Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp server


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å sette opp en server hjemme(har en P4 prescott med 2 Gb minne, x800GTO skjermkort og masse lagringsplass). Jeg kan ikke noe om dette så jeg trenger trinn for trinn forklaringer.

1. Den skal brukes til å lagre bilder/filmer/musikk som jeg skal kunne hente trådløst med min bærbare pc.

2. Den må være passordbeskyttet slik at resten av verden ikke har tilgang.

3. Hvis det er mulig så ønsker jeg å kunne bruke prossesoren til serveren til å gjøre tunge oppgaver (koding av filmer jeg har redigert). Er dette mulig?

 

Hvilke programmer trenger jeg? Hvordan gjør jeg dette? Andre gode forslag?

Linker til hjelp?

 

Har Vista home premium på den bærbare og XP pro på den stasjonære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du prøver Xampp, ei go' pakkeløysning av Apache web server, med MySQL, PHP, PHP MyAdmin og Perl inkludert. Med plan om å lagre store filer vil eg anbefale bruk av MySql-database.

 

Har du forsøkt å installere apache,php og mysql trinn for trinn på eigahand, so er dette ein prosess som dei fleste vegrer seg for å gjenta. Her er Xampp genial. Du kan til og med laste ned zip-fila og pakke den ut på eit toppnivå som c:\ eller d:\ so er det berre å starte opp med å opne kontrollpanelet og klikke 2 knapper; Apache og Mysql og begge køyrer!

 

Eit tips for å komme kjapt igang med php og MySql er at du går på biblioteket og låner boka; "Webprogrammering" av Finn Haugen. Vèl 100 sider som ikkje er all verda å komme igjennom. Mhp passord so finn du masse info om dette på Xampp si heimeside.

 

Og mhp kapasitet skal du ikkje frykte noko. Eg har køyrt Xampp på ein P3-500 frå 1998 med 128 mb og serveren har funka. Merk deg at i standard konfigurasjonen har alle på nettet adgang til din server gjennom PHPMyAdmin. Å skjerme deg med passord finn du god info om korleis dette endrast i "config.inc.php".

 

Tips; Gå til Sourceforge.net, verdas største samling av program med open kjeldekode. Søk der etter "server" og klikk sorter etter >"Activity" - ( slik ) og du finner Xampp ca som nr 15 av 8764 program - med teksten "..XAMPP is a very easy to install Apache Distribution for Linux, Solaris, Windows and Mac OS X. The package includes the Apache web server, MySQL, PHP, Perl, a FTP server and phpMyAdmin."

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Sann som jeg forstar, sa er tradstarter ute etter en webserver.

 

Derfor burde punkt 2

2. Den må være passordbeskyttet slik at resten av verden ikke har tilgang.

vaere greitt. Ingen far tilgang, med mindre du har satt opp en protokol folk kan bruke.

 

Hvis du bare deler mappene (hoyre klikk, deling) i windows sa far ikke andre tilgang fra internett.

 

--

 

Kanskje Servere kategorien er bedre for disse spm?

Lenke til kommentar

Takker så masse så langt. må nok lese litt ja. Ang hvor jeg skal stille spørsmål så er det først og fremst programvare jeg trenger. Etter det er det hvordan jeg skal bruke det.

Skal lese og lete litt mer før jeg sikkert kommer tilbake med masse spørsmål (for akkurat nå er jeg helt blank)

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest litt rundt og funnet ut at det enkleste skal være å bruke remote desktop og fildeling.

Ulemper med dette? Jeg har den stasjonære koblet via lan til en linksys wrtg54. Den igjen sender trådløs signaler til min bærbare og to bærbare på hybel i kjeller.

Prøvde å sette opp remote desktop men fikk ikke noe kontakt.

Må vel sette fast ip (hvordan og hvor)? Må jeg kjøre veiviser for nettverk først?

Holder det med passord på delte mapper?

Noen som kan forklare trinn for trinn i rekkefølge hvordan man går frem (av typen "trykk der og skriv ditt osv)?

 

Er helt blank på dette og finner ikke noen gode beskrivelser på nett som tar for seg et trådløst nett.

Lenke til kommentar
Må vel sette fast ip (hvordan og hvor)? Må jeg kjøre veiviser for nettverk først?

Trenger ikke, men er greitt. Nei.

 

Hoyreklikk pa nettverkstilkoblingen, LAN, sa velger du TCP/IP i listen og trykker Egenskaper. Sa setter du IPen pa en av fanene.

bruk de verdiene du far nar du skiver

ipconfig /all

i kommandolinje

Holder det med passord på delte mapper?

Yup

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...