Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utvidelse av magesekken?


xxexx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sant at magesekken utvider seg, men ikke den måten du beskriver.

 

Magesekken utvider seg, allerede når den første matbitten treffer slimhinnen i magesekken. Dekke kalles for en mekanisk stimualsjon. Videre har magen en elasitet, som kan videre kompansere, for et massiv matinntak.

 

Hormon pysiologi:

Du blir ikke fortere sulten p.g.a. utvidelsen, men heller av et hormon, "Neuropeptide Y" osv, når magen blir tomt.

 

Idag har forskerer funnet, at hormon forstyrrelser og nerver patologi, er en stor årsak til fedme. Folk som mangler hormonet; "Leptin" f.eks, vil ikke føle metthet, uansett mengde mat.

 

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ah! De fleste vet jo at magesekken utvider seg mens man spiser, men det er altså bare tøys at den liksom blir større for hver gang du spiser deg stappmett? Er det dumt å spise seg stappmett på andre måter da?

Noen gager føler jeg at jeg aldri blir mett.. Så blir jeg plutselig stappmett. Og så, ei lita stund etterpå, får jeg lyst på noe mat igjen.. :p Høres egentlig ikke noe bra ut.. Men jeg er ikke oervektig i det hele tatt eller noe sånn..

Lenke til kommentar

Det er ikke tøys for folk med ekstrem fedme.

Deres magesekk er i snitt "større," p.g.a. overbelastning per måltid.

(ekstreme prosjoner)

Det igjen føre til at magen mister elasiteten og forblir en utvidet sekk.

 

Så lenge dine hormoner og "kiloer" er i orden, og at du er i en tilstand som trenger mye energi, f.eks pubertet, fotballspiller, vektløfter osv.

Så er stappmetthet en ok ting, og det er med forbehold at helsen din er i orden.

 

Noen gager føler jeg at jeg aldri blir mett.. Så blir jeg plutselig stappmett. Og så, ei lita stund etterpå, får jeg lyst på noe mat igjen..  Høres egentlig ikke noe bra ut.. Men jeg er ikke oervektig i det hele tatt eller noe sånn..

 

Det er fordi under den mekaniske stimulasjonen på magesekken, vil de endokrinologiske cellene i magen produsere hormonet; leptin.

Leptin er et hormon som forteller hjernen at du har spist, og bør stoppe. Hormonet øker i mengde, i parallelt med tid, og det er derfor du kan føle sulten 20min før, og mettheten 20min etter..

 

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...