Gå til innhold

Problemer med farge profiler.


Anbefalte innlegg

Hey hey.

 

Starta en tråd i bildekritikk i gårkveld og fant ut at når jeg laster opp bilder på webben og viste disse av i firefox fikk jeg noen helt andre farger enn det jeg faktisk trodde jeg hadde.

 

Etter litt smugtitting fant jeg ut at safari og firefox viste to vidt forskjellige fargenyanser. Aperture, preview til Os X og safari viser de samme fargene, men firefox viser noe helt annet.

 

I LCD'en til kameraet ( Nikon D70S ) så har jeg noen litt lysere farger enn det jeg får i Aperture, men de er ikke så blasse som jeg får de i firefox.

 

Hvordan kan jeg få den riktige fargeprofilen? Har prøvd meg med Adobe sin RGB 98 men den funka ikke. Heller ikke sRGB IEC61966-2.1 eller noen av Nikon sine profiler som folk på nettet etter litt googling har sagt at skulle passe.

 

Hva er galt? Bare se på forskjellen på bildet under. Noen som har noen tips?

post-79591-1181063662_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmeste du kommer en internasjonal standard for visning av farger via internett er å konvertere til sRGB. Ved at bildet er tagget med sRGB som fargeprofil, vil nettlesere med fargestyring vise fargene korrekt. Samtidig vil du også komme nærmest korrekt fargevisning i nettlesere uten fargestyring.

 

Du kan lese om de lureste grepene for her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sorry for at denne har stått usvart fra meg en stund, men jeg har tukler og prøvd på dette en stund nå men får sanneligen dette ikke til.

 

Jeg jobber nå i sRGB og har egentlig alltid gjort. I aperture bruker jeg profilen Nikon sRGB 4.0.0.3001

 

I aperture tar jeg og velger "Open with external editor" i image menyen. Bildet åpnes i photoshop og jeg converterer til srgb fargeprofil som du sier på den siden. Velger Save for web og får noen blasse farger.

 

Bildet under viser de tre bildene i de tre stegene. Det første til venstre er i aperture. Det andre er vinduet jeg har i photoshop ( altså selvet bildet ) og det tredje kommer fra Save for Web funksjonen.

 

post-79591-1182701607_thumb.jpg

 

Instillingene ser dere her:

 

post-79591-1182701555_thumb.jpg

 

Videre: Hvis jeg lagrer et webalbum f.eks i Lightroom eller i Aperture får jeg også

ekle blasse farger.

 

Blir fargene så blasse når jeg tar bildet? Lurer programmene meg eller er det noe helskrudd med pc'en? Bruker btw en Macbook Pro.

 

Hvordan får jeg liksom riktige farger når jeg skal sende bildene til f.eks Japanfoto når de skal printe dem?

 

Kan noen hjelpe meg med dette? Går snart på veggene av dette problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...