Gå til innhold

Trøbbel med Photoshop CS3 Raw-dialog,


Anbefalte innlegg

Hei, var akkurat ute i finværet og testet IR-72 filteret mitt på EOS 5D (har ikke fåt tid til å sjekke det ennå).

 

Det oppførte seg omtrent som 400D; lukkertid på rundt 60 sek. på f/11.

 

Jeg tok standard prosedyre, custom WB på grønt gress.

 

I dag blåste det fælt, så bildene ble blurra pga. planter og gress som beveger seg i vinden, men formålet var som nevnt over bare en test.

 

Problemet oppstod når jeg skulle importere raw-filen i Adobe Photoshop CS3 (Raw 4.0).

 

Se vedlagte jpeg's, Faststone viser bildet slik det er tatt, mens RAW-dialogen i CS3 viser meg bildet med det som ser ut som en annen WB.

 

Likevel står innstillingene i raw-dialogen på "As shot", og alt annet på default.

 

Åpner jeg et bilde fra 400D på samme måte får jeg en eksakt kopi i RAW-dialogen som jeg gjør i forhåndsvisningen i FastStone.

 

Hva er det jeg gjør feil? Kamerainnstilling eller Adobe-innstilling? :)

 

mvh

kjetilfb

 

post-91311-1181581721_thumb.jpg

 

post-91311-1181581711_thumb.jpg

 

edit: Ser at det var preview på feil shot i FastStone, men det altså bildet lengst til høyre som er det samme som er åpnet i PS CS3. :thumbdown:

 

Kan evt. laste opp på nytt hvis dere ikke ser skikkelig.

Endret av kjetilfb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stusser litt på denne:

Jeg tok standard prosedyre, custom WB på grønt gress.

8835662[/snapback]

Nå kjenner ikke jeg canon så godt, men mener du at du velger Cutsom WB, og deretter sikter mot gresset for å stille inn? Kan du forklare hva du gjør her?

 

Med mitt kamera vil dette skje:

Jeg velger custom hvitbalanse, sikter mot gresset og justerer. Kameraet vil nå prøve å vri alle fargene slik at det gulgrønne gresset blir nøytralt grått. Hele bildet vil derfor bli veldig magenta (slik som raw-converteren din viser).

 

Kanskje er det ARC som viser korrekt, mens FastStone har en form for Auto som korrigerer for deg?

Lenke til kommentar

Heh.

 

Jeg skyter et bilde av grønt gress i AWB-modus, ender med rødt gress.

 

Setter det som custom WB.

 

og deretter skifter til custom WB.

 

:)

 

Tror ikke det er noe autokorrektur i FastStone som er enabled, den har aldri endret på noe før.

 

mistenker at dette er et problem som har sammenheng med fargetemperatur..

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...