Gå til innhold

Spare tollutgifter ved adresse i sverige?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, er det noen som vet om man sparer (lurer unna) tollavgifter dersom man kjøper pc/dyre ting fra utlandet og evt.  sender den til en adresse i Sverige hvorpå de frakter den over grensen for meg?

8853494[/snapback]

 

 

hmm..oppfordrer du til smugling her?

Du må jo betale toll inntil Norge fra Sverige da!

Med mindre de ikke stopper med broen seff..

Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer ikke til smugling...Jeg bare antyder at jeg kanskje kommer til å gjøre det. Jeg vil selvsagt ikke at andre skal følge mitt dårlige eksempel og moral. Har nemlig slektninger som har fritidsbolig i Sverige som kjører svært mange ganger over grensen, de er godt kjent av tollen/tullen. Bestiller man fra EU-land til EU-land tror jeg man ikke får den samme høye satsen i tollavgifter. Hvordan jeg frakter den fra Sverige er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Det er en kjempeplan. Ja, det er toll og moms og slikt på varer fra Sverige også, men grensene for hvor mye du har lov å ta med deg er ikke helt like de som våre kjære venner i Oslo og Akershus Tolldistrikt operer med når de ser gjennom posten din.

Bra plan! Ingen umulighet å gjennomføre! :)

Lenke til kommentar

Du kan benytte deg av noe som heter "Poste Restante".. Dvs at du får posten tilsendt til et postkontor og kommer innom der og henter det når det passer deg. Husk bare at de fleste kontor ikke oppbevarer post mer enn 1 måned. Dette kan du gjøre i omtrent alle land, husk da bare å få avsenderen til å merke pakken med "POSTE RESTANTE" i tillegg til navnet ditt og postkontoret det skal leveres til.

 

Fant en artikkel om det her.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Fullt lovlig å bestille noe f.eks poste restante til et postkontor i sverige, hente det der og kjøre over grensa til norge. Egentlig skal du vel ha vært i utlandet mer enn 24 timer, men dette har de jo ingen mulighet til å sjekke. Vær obs på at det er en grense på 5000 kr pr person e.l. Men har du med deg en del følk i bilen blir det jo fort en 20-25.000. Imidlertid kan ikke hver enkelt gjenstand være over 5000 kroners-grensa, så du kan ikke "slå sammen" kvota til deg og kompisen din om du skjønner.

Lenke til kommentar

Det er en mulighet, men veldig på kanten. Jeg er ikke sikker på tollsatsene ol. i forhold til internt i EU, men inn til Norge er det først og fremst moms som må betales når det sendes. Samtidig er det noen ganger mulig å få trukket av momsen i salgslandet. Handlet selv en DVD spiller fra Sverige hvor jeg fikk trukket av svensk moms ved kjøpet, før jeg betalte norsk moms når pakken kom til Norge.

 

Uten å være helt bombesikker ligger momsgrensen ved post på 200,- og på 5000,- dersom du har vært mer enn 24 timer i utlandet. Jeg mener det ikke er toll på elektronikk uansett.

 

Ditt eneste problem vil være dersom de blir stoppet i en kontroll, i såfall blir sannsynligvis varene beslaglagt og de som frakter dem ilagt bot.

 

Husk også at enkelte butikker ikke sender til andre land enn der kredittkortet er registrert.

Lenke til kommentar

Mulig det er endret, eller at jeg husker feil, men før mener jeg grensen var 6000 kr om man sender det post restante til f. eks Strømstad. Har gjort det selv et par ganger. Da bare henter man varene på postkontoret i strømstad, i sitt eget navn. Mener å huske at man ikke kan dele opp denne summen/varen på flere personer. Man kan med andre ord ikke ta med varer for summen x2 selv om man er to stk.

Lenke til kommentar

Her er det altfor mye synsing uten noe som helst kilde. Hvor dere henter grensen på 5000 fra aner jeg ikke for den er feil. Undersøk nå litt før dere uttaler dere om ting dere ikke kan.

 

FOR 2003-01-10 nr 32: Forskrift om toll- og avgiftsfri innførsel og forenklet fortolling av reisegods.

 

§ 4. Opphold i utlandet i minst 24 timer

 

      Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i minst 24 timer kan toll- og avgiftsfritt innføre varer til en verdi av inntil kr 6000,-. Innenfor denne verdigrensen kan det for følgende varer likevel kun innføres: a) 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

b) 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent,

c) 200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer,

d) 200 blad sigarettpapir og

e) 10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.

 

 

      Dersom en vare som utgjør et sammenhengende hele overskrider kvoten i bokstav a - e, kan denne innføres toll- og avgiftsfritt av flere personer sammen dersom hver persons andel av varen ikke overskrider kvoten.

 

§ 5. Opphold i utlandet i mindre enn 24 timer

 

      Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan én gang innenfor et tidsrom av 24 timer, toll- og avgiftsfritt innføre varer av inntil kr 3000,-. Innenfor denne verdigrensen gjelder de samme begrensninger som etter § 4 første ledd. I tillegg må varene nevnt i § 4 første ledd bokstav a - d være kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.

 

      Begrensingene i § 4 andre til sjette ledd gjelder tilsvarende.

Lenke til kommentar
Hvor mye kan du bestille inn til sverige uten å betale svensk toll da? I norge kan du bestille intill 200NOK, men hvordan er den regelen i sverige?

8854038[/snapback]

 

IKKE toll men moms..

 

Pr. 2005 så betaler di(søta bror) ingen moms på bestillinger fra EU-land.

Men di må betale moms i det landet varen kommer fra(vi slipper jo det)

 

"Edit"Litt bakvendt skrevet men du finner svaret i artikkelen under..

 

 

http://forbruker.no/pengenedine/netthandel/article991475.ece

Endret av taz
Lenke til kommentar
Det er en mulighet, men veldig på kanten. Jeg er ikke sikker på tollsatsene ol. i forhold til internt i EU, men inn til Norge er det først og fremst moms som må betales når det sendes. Samtidig er det noen ganger mulig å få trukket av momsen i salgslandet. Handlet selv en DVD spiller fra Sverige hvor jeg fikk trukket av svensk moms ved kjøpet, før jeg betalte norsk moms når pakken kom til Norge.

 

Uten å være helt bombesikker ligger momsgrensen ved post på 200,- og på 5000,- dersom du har vært mer enn 24 timer i utlandet. Jeg mener det ikke er toll på elektronikk uansett.

 

Ditt eneste problem vil være dersom de blir stoppet i en kontroll, i såfall blir sannsynligvis varene beslaglagt og de som frakter dem ilagt bot.

 

Husk også at enkelte butikker ikke sender til andre land enn der kredittkortet er registrert.

8853775[/snapback]

Moms i Norge og Sverige er akkurat lik, dvs at regnestykket vil i de fleste tilfeller bli som følger.


  •  
     
  • Kjøp til Sverige. I og med at leveransen skjer fra et EU-land til et annet vil det være enten svensk mva (25 %) eller butikklandets mva (fra 16 - 25 %) som brukes. Nærmere beskrivelse nedenfor. For større nettbutikker, med stor salg til Sverige vil det alltid være svensk mva.
     
     
  • Kjøp fra et EU-land til Norge. Du har rett på å kjøpe varen til nettopris, dvs eks mva. Varen fortolles når den kommer til Norge. I og med at det omtrent ikke finnes varer med toll på (unntak er mat, noe klær etc, intet av elektronikk), vil det du må betale være mva på 25 % + fortollingsgebyr på fra 75 - 200 kr.
     
     
  • Konklusjon. Varen vil koste fra 75 - 200 kr mer å ta direkte til Norge, regner man eventuelt inn kostnaden med å hente varen i Sverige blir prisforskjellen mer eller mindre borte.
     
     

Av seriøse nettbutikker i EU-land, har jeg bare en gang opplevd noen som ikke leverer varene til nettopris (eks VAT) til Norge (ModusLink). Til og med butikker der dette ikke står eksplisitt lar dette seg som oftest ordne ved nærmere kontakt.

 

@OgnOmm: Når det gjelder kjøp mellom EU-land, tror jeg faktisk ikke den grensen finnes, fordi de har et felles regelverk (selv om satser er ulike). Men sikker er jeg ikke.

 

@tas: Artikkelen du viser til er for gammel (2005), i alle fall har jeg på de siste testene fått 25 % mva (svensk) når jeg prøver å bestille til Sverige. Men jeg kan ta feil. Men mener jeg har fått med meg at reglene innen EU når er at det er mottakerlandets mva som skal tas, dvs for å være svært nøyaktig skal mottakerlandets mva-sats (VAT), brukes dersom denne bedriften har salg til dette landet som overstiger et vist nivå, for Sverige er det vist 320 000 SEK. Så reglene i EU er at bedrifter som driver "fjernsalg" (nett/telefon) etc også til andre EU-land, må registerer seg også for mva (VAT) i det landet dersom dette har noe omfang, og da brukes mottakerlandets mva-sats.

 

Distance selling of goods

 

Distance selling means that a supplier sells goods to non taxable customers established in another Member State and the supplier takes care of the transport of the goods to the customers. A typical example is mail order companies.

 

VAT of the Member State of destination or consumption is applied if sales in that Member State exceed a certain threshold. For the threshold applicable in each Member State , see the Commission's information document "VAT in the European Union". Even if the threshold is not exceeded, traders can still opt to identify for VAT in the Member State of the consumer and charge the VAT applicable in that country.

 

Er komplisert, og betyr at først ved å sjekke den aktuelle nettbutikk vil man vite hva man må betale av mva til Sverige.

 

Edit: Rettet opp med helt korrekte opplysninger om mva i EU.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Et kjapt søk på tullverket.se fører til denne siden

 

Dette bekrefter den to år gamle artikkelen som taz linket til.

 

Betala moms?

 

Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet. Om du beställer varor från ett land utanför EU, från ett så kallat tredje land, måste du betala både tull och moms. De här reglerna gäller i de allra flesta fall, men det finns undantag. Vissa områden och länder har nämligen särskilda avtal med EU.

 

Det står en hel masse unntak på siden dette kommer fra. Så dere som har tenkt å gjøre dette bør kontrollere disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...