Gå til innhold

Trenger hjelp med raid-oppsett.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skulle har 4 samsung disker a 500gb som skal settes opp i et RAID 5.

Har en systemdisk på 80gb som er innstallert.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får dette til.

Jeg har følgende HK: asus p5b-vm do

 

Jeg har bootet opp og ordnet slik at det skal fungere i bios, og når jeg har satt opp diskene i bios, så vil den ikke boote, den begynner så vidt det er å laste inn WinXp, men så restarter den igjen.

 

Noen andre som har hatt samme problemer?

Har lastet ned bios oppdatering, men det er litt hæssel, da dette er en ROM fil... har ikke gjort noe der enda, men kan løsninga ligge der?

Lenke til kommentar
Hvilken kontroller snakker vi om her? Samt, har du lakt inn drivere osv for kontrolleren? Fungerte windows som den skulle før du satte opp raidet?

 

En BIOS oppdatering Kan jo hjelpe, men skal jo normalt ikke være nødvendig da.

8881150[/snapback]

 

 

hmm... JMicron JMB363 : Serial ATA-300 - kontakt(er)(kan det være kontrolleren?)

Har lagt inn drivere, og winxp funker fint når jeg setter tilbake innstillingene i BIOS.

Systemdisken er ikke endel av raidet, men det jeg synes er rart er at diskene jeg setter opp i raid kommer som boot... og at systemdisken står som RAID etter at jeg har satt opp de andre diskene. Jeg er 100% sikker på at jeg ikke har tatt med systemdisken i Raid oppsettet.

Endret av karrog
Lenke til kommentar
Hvilken kontroller snakker vi om her? Samt, har du lakt inn drivere osv for kontrolleren? Fungerte windows som den skulle før du satte opp raidet?

 

En BIOS oppdatering Kan jo hjelpe, men skal jo normalt ikke være nødvendig da.

8881150[/snapback]

 

 

hmm... JMicron JMB363 : Serial ATA-300 - kontakt(er)(kan det være kontrolleren?)

Har lagt inn drivere, og winxp funker fint når jeg setter tilbake innstillingene i BIOS.

Systemdisken er ikke endel av raidet, men det jeg synes er rart er at diskene jeg setter opp i raid kommer som boot... og at systemdisken står som RAID etter at jeg har satt opp de andre diskene. Jeg er 100% sikker på at jeg ikke har tatt med systemdisken i Raid oppsettet.

8882147[/snapback]

 

 

Jeg tror at de 4 sata portene på kortet er fra Intel ICH8, og det er vel ikke noe raid på de.

 

JMicron styrer derimot 1 internal sata. 1 external sata og den UltraDMA port.

 

Så når du forandre JMicron til Raid, får du systemdisk i raid mode.

Lenke til kommentar
Jeg tror at de 4 sata portene på kortet er fra Intel ICH8, og det er vel ikke noe raid på de.

 

JMicron styrer derimot 1 internal sata. 1 external sata og den UltraDMA port.

 

Så når du forandre JMicron til Raid, får du systemdisk i raid mode.

8882219[/snapback]

 

 

Men JMicron skal ikke være slått på?? skal den det da? Sys disken skal jo ikke inn i raidet.. Den skal stå på IDE...

Men kommer opp som RAID når jeg har den av, og satt opp de andre i RAID... Kan det tyde på at jeg må oppdatere biosen?

Lenke til kommentar
Jeg tror at de 4 sata portene på kortet er fra Intel ICH8, og det er vel ikke noe raid på de.

 

JMicron styrer derimot 1 internal sata. 1 external sata og den UltraDMA port.

 

Så når du forandre JMicron til Raid, får du systemdisk i raid mode.

8882219[/snapback]

 

 

Men JMicron skal ikke være slått på?? skal den det da? Sys disken skal jo ikke inn i raidet.. Den skal stå på IDE...

Men kommer opp som RAID når jeg har den av, og satt opp de andre i RAID... Kan det tyde på at jeg må oppdatere biosen?

8883830[/snapback]

 

 

Hvis vi snakker om det samme kort ?

 

JMicron har ingeting med ICH8 (4 sata porter) å gjøre.

Styring av JMicron via Bios kan ikke påvirke de portene der.

Den eneste mulighet du har er å modifisere driveren til kontrolleren slik at du kan kjøre "software raid", slik som om du hadde Windows Server OS versjon.

 

Eller at du må kjøpe extra Sata kontroller som støtter Raid og montere i en PCI slot.

 

Alt som koples til ICH8 kan ikke brukes til Raid. Hvis du hadde ICH8R derimot, så du kunne kjøre Raid og mulighet for styring av det i Biosen

 

 

Det er mulig at jeg snakker ikke om den samme kort som du har.

 

Har du ICH8 eller ICH8R ? eller har du linken til HK, slik at jeg kan laste ned riktig bruksanvisning?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja det var bedre. (jeg hadde lest på den P5B-vm).

 

Jeg lurer på:

(antar at OS disken er tilkoplet på en av de 6 portene)

 

-når du har koplet OS disken din på en av de 6 Sata portene (Sata 1), og ingen annet tilkoplet, hvilken Sata port vises i Bios, under Main meny? Er det Sata 1 port eller er det noe annet.

Kople da en disk til på Sata2 og kontrollere (alltid etter reboot) om den blir rapportert som Sata 2.

Det er for å sikre at nr på de fysiske Sata portene er det samme med det du får opplyst under Main meny, og spesielt at for Sata 1 og Sata 2.

Når de 2 portene er bekreftet å være riktig i forhold til Bios så fjerner du disken fra den port som raporteres som nr 2. De 2 skal være i IDE mode.

 

 

Prøve deg deretter med 2 Disker tilkoplet med mode for RAID, i 2 av de resterende Sata portene.

 

Deretter velger du riktig boot disk under Boot meny og prøver du å boote.

 

Hvis det går uten problemer, kopler du deretter de andre 2, justere for Raid de og, reboote og rett i Bios igjen.

 

Forsikre deg om at OS disken er første valg som boot. Save og Restarte.

 

Om ikke du kommer i mål med det, så kan man se om innstillinger for Sata configurasjon kan ha noe å si, eller om at vi må lese litt mer vedrørende alt dette.

Lenke til kommentar
Et par kommentarer:

 

- pci-x er vel bare 64bits pci buss med støtte for høyere klokkefrekvenser for å øke througput på server systemer. Den vanlige 32bits/33Mhz PCI bussen flater ut rundt 133MB/s.

- billige "hardware" raid kort er juks og fanteri. Det er fremdeles hvertsmaskinen sin CPU som utfører selve raid operasjonene. Dyrere og ekte hardware raid har egen prosessor og minne.

- software raid er, med dagens billige og kraftige prosessorer, overlegne de fleste billige og mellomklasse raid kort.

- software raid (og LVM)  gir en umatchet fleksibilitet

 

Har selv satt opp 8 x 500GB disker i raid5 med software raid under linux. Enkel testing med dd mellom /dev/md0 og /dev/zero flytter 10GB til/fra arryet på ca 1m30s (ca 102MB/s). Og dette er med 4 disker på et intel 915 chipset og 4 disker på et SIL3114 PCI kort til 450kr.

8825759[/snapback]

 

 

kva distribusjon bruker du på servern?

Lenke til kommentar
Ja det var bedre. (jeg hadde lest på den P5B-vm).

 

Jeg lurer på:

(antar at OS disken er tilkoplet på en av de 6 portene)

 

1) -når du har koplet OS disken din på en av de 6 Sata portene (Sata 1), og ingen annet tilkoplet, hvilken Sata port vises i Bios, under Main meny? Er det Sata 1 port eller er det noe annet.

 

2) Kople da en disk til på Sata2 og kontrollere (alltid etter reboot) om den blir rapportert som Sata 2.

Det er for å sikre at nr på de fysiske Sata portene er det samme med det du får opplyst under Main meny, og spesielt at for Sata 1 og Sata 2.

Når de 2 portene er bekreftet å være riktig i forhold til Bios så fjerner du disken fra den port som raporteres som nr 2. De 2 skal være i IDE mode.

 

 

Prøve deg deretter med 2 Disker tilkoplet med mode for RAID, i 2 av de resterende Sata portene.

 

3) Deretter velger du riktig boot disk under Boot meny og prøver du å boote.

 

Hvis det går uten problemer, kopler du deretter de andre 2, justere for Raid de og, reboote og rett i Bios igjen.

 

Forsikre deg om at OS disken er første valg som boot. Save og Restarte.

 

Om ikke du kommer i mål med det, så kan man se om innstillinger for Sata configurasjon kan ha noe å si, eller om at vi må lese litt mer vedrørende alt dette.

8890443[/snapback]

 

Se i quoten over angående tallene..

1) Den står i SATA1, og kommer opp som disk på SATA1 under Main i bios.

2) Ja, diskene kommer riktig når jeg har satt inn ny disk i SATA2, den kommer i bios som SATA2.

3) Sys disk(os) står som bootdisk.

 

Jeg må sette "IDE Configuration" i bios til RAID for å kunne boote opp og sette opp raidet. Men når jeg gjør det, så kommer sysdisk opp i bootmenyen som RAID:Disknavn. og det er her det feiler tror jeg.

 

Når jeg prøver å boote opp igjen, så kommer oppstartsvinduet i windows, men etter 3 sekunder så "kræsjer" det og rebooter... Så kommer jeg til menyen hvor jeg kan velge å starte i sikkermodus, m.m...

 

Når jeg nå prøver å gå inn i "Intel Matrix storage manager" for å sette opp raidet, så velger jeg mine disker som skal i raid(ikke sysdisken).

Her står det at disse står i portene:

0: sysdisk

1: 500gb

4: 500gb

5: 500gb

 

Når jeg setter opp disse diskene, i raid, så står de som bootable.... og det skal de vel ikke..??!?!?

 

Men når jeg nå går inn i bios igjen, og setter innstillingene i IDE Config tilbake, så står diskene mine i Sata1 (sys disk), og de 3 andre i SATA 2,3 og 4.

 

Er det missmatch mellom bios og "Intel Matrix storage manager" på portene som gjør at bios ikke skjønner hva som er hva?

Lenke til kommentar

Jeg har "uten videre" betraktet det som at IDE og RAID mode kunne styres individuelt for hver port, i Bios.

Men det er ikke riktig, det blir enten IDE eller Raid.

 

Ut fra det, så det er riktig at Windows krasjer når du forandrer mode for Sata.

 

Hvis du ikke kan boote PC-en din med å tilkople OS disken til JMicron kontrollrer, så betyr det at du må tilpasse systemet ditt til denne Intel chipset du har.

 

Det betyr at du må installere Windows på en 500GB disk, med Sata mode i raid.

 

På denne måten vil du få en Raid ready system, og som seinere kan du oppgradere til Raid 5 med å kople enda flerre disker.

Da vil du bruke migration til raid fra i Windows via Intel matrix.

Os vil være da en del av den.

 

Jeg tror det er muligheter for å bruke Matrix Raid-som raid type, noe som gir deg mulighet å opprette 2 typer Raid over 4-6 disker.

 

Når det gjelder missmatch mellom Bios rapportering og Intel Matrix, så var det bra å oppdage det nå. Det vil si at når Raid er etablert og kanskje en disk feiler så er den matrix info som du må bruke.

 

Kort forklart, det viser at 1,2,3,4,5,6 i bios rapporteres som 0,1,2,3,4,5 i matrix.

Nå kan du kartlegge hvilken port på kortet rapporteres i matrix med å kople 4 disker på 1 og 2 , 5 og 6 sata portene, og boote i matrix. Notere rekefølge.

Skifte deretter 5 og 6 med 3 og 4, og til slutt kun på 3 ,4,5,og 6.

 

Prøve deg fram til du har kontroll over hvor disken skal koples for å referere til 0,1,2,3,4, og 5 i matrix.

For at det er den du skal bruke når en disk skal koples til eller skiftes ut.

Lenke til kommentar

hmmm...

 

Jeg har satt opp 500gb diskene som stripet kun for å teste tidligere, dette funket bra. Satte dette riktignok opp under diskbehandling i windows...

 

Men det er jo ikke meninga at sysdisken skal være med i raidet, forsvinner ikke hele poenget med raid5 da? :hmm:

 

EDIT:

Igår kveld, så fikk jeg oppdatert BIOS, har ikke fått testet etter det... Blir vel til kvelden tenker jeg

Endret av karrog
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det er noe feil verken med Bios eller systemet ditt.

 

Men det er helst det, at det du har noe litt mer avansert enn ellers.

 

Det blir litt vanskelig for alle å si ”hva er rett” ut fra den fattig beskrivelse man finner hos Asus, og at vi kjenner ikke så godt alt det der.

 

Men det kommer bare positive resultat, desto mer vi graver.

Når jeg valgte å svare slik jeg gjorde sist, var det ut fra generelt inntrykk, og ut fra at du registrerte og kunne formidle videre de problem stillinger, samt at du satt ikke fast.

Da var det vel å starte mente jeg med et visst oppsett og forsøk, fordi slik finner man løsninger underveis og utnytter systemet maksimalt.

 

Når det gjelder OS med i Raid 5 eller ikke, så er det litt vel vanskelig å svare riktig her.

Raid5 har fordeler som passer til kritiske data ombevaring. Bla annet OS mener jeg da.

Samtidig vil man si at det er fordel å ha OS på en disk uavhengig av Raid slik at man står ikke stille ved problemer på Raid.

Hva angår forsinkelser og tapt poeng i en indeks ytelse relatert skala tør ikke jeg å si noe om.

 

Nå, hva angår det du ønsker: alle diskene tilkoplet til Intel.

 

Forslag:

-etter at du har testet hvilken port på hovedkort rapporteres i Intel matrix ROM, (gjerne 2,3,4 og 5) kan du prøve følgende:

-kople fra OS disken.

-kople til 4 500GB disker på kortet, som kan rapporteres som nr 2, 3, 4, og 5. i Intel matrix.

Konfigurere dem til Raid 5, slik at diskene detekteres som 1 disk ved neste oppstart.

 

-Kople til OS disken---start og gå i Biosen.

Nå må det være mulig, å velge mellom 2 disker under Harddiskbootpriority. OS disken og Raid disken (4stk) med det Volume navn som du har gitt.

 

Klarer du å booote nå er saken løst.

Klarer du ikke å boote, på grunn av Win krasj—ser jeg 2 alternativer:

1—reparere Windows installasjon på OS disken med å taste F6 og laste inn drivere

2—installere på nytt med bruk av F6 igjen.

 

Å gå inn i Matrix med Os disken tilkoplet og kontrollere om at disken blir rapportert eller ikke, vil vise deg om hvor mange disker du kan behandle under Intel Matrix, og om du kan konfigurere Raid nr 2.

Hvis ikke mer enn 4 disker kan rapporteres, så vil det bety at du har da kommet i mål med det du i utgangspunkt etterlyste.

 

Hvis det fungerer vil det åpne da mulighet å forstå, hva kunne man gjøre på en annen måte, osv.

 

Så det blir artig å se hvordan det utvikler seg her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

wiberos, tusen takk for all hjelp.

 

Høvdingtabbe fra min side.

Systemdisken satte jeg på dene SATA som sto alene, her får jeg bootet opp systemet, og diskene mine som jeg skulle bruke i RAIDet satte jeg på 4 av de 6 sataportene som sto sammen.

Etter å ha satt opp diskene i RAID5 i BIOS, og bootet opp, så har problemet vært at jeg ikke har sett diskene i XP.

 

Men etter å ha oppdaget en høvding tabbe :blush: , nemlig at driveren ikke var skikkelig innstallert, så innstallerte jeg den, og voila....

Da kom raidet opp fint og flott, akkuratt slik jeg ville ha det.

 

Man lærer så lenge man lever :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...