Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sølt cola på bærbart tastatur - HP


Anbefalte innlegg

å ta av tastene er nok en helsikkes jobb, og det er rimelig lett å ødelegge festene på tastene ..

8828795[/snapback]

 

Du tar jo ikke av tastene da, bare skift tastaturet, det er driit enkelt.

Jeg gjorde det ikke på en hp pc da, men tipper det er samme prinsipp. Det er bare å sende den inn, de gjør det på en to tre. Om du ikke vil gjøre det selv da!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det bare ikke vært en pavillion, så kunne jeg funnet eksakt pis for deg..

Mitt tips, er å kontakte infocare, som reparerer hjemme-pc'ene for HP.

om du melder saken til de, og oppgit modell og SN på maskinen, og kanskje spare part nummeret på tastaturet (står under tastaturet), så kan de finne en pris på det for deg.

Normalt er ikke dette noen dyre saker.

som regel koster selve tastaturet 3-700,-, også spørs det hvor mye de skal legge på prisen da, og hvor mye de tar for arbeidet (om de ikke bare sender deg delen, for du klarer lett å bytte den selv).

 

utfører selv garantireparasjoner for HP hos norsk data senter, men dessverre bare på businessmaskinene dems. :(

Lenke til kommentar
Hadde det bare ikke vært en pavillion, så kunne jeg funnet eksakt pis for deg..

Mitt tips, er å kontakte infocare, som reparerer hjemme-pc'ene for HP.

om du melder saken til de, og oppgit modell og SN på maskinen, og kanskje spare part nummeret på tastaturet (står under tastaturet), så kan de finne en pris på det for deg.

Normalt er ikke dette noen dyre saker.

som regel koster selve tastaturet 3-700,-, også spørs det hvor mye de skal legge på prisen da, og hvor mye de tar for arbeidet (om de ikke bare sender deg delen, for du klarer lett å bytte den selv).

 

utfører selv garantireparasjoner for HP hos norsk data senter, men dessverre bare på businessmaskinene dems. :(

8831060[/snapback]

 

 

:) Jobber også med hp garanti, og får også bare tilgang til spare parts på business modellene deres :(

Lenke til kommentar

nå snakket jeg med en kar som driver butikk i drøbak. han bestiller HP tastaturet for 600 pluss moms.. og han mente det tok max 1 time å bytte det. han tok 500 pluss moms i timen..

 

høres greit ut ? litt over 1000 lappen pluss moms da for å få det gjort..

Lenke til kommentar

Er det garanti på pc'en? I så fall ville eg latt reperatør ordne dette. Då må nok rekne med å betale for 1 times jobb. ( aldri hørt om noen som blir fakturert for f.eks 25min ...)

 

Om det ikkje er garanti kan du sikkert skru ut tastaturet selv. Noen skruer under og eit plast deksel som skal løsnes/skyves elns på toppen.

Men vær forsiktig! Man skal som regel ikkje bruke noe særlig makt.

Søk ev. på google om bytte tastatur ; change keyboard hp pavillion dv 8000

 

 

Lykke til

 

 

ps; cola er vel det verste du kan søle. Bilstereoen min blei aldri bra igjen. uansett kor møje eg renset så var det seigt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Når det gjelder hva en person vil ta som timespris for reperasjon av data utstyr, vil du fort havne på en pris mellom 500-1000 kr timen, avhengig av hvilken bedrift/person du er i kontakt med. Dette er helt normale times priser.

 

Om "verkstedet" bruker 25 min eller 40 min. Så vil du bli fakturert for 1 time, dette er slik en oppererer. Du kan selvsakt i noen tilfeller være heldig, hvor de sier at siden de brukte under feks 30 min, så får trenger du ikke betale mer en for en halv time etc. Dette er fordi de ønsker at du som kunde skal komme igjen, og er vel igrunn mest ment som et salgs triks mot deg som kunde.

 

Ang. om du fortsatt har garanti, sjekk under på en lapp som ligner noe ala dette.

c00818926.jpg

 

Når det gjelder hvor enkelt det er og skifte tastaturer på HP laptoper, må jeg si at jeg er rimelig blank, har kunn skiftet på IBM laptoper, og dette er igrunn en svær enkel operasjon, og du trenger ikke være noen form for data nerd for og utføre noe slikt. Er mer eller mindre ren logikk som spiller inn i bildet her.

 

Det pleier også og følge med en brukerveiledning over hvordan du skal skifte ut tastaturet, sammens med det nye tastaturet. Kan hende du må løsne på noen skruer under laptopen, for og løsne et deksel, men ikke noe mer en dette vil jeg anta.

 

Om ikke så kan du jo bære gå til din lokale butikk, som feks Elkjøp eller noe i denne duren, disse gjør nok slikt arbeid svært ofte så slipper du porto for og sende den bærbare maskinen så langt avgårde.

 

Du kan jo også som skrevet over her, skru løs tastaturet ifra laptopen, deretter skylle denne i vann, bare husk og tørke dette godt etterpå. Evt gå til verks med Q-tips og tørk bort det som ikke går bort med vann når tastaturet et fjernet ifra laptopen.

Endret av nPulz
Lenke til kommentar

Som andre her har sagt, det tar maks 10min og nytt tastatur koster 250-300kr (+mva) på eBay.

 

Jeg sølte kaffe i tastaturet på min Dell 8600, det er ikke noe problem å det ut, men kaffen hadde funnet veien til de indre lagene i tastaturet, så det FUBAR etter tørking. Det neste jeg gjorde var å ta en tur innom eBay og søke etter del nummeret og fikk mange treff, så ble ett nytt tastatur bestilt, satte det inn og så var alt OK igjen.

 

Jeg hadde aldri byttet laptop tastatur før, dette er noe alle gjøre på første forsøk uten erfaring!

 

Hvis du vil bli unødvendig 600kr fattigere, så værsågod, det er ikke mine penger.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri byttet laptop tastatur før, dette er noe alle gjøre på første forsøk uten erfaring!

 

Nå skal det sies at samtlige del modeller eg har vært borti (latitude C-series/D-series ) har vært sykt enkle å skifte tastatur. HP sine nc modeller er ikkje så vanskelige dei heller.

 

Men vær forsiktig. Alle gjør ikkje dette uten erfaring. Det er fort gjort å knekke ein liten plast del.

Som regel er det ei lita 'list' elns oppføre tastatures som løsnes på ein måte. Enten vha skruer, skyves til siden etc. også løsner du enten noen skruer under pc'en eller noen over som holder tastaturet på plass.

Lenke til kommentar

men dere, nå har jeg prøvd å titte etter en guide som viser hvordan man bytter ut tastaturet selv.. fant jaggu meg en fin guide med bilder og hele pakka, men det var ikke til min modell dessverre :(

 

er det noen som er flinke på dette her? og kan hjelpe meg med å finne en snarest.. jeg har nemlig sagt jeg kunne levere pcn til han i drøbak i morgen. men hvis jeg finner ut at dette kan jeg fikse selv, så gjør jeg det.. men da må det bli i kveld..

 

flotters om noen kunne hjelpe meg å finne en guide :)

 

 

mvh

 

preben

Lenke til kommentar

Bytting av tastatur på HP modeller er ganske enkelt :)...kan skrive noen punkter man kan gjøre om du ønsker. Å levere maskinen inn til verksted er etter min mening en alt for dyr løsning, ettersom prisen for å bytte tastaturet er mye høyere enn hva arbeidet å skifte det er verdt (er service tekniker og bytter mange tastatur så vet hva jeg snakker om ;)).

 

men dere, nå har jeg prøvd å titte etter en guide som viser hvordan man bytter ut tastaturet selv.. fant jaggu meg en fin guide med bilder og hele pakka, men det var ikke til min modell dessverre

Hvis designet er likt men størrelsen og specs av maskinen er anderledes, så er fremgangsmåten akkurat den samme som på din modell. Hvilken modell var det du fant guide på?

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

nå har jeg ikke guiden lenger, siden jeg fant den ganske mange klikk innepå nettet istad..

 

 

Det jeg la merke til var at den modellen var det 4 synlige skruer som skulle skrues ut ovenfra på tastaturet.. de skruene ser jeg ikke idet hele tatt på min 8000 modell.. eller sitter dem under det svarteplastdekselet som selve tastaturet ligger inntil ? er det dekselet bare å vippe opp? ( det som sitter rundt, også er det skruer under ? )

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

I noen tilfeller har maskinen én skrue under maskinen med et tastatur-ikon på som du må skru ut. Denne ligger ca midt under tastaturet. Hvis du ikke ser noen andre skruer på oversiden er det bare til å vippe tastaturet opp. Det kan hende at noe er festet med klips eller lignende men det er bare til å vippe opp og dra ut.

Lenke til kommentar

jeg prøvde å lirke litt med en skrutrekker nå ved det svarte dekslet som sitter rundt tastaturet.. det var ganske stivt og jeg tør ikke bekke det noe mer opp, er redd for at det sprekker..

 

 

er INGEN synlige skruer ovenfra.. undenfra er det flere små stjerneskruer.. om de har noe med tastaturet å gjøre vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...