Gå til innhold

Objektivkjöp til Nikon D80


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Etter å ha kommet over ekstra penger, står jeg forran utfordringen å skulle utvide samlingen med objektiver.

 

I denne forbindelse trenger jeg litt bistand fra fotografer her på Akam og i forumet, da jeg syns det er lett å gå seg vill i jungelen.

 

Jeg har selvsagt ikke ubegrensede midler å bruke på objektivkjöp, men jeg ser for meg fölgende:

 

50mm som er lyssterk. Her tror jeg at jeg går for en Nikkor 50mm 1.8

 

Vidvinkelzoom i området 10-20mm. Hva er bra for en rimelig penge i dette området?

 

Telezoom i området fra70/100-300mm. Her er VR en fordel, men ikke et absolutt krav men hva gir mest for pengene til en god kvalitet?

 

Regner meg selv som en fotoamatör, men med alle grunnleggende kunnskaper men går meg vill i jungelen av god optikk.

 

Har noen gode tips å gi innenfor de to objektivområdene?

 

Hva med å handle objektiv brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50mm som er lyssterk. Her tror jeg at jeg går for en Nikkor 50mm 1.8

Regner med du følger med i tråden "Trenger jeg Nikon AF 50mm f/1.8D?" Hvis ikke, les den... Det er ingen automatikk i at du trenger et slikt objektiv, selv om det er svært rimelig og svært godt...

 

Vidvinkelzoom i området 10-20mm. Hva er bra for en rimelig penge i dette området?

Tokina 12-24 f/4 er kanskje beste, men Sigma 10-20 kan gi deg 2mm ekstra vidvinkel. Spørsmålet blir mest om du trenger disse to millimetrene. Tamron 11-18 finnes også, men blir sjelden vurdert her...

 

En tråd som diskuterer disse, finner du her.

 

Telezoom i området fra70/100-300mm. Her er VR en fordel, men ikke et absolutt krav men hva gir mest for pengene til en god kvalitet?

Mest for pengene er vel trolig de rimeligste Tamron eller Sigma, ganske OK objektiver for drøye tusenlappen. Skal du litt opp i kvalitet, velger du APO-versjonen til Sigma. 300mm + VR gir deg ett alternativ, uten å selge bilen og huset for å kjøpe glass... Nikon 70-300VR er et godt alternativ, ikke allverdens lysstyrke, men får gode kritikker for optisk kvalitet i godt lys. VR uten tvil et pluss, men som du sier bør det ikke være et absolutt krav.

 

Men - skal du ha bedre optisk kvalitet uten å ruinere deg helt, ville jeg veldig sterkt vurdert f.eks. Nikon 80-200 f/2.8 brukt, sammen med en kompatibel 1.4x telekonverter. Da får du 112-280mm f/4. De rimeligste utgavene har vel ikke AF-hastighet å skryte av...

 

Brukt optikk er ikke å forakte, men unngå lugubre steder som eBay hvis du ikke vet hva du gjør eller har råd til å tape det du satser. Foto.no sitt bruktmarked er nokså trygt, og du har mulighet til å gjøre noen gode kjøp innimellom...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg har selvsagt ikke ubegrensede midler å bruke på objektivkjöp, men jeg ser for meg fölgende:

 

50mm som er lyssterk. Her tror jeg at jeg går for en Nikkor 50mm 1.8

 

Vidvinkelzoom i området 10-20mm. Hva er bra for en rimelig penge i dette området?

 

Telezoom i området fra70/100-300mm. Her er VR en fordel, men ikke et absolutt krav men hva gir mest for pengene til en god kvalitet?

8832194[/snapback]

 

K-Ryeng har gitt deg gode råd. Jeg vil bare føye til Nikon 55-200 VR som en meget anvendelig vidvinkel zoom for den prisen (ca kr 3000). Har brukt denne mye og er kjempefornøyd. VR er hendig å ha. Skarp og med gode kontraster. Tilfredsstillende bokeh. 70-300 VR koster 5000-6000 kr og er mer solid, metallfeste, ekstra tele og VRII sammenlignet med 55-200 VR.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tilbakemeldinger.

 

Tror nok Sigma 10-20 havner på framtidige innkjøpsplaner.

 

Når det gjelder valget av fastobjektivet Nikkor 50mm så er det primært for portrett-fotografering og i tilfeller der man trenger et lyssterkt objektiv.

 

Ble litt i tvil om jeg enten burde velge en 30mm eller evt. gå opp til 85mm for nettopp portrettfotografering. 30mm blir mer ett allroundobjektiv føler jeg, et lyssterkt sådan

 

Det vanskeligste valget ligger kanskje på en telezoom. Sigma eller Nikkor, og isåfall hvilken Nikkor.. 80-200 med telekonverter og få brukbar lysstyrke opp til 200mm (lite innendørsfotografering og sportshaller på meg) eller hoppe på en 70-300mm fra enten Nikkor eller Sigma....

 

Ja... valget er ikke helt lett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...