Gå til innhold

Test av svømmeføtter og dykkerbriller?


Anbefalte innlegg

Kanskje denne passet bedre i "Sport og fritid"?

Postet her, var ikke sikker. MEN:

 

Noen som vet om noen bra svømmeføtter og/eller dykkerbriller (sånne som dekker både øyner og nese)? Har ikke f.eks TV2 hjelper deg testet noe sånt? =)

Ikke på professionelt nivå selvsagt, bare til å ha det kjekt å bade! Kjøpte meg noe billiggreier på en liten butikk her i nærheten, og har bestemt meg for at jeg må kjøpe noe litt mer skikkelig :p

 

Noen som har råd? :hmm::)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde egentlig innvistere litt, da får du så vanvittig mye mer igjen for pengene.. De billige dykkermaskene sitter ofte ikke slik som de skal pluss dugg på innsida av glasset eller mellom glassene kommer og veldig enkelt...

 

Det beste er å dra til syden å kjøpe seg billig og bra dykkremaske+føtter på en dykkerbutikk :p

Lenke til kommentar

Med dårlige svømmeføtter blir man fortere utslitt, og man får letter krampe.

 

Jeg måtte byttet ut svømmeføttene mine fordi de var for lange og stive. Nå har jeg noen mares volo svømmeføtter som er veldig gode.

De blir kanskje litt overkill for hva du skal bruke de til, men hva vet vel jeg... Koster rundt en tusenlapp, og er verdt det hvis du skal dykke.

 

volo.jpg

 

EDIT:

Ser du bare skal bade, da blir dette for mye... :p

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

"Volo svømmeføtter"? :p Likte bildet! Ser veldig avansert ut. Snart ikke jeg som svømmer lengre, men utstyret? :p

Nei men måte på til dyrt da! Skal utover i morgen etter skolen å se etter noe bra. Men "hjaadd", har ikke dykkerbriller noe merke? Hvordan kjenner man igjen en spesiell type?

Lenke til kommentar

Dra til en dykkerbutikk, eller bestill fra f.eks http://divestore.no/ Dykkermasker og føtter bør være av god kvalitet hvis du skal ha mye glede av det, og etter erfaring kan det ikke sammenlikes alt fra g-sport, intersport mv. mot ekte dykkerbutikker.

 

En meget bra maske koster deg rundt 500 kroner. Jeg dykker med svart maske uten ramma over nesen som mange har. Mye mer behangelig å bruke etter min mening. Noe ala denne vil jeg anbefale: http://www.divestore.com/product_info.php/...9bd3017f2ae2283

 

Når det kommer til føtter har du nesten to valg. 1. Svømmeføtter med eller uten helfot. Fordelen med helfot er du kan bare kaste dem på, men etter min erfaring gnager helføtter mer. Det andre alternativet er å bruke "vanlige" svømmeføtter som er designet for tørrdrakter. Her kan du kjøpe deg sko hvis du vil snorkle med våtdrakt eller uten drakt i heletatt. Fordelen er mye bedre plassform, og mindre gnissning i foten.

Lenke til kommentar

Jeg vil enda anbefale deg å høre på meg og ikke stikke på biltema. Tror andre aktive dykkere her inne kan være enige i når en først skal under vann (fridykking er jo alltid en mulighet) bør en heller bruke 1000-1500 spenn på maske, snorkel og føtter som en også kan bruke over lang tid enn 500 spenn for et hobbysett fra biltema.

 

Og ja, jeg dykker, og dykker dypt, så er opptatt av sikkerheten.

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Ikke på professionelt nivå selvsagt, bare til å ha det kjekt å bade! 

 

Noen som har råd?  :hmm:  :)

8830065[/snapback]

 

Dette var grunnen til at jeg anbefalte dykkermaske og snorkel fra biltema :whistle: . Det høres ut som om du er på samme plan som meg og jeg har såvidt begynt å snorkle rundt omkring. Hvis man skal gå over til mer ekstreme ting som fridykking ned på 10meter så holder det selfølgelig ikke, men hvis du skal snorkle rundt på en badeplass så holder det i bøtter og spann. Det er hakket bedre enn billigdriten ;)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Ser at denne tråden har vært død i mange år, men for meg er det faktisk fremdeles relevant, ettersom jeg selv har svømmeføtter fra Biltema. Er veldig fornøyd med dem, de er absolutt kjempegode til bading og "kose-snorkling". Kjøpte den størrelsen jeg bruker i sko (som jeg har plass til ullsokker i), og de passer perfekt! Sitter som et skudd samtidig som de er lette å ta på/av.

 

Har også et par fra Europris som også er kjempegode. Brukte dem på intro-dykk i Egypt (og til timevis med snorkling og fridykking!), superfornøyd!

 

Det er ikke nødvendigvis ubrukelig og verdiløst selv om det er billig.

 

Dykkemasken jeg brukte i Egypt, ned til 10 meters dyp, var også fra Europris (pakke med svømmeføtter, snorkel og dykkemaske).

 

Dykkemasken jeg brukte da jeg tok dykkerkurs kostet 59 kroner på Nille. De andre hadde masker til flere hundre kroner.

 

Jeg kan derimot IKKE anbefale snorkelen jeg kjøpte på Biltema. Kjøpte en pakke med dykkemaske og snorkel fordi jeg "plutselig" skulle til syden og hadde den gamle dykkemaska i en annen by.

 

Snorkelen fra Biltema hadde tømmeventil slik som den fra Europris. Bortsett fra at tømmeventilen på Europris-snorkelen fungerte perfekt.

 

Biltema-snorkelen holdt på å drukne meg flere ganger. Tømmeventilen fungerte mer som en fylleventil. :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...