Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mer hk i en celica


jke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvilken motor som står i bilen, hvor stor effektøkning du ønsker, og hvor mye penger du evt kunne tenke deg å legge i et slikt prosjekt.

 

Sjekket fort på autodb, og fant ut at de fleste calica fra år 2000 heter t23, og har 150/143 hk orginalt. Har du mer info om din/den aktuelle bilen?

Lenke til kommentar

Har ikke særlig annen informasjon enn den nevnt. Det stemmer.

Blir vel cruising\hverdagsbruk bilen skal brukes til.

Har ikke helt oversikt endå for hvor mye som skal brukes så vil gjerne ha forslag om forskjellige deler og pris :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det T-Sport (192hk) eller den vanlige med 143hk?

biler uten turbo er dyrt! å trimme og 1000 kr pr hest stemmer bra.

Chip finnes ikke til Celica T23

 

Celicas 1.8l motor som står i den "vanlige" og T-sport er ganske avanserte motorer pga VVT-i og VVTL-i som T-sport har

 

VVT-i Står for Variable Valve Timing - intelligence

VVTL-i står for Variable Valve Timing lift - intelligence

 

som gjør at ECU regner ut de beste ventil åpning og lukking tidene etter fart, motorbelasning og aks

 

T-sport har i tillegg lift som kommer på 6000 rpm da den aktiverer en olje trykks bryter som skyver en tap inn under som får ventilene til å gå høyere.

og fordi t-sport går til 8350rpm har den en del mer hk ut av sin 1.8l motor

 

hvordan virker VVTL-i

 

derfor er det ikke like lett å trimme som en "vanlig" motor.

 

det som kan gjøre med disse bilene er:

 

-luftfilterkit k&n eller Apexi har de beste (ca 2-4hk) ca 1500-2000kr

-lettere svinghjul (frigjør en del hester ca 5-10 hk) ca 4000kr

-lettere dynohjul fra feks AEM (frigjør ca1-2 hk) ca 600kr

-Grounding kit (ca1-2hk) 5-600kr

-lette vekt, kaste ut reserve hjul, div annet dritt (gratis)

-kjøpe lettere felger

-Effektanlegg, TRD sitt som er det beste som er testet gir ca 6hk mer på en T-sport og ca 4hk på en vanlig (ca 4000kr)

-Apexi Power FC som blir tunet skikkelig på rulle kan gi ca 5-25hk alt etter hva man har montert fra før ca 10000kr

-bedre eksosmanifold (ca 5hk) ca 3-4000kr

-fjerne kat (ca 5-8hk)

-bedre girolje eks Redline MT90 frigjør noen få hk (man får ikke mer hk på motoren bare mindre tap i drivverke så mer gamp til hjula)

-en god syntetisk motorolje, feks Redline, Mobil1 osv. gjør at motoren jobber lettere

 

alle disse tallene er ca tall som jeg har sett andre med samme bil oppnå.

å det med at folk får 10hk mer med nytt luftfilter og 20hk med effekt anlegg på slitne gammle biler er bare bullshit.

 

NOSkit koster ca 6000kr og du vil kunne få ca 50-60hk mer trygt, kan få mye mer men da begynner man å leke med livet til motoren hvis man ikke har forsterket innmaten.

 

Turbokit fra c2power.com

Turbokit steg 1 går du fra 143 til ca 220 hk ca 32 000kr

Turbokit Steg 2 fra 220 til 280+ +15 000

 

trenger også sterkere clutch ca 3-4000 og LSD ca 8000 kr er ikke en dårlig ide med så mye hk på framhjulene på en bil som bare veier 1080kg, hvis ikke blir det mye røyk og ikke så mye fart :p

 

Har du T-sport går du fra 192 til ca 260hk med steg1 og 300+ med steg2

 

så det biligste er å gå for turbokit skal du ha litt hk i bilen. dyrt blir det uansett :p

 

får du 220-280hk i den er det nok ikke mange som drar i fra deg siden bilen bare veier 1080kg er 220 hk mye og vil dra godt.

har selv planer om å kjøpe turbokit til min når lommeboka sier ja hehe..

 

Les på www.newcelica.org for masse info om Celica T23;)

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...