Gå til innhold

ntfs.sys


zachen

Anbefalte innlegg

Hjelp!

I går fikk PC'en min ett illebefinnede.

Maskinen bootet av seg selv helt uten forvarsel.

Det kom opp melding om at ntfs.sys is missing.

Når jeg nå starter opp maskinen går den i bluescreen rett etter at WindowsXP-logoen dukker opp.

I bluescreenen står det:

A problem has occured and Windows has been shut down to not damage your computer eller noe sånt, etterfulgt av:

0x00000024........

ntfs.sys..............

Har MSI-hovedkort, ddr-minne av ukjent type, og Maxtor 120GB disk.

Får ikkje kjørt repair-funksjonen i XP. Bluescreenen dukker opp før.

Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ntfs.sys-fila er den filen som gir mulighet til å lese/skrive til NTFS-partisjoner (blant annet) og er sammen med ntoskrnl.exe og ntldr.sys (og et par andre) helt kritiske for å få WinNT/2k/Xp til å fungere. Fungerer ikke disse filene, så kan du egentlig bare kysse hele Windows'n goodbye.

 

Har du prøvd å legge inn WinXp fra bunnen av (formatere bort den gamle osv)? Hvordan oppstod feilen/problemet? Hva gjorde du rett før hele greia datt sammen?

 

Du kan jo kanskje prøve å sette i disken i en annen maskin og kjøre chkdisk på alle partisjonene dine, evt prøve å kopiere inn nfts.sys inn på nytt fra en annen WinXP-maskin.

Lenke til kommentar
ntfs.sys-fila er den filen som gir mulighet til å lese/skrive til NTFS-partisjoner (blant annet) og er sammen med ntoskrnl.exe og ntldr.sys (og et par andre) helt kritiske for å få WinNT/2k/Xp til å fungere. Fungerer ikke disse filene, så kan du egentlig bare kysse hele Windows'n goodbye.

 

Har du prøvd å legge inn WinXp fra bunnen av (formatere bort den gamle osv)? Hvordan oppstod feilen/problemet? Hva gjorde du rett før hele greia datt sammen?

 

Du kan jo kanskje prøve å sette i disken i en annen maskin og kjøre chkdisk på alle partisjonene dine, evt prøve å kopiere inn nfts.sys inn på nytt fra en annen WinXP-maskin.

 

Gjorde ikke noe spesielt da det inntraff. Surfet vel på nett eller et eller annet. Får ikke gjørt ny innstallasjon av XP fordi feilmeldingen kommer opp før jeg kommer så langt.

 

Har prøvd å boote fra en annen disk, med den ødelagte som slave, men får samme feil.

Prøvde å sette disken i den gamle PC'en men da virket ingenting, sannsynligvis fordi den ikke støtter så stor disk.

Lenke til kommentar
Du kan vel boote fra CD eller fra diskett da? XP-cd'en er boot-bar den, så det er bare å sette i BIOS at den skal boote fra CD før den prøver å boote fra disken.

 

Klart jeg booter fra CD'en da. Men når filene er lastet inn i minnet og det står Windows is starting....så kommer blåskjermen med ntfs.sys. Har prøvd både med XP-cd og win2000-cd. Samme resultat.

Lenke til kommentar
Start maskinen i SAFE MODE eller bruk Recovery Console.

Se om du ikke kan finne noe her på denne siden.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_swhw.asp[/url]

 

Har prøvd det også. Uansett hva jeg gjør under boot fra cd eller disk eller hva som helst så kommer blåskjermen med ntfs.sys opp idet et eller annet skal starte.

(regner med at både SAFE MODE og Recovery Console har bruk for ntfs.sys)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...