Gå til innhold

Steampunk kabinett mod *Ferdig*


Anbefalte innlegg

Steampunk kabinett mod

 

post-92154-1183325882_thumb.jpg

post-92154-1183325889_thumb.jpg

 

Worklog:

 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gjøre en case-mod, men måtte det til slutt for å få plass til vannkjølingsystemet. Siden PCen er hakket opp allerede syntes jeg det var like greit å gjøre det beste ut av det. ;) Jeg brukte et par dager på å tenke ut en theme, og bestemte med for noe steampunk siden det har ikke blitt gjort på forumet før. Dessuten vil det bli en utfordring.

 

For de som har aldri hørt om steampunk før, blir kabinettet mitt inspirert av dette:

 

http://www.flickr.com/photos/jwhilde/sets/72157594363814399/

 

http://steampunkworkshop.com/

 

Fete greier ikke sant? :yes: Desverre kan dere ikke forvente noe såpass fett, for dette er min første case-mod, men jeg skal gjøre mitt beste!

 

 

Startet med å fjerne fronten på PCen og se hva jeg hadde å arbeide med.

 

post-92154-1181338684_thumb.jpg

 

Den rare quasi-floppy greia under harddisken er en PIC-programmerer jeg har laget, som skal stikke ut sammen med DVD-brenneren. To 120mm vifter skulle settes inn for å bedre luftgjennomstrømningen, så det blir litt skjæring. :dremel: Innmaten i PCen beskyttet jeg med avispapir, for PCer liker ikke jernspon. Avispapiret begynte nesten å brenne etter mye kutting, så hele prosessen var litt stress. Jeg forventet å se hele kabinett slukt av flammer når som helst, men det det skjedde heldigvis aldri.

 

post-92154-1181338693_thumb.jpg

 

Da var skaden skjedd...

 

post-92154-1181338703_thumb.jpg

 

...og to stykk 120mm vifter montert. (Jess, jeg vet at de er forskjellige, men det forandrer jeg ikke uten sponsing, hehe) Da er kabinettet klart for oppgraderingen av vannkjøling.

 

post-92154-1181338716_thumb.jpg

 

Forrige radiator øverst, ny radiator nederst. Temperaturen vil utvilsomt bli bedret.

 

post-92154-1181338724_thumb.jpg

 

Sterkt forbedret! Faktisk ble tempen 10-15 grader lavere, så rundt 30 grader idle. Ikke verst når romtemperatur er 25 grader. Og slik er PCen for øyeblikket, den verste tida da PCen er i "ustand" er forbi. Nå gjenstår det bare å lage en ny front til kabinettet, og kanskje lage en vindu.

 

post-92154-1181338734_thumb.jpg

 

Uansett hvor grove feil jeg gjør blir dette bedre enn det jeg hadde. :!:

 

Dere merket kanskje at det manglet et sketch-up bilde eller lignende, det kommer forhåpentligvis imorgen. Jeg må bare tenke ut hvor knapper og diverse skal plasseres først. Jeg beklager for dårlige bilder, men det ser ikke så fint ut ennå allikevel.

 

Opprettet en kommentartråd.

Endret av uzzors2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har blitt ferdig med første utkast til konsept tegningen.

 

post-92154-1181378301_thumb.jpg

 

Forklaring:

 

To stykk knapper, et reset og et power. Falsk "cut-away" der man kan se inn i maskinen. Jeg skal tegne noe bedre senere, med flere tannhjul også. Den rare greia på siden er et boblekammer, som skal ha et power LED og en HD LED i hver ende. Det blir kanskje også skruer på sidene av dekslet, hvis de passer med stilen. Viftene skal sprayes bronsefarget, og skal ha noe kobber rundt som på bildet.

 

Jeg trenger noe brukertips.

 

A) Hva skal jeg gjøre med kantene?

B) Hva bør gjøres med viftene? Jeg tenkte enten å la dem være, eller lage et tannhjul viftegrill. Kom gjerne med andre forslag i kommentartråden!

C) Hvilket farge bør kabinettet være? Det skal bli mye bronse og kobber på knapper, tannhjul og diverse. Men også mye svart som bak tannhjulene og viftene. Kabinett fargen bør kanskje skilles fra disse?

 

 

I løpet av dagen forventer jeg å bli ferdig med å bygge grunnlaget til dekslet.

Lenke til kommentar

Det ble en lengere dag enn jeg hadde trodd, men det er iallfall ferdig.

 

post-92154-1181512591_thumb.jpg

 

Fortvil ikke for det er langt fra ferdig, grunnlaget må sparkles og sprayes også, men det skjer først etter at hull for knapper og dvs. er boret ut.

 

Neste steg blir å montere grunnlaget til dekslet på kabinettet. Så må knapper og "effekter" lages. Det blir den morsomme delen!

Endret av uzzors2k
Lenke til kommentar

Litt lenge siden sist. Jeg holder på med så mye annet, men prøver å holde fokuset på kabinett-modden så godt jeg kan. Knappene skal være av metall med en inngravert symbol, omtrent som på sketsjen. Jeg fikk gjort et prøve-etch i dag, med saltvannselektrolyse. Resultatet ble ganske bra, og med litt raffinering kan det bli mye bedre.

 

post-92154-1181938108_thumb.jpg

 

Bilde etter tur i elektrolysebadet. Glemte å ta et bilde på forhånd. Jeg brukte Macgyver-teip for dekke over områder som ikke skulle etses vekk. Deretter skjærte jeg vekk teip fra områder som skulle etches. Metallstykket ble tilkoblet +12V og et annet stykke metall ble jordet. Disse ble senket i saltvannsløsningen og strømmen skrudd på. 1A i 50 min i dette tilfellet.

 

post-92154-1181938115_thumb.jpg

 

Resultat. Ikke verst, jeg skulle egentlig etse ut hele knappen, men ombestemte meg. Områdene som ikke skulle etses var derfor ikke godt nok tildekket. Med litt pussing og filing hadde det sett mye bedre ut.

 

Jeg skal først finpusse metoden og deretter skaffe meg noe messing. Knappene og tannhjul etser jeg ut av messingstykket.

 

Hva hadde blitt fetest; å etse rett igjennom som på bildet og sette en metallplate under, sånn at det ble en tykk etsing, eller gravere et mer komplisert mønster inn, som her? Husk kommentartråden!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal bruke etsing til grov arbeidet, og finpusse med dremel. Det blir for vanskelig med små detaljer.

 

I dag fikk jeg laget lysrøret. Jeg vet at det skulle egentlig være en boble greie, men å lage bobler på en enkel og sikker måte ble for innviklet. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en motstand, men vannet ble misfarget og svært varm, uten at noe særlig bobler ble dannet. Derfor bruker jeg en diffus plastrør istedenfor. På og hdd LEDene ble oppgradert til ultrahvit, og satt i hver sin vinkelrør. Røret ble tettet med fug, siden den egentlig skulle være vanntett.

 

post-92154-1182291059_thumb.jpg

 

LEDene sitter i hver sin ende av plastrøret. Den ene er alltid på, og hdd LEDen blinker som vanlig. Det ser derfor ut som om lysintensiteten til røret varierer.

 

post-92154-1182291065_thumb.jpg

 

Jeg skal lage endelig utkast til kabinettet de neste dagene, og øve meg litt på fin utskjæring med dremel. Forhåpentligvis kommer jeg innom clas til uka og får kjøpt plexi og messingplater sånn at prosjektet forsetter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har skjedd mye nytt siden sist, og jeg er bare noen få dager fra å bli ferdig!

 

post-92154-1183063800_thumb.jpg

 

Forigårs og i går sparklet jeg dekslet. Da fikk jeg tettet igjen mange av hullene og gjort overflaten klar til lakking. I morgen sparkler jeg en gang til før lakkingen for å få det perfekt. Jeg begynte å lage knappene i går også. Stilen har endret seg fra det jeg egentlig tenkte meg, men jeg syntes det ble bedre. Mønstret kommer mye bedre fram også.

 

post-92154-1183063814_thumb.jpg

 

Mønstret graveres inn i et stykke plexi, med dremel seff.

 

post-92154-1183063823_thumb.jpg

 

Så fyller jeg inn graveringen med tusj, og limer plexibiten til et stykke messing. Limet løste opp tusjblekken, og det fløyt utover på den ene. Jeg må nok lage nye knapper enda en gang. (Det blir vel tredje gang snart... :shrug: )

 

post-92154-1183063833_thumb.jpg

 

Deretter slipes de nesten runde. Jeg er ikke helt fornøyd med dem ennå, og tror nesten jeg må lage lage nye.

 

Dagen i dag gikk til å mekke mer på dekslet. Jeg fikk frest ut hull til bryterene og tannhjulvinduet.

 

post-92154-1183063848_thumb.jpg

 

Så måtte jeg lage viftebeskyttelsen og tannhjulene. Prosessen er ganske selv-beskrivenede.

 

post-92154-1183064300_thumb.jpg

post-92154-1183064326_thumb.jpg

post-92154-1183064335_thumb.jpg

post-92154-1183064348_thumb.jpg

 

Da gjenstår det bare å montere alt, finpusse og lakke! Jeg håper å kjøpe noe lakk i morgen og bli ferdig med prosjektet i løpet av helgen.

Lenke til kommentar

I dag (teknisk sett i går) monterte jeg alt for å forsikre meg om at det passet.

 

post-92154-1183241847_thumb.jpg

 

Det gjorde det. Jeg begynte å lakke i dag, men det tar 24 timer å herde skikkelig, og jeg må lakke bakkdelen også.

 

post-92154-1183241854_thumb.jpg

 

Spørsmålet nå er om dette er slutt på prosjektet eller om jeg skal lage vindu også, det avhenger mest om PCen kjører mest kjølig med eller uten sidepanel. Hvis jeg bestemmer meg for å ikke lage vindu vil prosjektet sannsynligvis være ferdig i løpet av helgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...