Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble pc´er sammen på lan?


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skal ha "lan" i morgen. Der vil vi gjerne koble pc´ene sammen så vi kan sende filer til hverandre.

Spørsmålen mitt er: Hvordan skal vi koble dem sammen?

 

I tilfelle han ikke får nett (har en tendens til å skje på "lan" jeg er med på ;p) kan vi fremdeles koble pc´ene sammen, og hvordan?

Endret av -urrang-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du hadde lest de to trådene jeg ba deg om å lese så hadde du ikke trengt å spørre. Dette er klippet rett ut av den ene tråden:

 

Deling - Sharing

 

Husk: Kjør Windows Update før du legger ut filer. Hold alltid Windows oppdatert! Noe du også burde gjøre er å ha en skikkelig brannmur oppdatert. Sygate Firewall er et veldig godt valg.

 

Først vil jeg ta for meg litt om 'sharing' eller fildeling, som mange sier. Det første man må gjøre for å aktivere delingen på din pc, er å kjøre en Nettverksveiviser på Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger. Når du har kjørt den, har du spesifisert et navn på pc'en. La oss si at dette navnet er "OLAF". For da å komme inn på det vi kaller en "share", må man skrive "\\OLAF" i adressefeltet. Man vil da se noen mapper. Disse mappene kan variere, men som vanligst er det mappene "Delte dokumenter" og "Planlagte oppgaver" som er delt. For å dele andre mapper/disker, må du gjennom en prosedyre.

Den er som følger:

Høyreklikk på mappen/disken du vil dele -> Velg "Deling" -> Huk av "Del denne mappen på nettverket" -> OK.

Når en person nå skriver "\\OLAF" vil han få opp de delte mappene dine. Han kan da lese innholdet, men ikke slette eller misbruke den.

 

Vil du ha mer kontroll over Sharen din? Det kan lett gjøres:

Gå inn på Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Ta vekk huken på "Bruk enkel fildeling".

Du vil nå ha flere alternativer når du deler noe. Du vil f.eks. kunne velge maks antall brukere tilkoblet til sharen samtidig, MEN en ting er viktig. Når du har sharet den nye mappen via den avanserte fildelingen, MÅ du gå inn på tab'en "Sikkerhet" etter du har høyreklikket på den delte ressursen. Der må du klikke:

Legg til -> Skriv "Alle" -> OK.. Nå må du gi gruppen "Alle", tillatelsene: Lese og kjøre, Vis mappeinnhold, og Lese.

Uten disse tillatelsene vil han/hun som prøver å komme inn på mappen, kun få feilmeldingen "Ingen Tilgang". Du får selv eksperimentere litt her, og hvis du får problemer kan du poste det her.

 

Men synes du det er litt tungvint å gå inn på en annen persons share ved å skrive "\\PCNAVN" i adressefeltet, kan du gjøre som følger:

Min datamaskin -> Verktøy -> Koble til en nettverksstasjon -> Fyll ut den korrekte informasjonen -> OK.

Du vil nå få en ny harddisk på Min datamaskin. Når du dobbeltklikker på denne, vil du komme rett inn til stedet du spesifiserte.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på "nettverk" og velg egenskaper.

 

har et bilde her som er veldig beskrivende om det fungerer. Postet det tidligere i en annen tråd.

post-36441-1181321427_thumb.jpg

 

posten finner du her

 

edit: det funket ikke å låne vedleggsID fra den andre posten. måtte laste opp på nytt.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Regner med du allerede har funnet maskinnavnet hans. Men jeg kan for sikkerhets skyld fortelle at du finner det ved å høyreklikke på "datamaskin" og velge egenskaper. Der står det i klartekst bak datamaskinnavn eller noe sånn.

 

Om du fremdeles er i tvil kan du bruke \\IP i stedet, der IP er kompisen din sin IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...