Gå til innhold

Den beste cardio-treningen. Helst kompakt.


Anbefalte innlegg

Hei der. Er en gutt på 17 år, som har trent håndball i 6-7 år, og gikk på toppidrett det første året på SVGS. Jeg har nå sluttet med begge deler, og er redd for at fettprosenten min kan gå opp siden jeg var i relativt mye aktivitet (vi snakker 8 rimelig intense treninger i uken). Jeg har klart å kutte VELDIG mye ned på matinntak, spiser nesten bare knekkebrød, prøver å få i meg mye frukt/grønnsaker, og spiser rimelig sunne middager.

 

Mer info; er rundt 1.95m høy, veier i underkant av 90kg, har ikke spesielt høy forbrenning, litt under normal skulle jeg tro. Noe mer informasjon dere da trenger?

 

Jeg har løpt MYE i mitt liv, og er veldig lei det nå, så håper det er noe som innebærer styrke og vektløfting som kan velges istedet for nettopp dette.

 

Takker på forhånd for alle tips og råd :).

 

 

Edit; kan dette være noe?

Endret av MartiniusV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Syns ikke det høres ut som om du trenger å ha av deg noe særlig med fett. Men om du absolutt vil, så synes jeg du skal begynne å løfte vekter 2-3 ganger i uken, samt jogge\sykle 1-2 ganger i uken. Da forbrenner du masse fett, samtidig som du legger på deg muskler. pass på å få i deg mye proteiner (disse blir du ikke feitere av om du trener) Og gode karbohydrater (ikke cola o.l, men feks. Havregryn)

Lenke til kommentar

Skal du forbrenne fett så ligger en hel del i kostholdet ditt. Spis 5-7 ganger om dagen, men aldri spis deg stapp mett. Prøv også å ikke spis rett før du legger deg. Spis sunn mat, og få i deg nok proteiner og karbohydrater. Kutt ned på junkfood!

Det er også lurt å drikke mye vann slik at du blir hydrert. Tingen er at du må forbrenne mer kalorier på en dag enn det du tar inn.

 

Når det gjelder trening så er det mye du kan gjøre. Selv vil jeg anbefalt løping, men det er fordi jeg selv liker det.

Skal du gå for intervall så anbefaler jeg dessuten bakkeintervall. Finn en bakke du vet kommer til å bli hard. Trenger ikke være så alt for lang, 300-400 er helt grei. Gå lengre om du føler for det.

Sprint opp bakken alt du klarer, og bruk 3-5 min for å slappe av/komme deg ned til start igjen.

 

Ellers så kan du prøve noe som heter "Fartlick" (vet dessverre ikke navnet på norsk). Hvis du jogger i en by så endrer du på tempoet etter hver blokk. Altså, du går fra jogging til sprinting, ned til jogging, opp til sprinting for hver blokk som kommer. Funker dårlig mår man jogger i en by dessverre.

 

Du kan også prøve intervall der man svømmer. Aldri prøvd det selv, men er ganske sikker på at det gir gode resultater. Du kan også hoppe tau.

 

Men hvorfor vil du ha bare intervaller? Du kan jo også gå for langkjør, noe jeg rett å slett elsker. Spring i en time med en puls på rundt 145-155. Det er rett å slett deilig når man kommer hjem, og man forbrenner en del fett.

Lenke til kommentar

Mange gode tips her allerede, men for ren kondisjonsforbedring, anbefaler jeg intervalltrening. F.eks. løping i skog og mark (finnes det noe form for semiorganisert orienteringsløping i nærområdet ditt, anbefaler jeg dette på det sterkeste). Noe du også kan gjøre er og finne en relativt stor hoppbakke, løp alt du orker opp unnarennet, gå vanlige veien ned igjen til sletta (bruk ca. 5 min) og jogg opp igjen. Gjenta 10 ganger. :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...