Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra som "dauer"!


FCW

Anbefalte innlegg

Har en Opel Vectra (B) 99 mod, 1,8....

 

Problemet med den er at motoren nå i det siste stopper helt uten forvarsel. Det er min kone som kjører den til daglig, og hun har opplevd dette et par ganger de siste ukene.

 

Alt topper seg i dag, da den har dauet 5-6 ganger. (har sjekket selv også....og den stoppet da f.eks. etter en liten stund på tomgang)

 

Når den stopper, er det ingen fusking eller noe....den bare stopper som om jeg slo av tenningen.

En annen ting som kan nevnes: Det er helt umulig å få start på bilen igjen rett etter den har dødd... må vente noen minutter før den da igjen starter på første kjinning

 

Ellers virker det ikke som det er noe gærent...virker like sprek som før (når den går da :hrm: )

 

 

Noen som kan antyde hva som er galt??

 

Kjenner det gjør vondt i lommeboken allerede :cry:

 

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Du må ta en diagnose test på den. Her er hvordan du gjør det: Under håndbrekket er det ett plast-deksel, ta bort dette og en kontakt kommer til syne, her finner du fram til stikk nr 6 og setter denne rett til jord. Slå på tenningen (ikke start) og tell antall blink i motorlampa, hver feilkode består av fire siffer, tell antall blink. Her skal jeg prøve å illustrere en feil kode, 1 blink-pause-6 blink-pause-2 blink-pause-2 blink, altså feilkode 1622 (som betyr bensinpumpe relè) 10 blink betyr 0. Ta denne testen og skriv hvilken kode du får så skal jeg si deg hva den betyr

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Har nå hatt bilen på verksted i nesten en uke. Sjekket for feilkoder, uten noen funn. De har skiftet olje og filter, da gammel olje visstnok kunne føre til at bankesensoren slo inn og kuttet motoren :hmm:. Etter de hadde gjort dette gikk visstnok motoren lenge, før den tilslutt kubbet igjen.

 

Hele saken mener de nå kan skyldes defekt i motorstyringen....uansett er jeg henvist til Opelverksted for eventuellt å bytte denne. :(

Lenke til kommentar

Det første du må finne ut er om det er bensin eller spenning som gjør at den dør. Sjekk om du har gnist på pluggene neste gang det skjer. Hvis ikke, ligger feilen i tenningssystemet.

 

Merk deg også når det skjer: Kald/varm motor, varmt/kaldt/tørt/fuktig vær, på tomgang/høyt turtall, helt tilfeldig etc.

Lenke til kommentar

Oppdatering nr.2

 

Problemet er forhåpentligvis løst! :!:

 

Takk til Almar84 og Zanta som etterhvert satte meg på sporet!

 

Oppdaget at bensinpumpa ikke gikk når jeg ikke fikk start på bilen....byttet et rele og...success!! :D

 

Grøsser når jeg tenker på at verkstedet hadde tenkt å bytte hele motorstyringen. Sikkert 100 ganger prisen av rele'et ihvertfall.

 

God sommer til alle :)

Lenke til kommentar
Oppdatering nr.2

 

Problemet er forhåpentligvis løst! :!:

 

Takk til Almar84 og Zanta som etterhvert satte meg på sporet!

 

Oppdaget at bensinpumpa ikke gikk når jeg ikke fikk start på bilen....byttet et rele og...success!! :D

 

Grøsser når jeg tenker på at verkstedet hadde tenkt å bytte hele motorstyringen. Sikkert 100 ganger prisen av rele'et ihvertfall.

 

God sommer til alle :)

8897826[/snapback]

Dette er amatøraktig av et verksted, må vel være de første ting man sjekker: er det gnist, kommer det besn/diesel fra pumpa...

Lenke til kommentar
Dette er amatøraktig av et verksted, må vel være de første ting man sjekker: er det gnist, kommer det besn/diesel fra pumpa...

 

Er vel litt enig der, men til deres forsvar må jeg si at sålenge de hadde bilen var det bare et "intermitterende" problem. Den stoppet bare av og til da..

Lenke til kommentar

Enig i det. Vanskelig å finne feil som kommer og går, man er nesten nødt til å bidra litt selv. Når man har funnet ut om gnisten er der eller ikke, vet man hvor man skal begynne å lete. Det kan også være, dersom du har et "vennlig" Opel-verksted, at du kunne låne/deponere på en motorstyring noen dager for å teste. Alternativt finne en på huggern...

Lenke til kommentar
Dette er amatøraktig av et verksted, må vel være de første ting man sjekker: er det gnist, kommer det besn/diesel fra pumpa...

 

Er vel litt enig der, men til deres forsvar må jeg si at sålenge de hadde bilen var det bare et "intermitterende" problem. Den stoppet bare av og til da..

8898130[/snapback]

Sporadiske feil/problemer er ikke lett å finne nei, sant det :hmm:

Trekker tilbake litt av kritikken :whistle:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! Har nesten det samme problemet med min Opel Vectra A 1.8 i CDX 95-modell. Bensinpumpa virker ikke i det hele tatt. Er det noen som vet hvor jeg finner bensinpumpa? Den er ikke under ved siden av bensinfilteret. Jeg får ikke til å starte bilen i det hele tatt nå. På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Du må ta en diagnose test på den. Her er hvordan du gjør det: Under håndbrekket er det ett plast-deksel, ta bort dette og en kontakt kommer til syne, her finner du fram til stikk nr 6 og setter denne rett til jord. Slå på tenningen (ikke start) og tell antall blink i motorlampa, hver feilkode består av fire siffer, tell antall blink. Her skal jeg prøve å illustrere en feil kode, 1 blink-pause-6 blink-pause-2 blink-pause-2 blink, altså feilkode 1622 (som betyr bensinpumpe relè) 10 blink betyr 0. Ta denne testen og skriv hvilken kode du får så skal jeg si deg hva den betyr

hei,når vi skrur på tenninga lyser ikke motorlampa,og da er det vanskelig og få tatt testen,hva gjør vi da
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...