Gå til innhold

Canon s3is feil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det høres litt rart ut. I Akam sin test av S3IS seier dei at på kameraet har dei samme resultata som S2IS på kromatisk abberasjon og endel andre ting, i tillegg til at bildekvaliteten har blitt endå litt bedre.

 

På S2IS måtte dei som testa det leite ganske hardt for å finne kromatisk abberasjon i det heile tatt. Eg hat hatt kameraet nokre år, og har ikkje hatt eit einaste problem med det.

 

Dersom dette er eit skjemmande problem trur eg det kan vere lurt å ta kontakt med forhanlaren og høre om det kan vere noko feil på kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det er et godt forslag å få sjekket kameraet for evt. feil. Tok nettopp en titt på noen bilder jeg har tatt under forhold som du beskrev, men jeg kunne ikke oppdage nevneverdig kromatisk aberasjon (utover det som akams test av kameraet beskriver).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mitt Powershot S3IS før jul, og selv om kameraet er kjekt på mange måter ble jeg skuffet over billedkvaliteten allerede første dag. Jeg har beholdt mitt gamle Canon Powershot S60, og jeg synes dette tar finere bilder, spesielt utendørs. Portretter, makro osv blir bra med S3IS men landskapsbilder blir ikke bra. Jeg antar at jeg må leve med at lysmålingsssystemet på S3IS er dårligere enn på S60...

 

Spesielt bilder tatt i skog blir dårlig, med dårlig treff på grønnfarge, for mye kontrast og utbrente høylys eller hva det heter. Dette skjer med litt for mange bilder til at jeg kan tro at det bare er fotografen det er noe galt med.

 

Er takknemlig for tips.

post-66923-1182117679_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Spesielt bilder tatt i skog blir dårlig, med dårlig treff på grønnfarge, for mye kontrast og utbrente høylys eller hva det heter. Dette skjer med litt for mange bilder til at jeg kan tro at det bare er fotografen det er noe galt med.

 

Er takknemlig for tips.

8885072[/snapback]

 

Slike skogsmotiv med kombinasjon av lite lys og sterkt lys som enkelte steder faller ned mellom trær er vanskelige ja. Tror mange kameraer sliter med denne type bilde, men det kan være at noen takler denne dette bedre. Mulig at kameraer med flere fokuspkt samtidig vil "fordele" fokus og eksponering bedre? Fokusering (og eksponering) på mørke trær/busker i forkant før komponering av bilde gir fort utbrent høylys i bakgrunnen, mens fokusering på bakgrunn før komponering av bilde kan gi for mørke bilder av trær/busker i forkant. Prøv deg frem, men ja, det blir fort enten eller.

 

Et annet tips er å prøve deg frem med justering av eksponering. Fokuser på trær/busker i forkant og still deretter ned eksponering med noen trinn.

 

Lykke til.

 

Her

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye du er inne i å justere ting selv, men generelt:

 

Styr unna Auto-modus. Hopp over til Program, så får du bedre kontroll over resultatene. Canon har gjort en skuffende dårlig jobb med Auto.

 

Ikke bruk for høy ISO; 80 eller 100 om du kan, opptil 400 om du absolutt må.

 

Prøv ut ulike innstillinger for kontrast, skjerping, fargemetning etc, se om du kan finne noe som gir resultater som passer deg bedre. Det er relativt gode justeringsmuligheter på S3IS.

 

Mange liker fargene bedre med "Positiv film"-innstilling.

 

Lettere sagt enn gjort, men prøv å unngå for voldsomme kontraster. Knøttsmå sensorbrikker gir ikke veldig god dynamisk rekkevidde.

Lenke til kommentar
Lettere sagt enn gjort, men prøv å unngå for voldsomme kontraster. Knøttsmå sensorbrikker gir ikke veldig god dynamisk rekkevidde.

8905265[/snapback]

Alt utstyr har sine begrensninger, også et glimrende superzoomkamera som S3 IS. Det er desverre ikke greit å leke naturfotograf med mye mindre bildeformat enn det proffene bruker. Det er som jeg selv så ofte sier, jeg har gitt opp å leke Ansel Adams med digitalkamera. Hva andre får ut av slik lek er en annen sak, men små formater har som sagt sine begrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...