasjon. Og det er både posetive og negative sider ved det. 2 av lærerne mine er utdannet journalister, og de lærer deg sykt mye. Du får gjøre veldig mye journalist-relatert som er nyttig for fremtiden osv. Men så er det dette med karakerer og ikke mulighet til å fordype deg så veldig på Medier og Kommunikasjon. Derfor angrer jeg personlig på at jeg ikke valgte almenn, fordi der _vet_ jeg at jeg ville få bedre karaterer (dette er selvsagt individuelt, jeg f.eks. er teoretisk og kan lese meg til en 6-er, men andre kanskje er mer praktiske osv).

 

Du får forresten jobbe veldig mye praktisk med forskjellige tinger på Medier og Kommuniaksjon, noe som er posetivt. Det er også kjempemye å ta med seg videre selv om det ikke blir journalistutdanning. :)

 

Så konklusjonen er; det er veldig individuelt, du må se på hva du er flink til og du må først og fremst tenke på karakterer siden snittet for å komme inn på en ren journalistutdanning er sykt høy (det finnes flere veier til Rom vet du...)

 

Håper det hjalp litt

Lenke til kommentar

Har lest at folk som jobber tre år som "freelancer" har vel så gode sjanser som en som har tre år på høgskole.

 

Men for å klare dette, må man være dyktig, da aviser førts og fremst ønsker å bruke sine egne journalister.

 

Nå var det jo ikke slik journalistikk du var interessert i, men uasett, lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...