Gå til innhold

apache videresende sudomene til annen maskin


Anbefalte innlegg

Jeg kjører to tjenester på port 80 (mail.mittdomene.no og www.mittdomene.no), men har kun én IP-adresse og ingen smart brannmur (kun liksys ruter). Jeg har behov for å videresende all forespørsel fra mail.mittdomene.no til annen maskin på lokalnettet. Har noen forslag til hvordan dette gjøres med mod_rewrite på apache?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører to tjenester på port 80 (mail.mittdomene.no og www.mittdomene.no), men har kun én IP-adresse og ingen smart brannmur (kun liksys ruter). Jeg har behov for å videresende all forespørsel fra mail.mittdomene.no til annen maskin på lokalnettet. Har noen forslag til hvordan dette gjøres med mod_rewrite på apache?

8783507[/snapback]

 

Er det noen spesiell grunn for at du ikke kan bruke vhost?

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn for at du ikke kan bruke vhost?

8786119[/snapback]

 

Tja, jeg kjører windows small biz 2003

8786618[/snapback]

vhost er fortsatt rette måten å gjere dette på. Vhost er støtta i apache på windows.

 

Du kjører da to vhost, en default, og en for mail.example.com

 

Eksempel og detaljer finner du i manualen til apache. Rimelig enkelt, skulle vere gjort på en halvtime å sette opp om du ikkje har erfaring med apache.

Lenke til kommentar
Eksempel og detaljer finner du i manualen til apache. Rimelig enkelt, skulle vere gjort på en halvtime å sette opp om du ikkje har erfaring med apache.

8786932[/snapback]

 

Har satt opp dette i apache conf'en, men har litt problemer med å få videresendt trafikk fra den ene fysiske maskinen til den andre:

 

Apache på host 192.168.1.100 svarer og skal videresende til 192.168.1.104

 

<VirtualHost *>

 

DocumentRoot 192.168.1.104

ServerName mail.xxx.no

ServerAlias mail.xxx.no

 

</VirtualHost>

Lenke til kommentar

<VirtualHost *>

 

DocumentRoot 192.168.1.104

ServerName mail.xxx.no

ServerAlias mail.xxx.no

 

</VirtualHost>

8788020[/snapback]

Ah, to fysisk forskjellige maskiner altså. Da kan du nok ikkje bruke vhosting, ettersom det bare funker på samme fysiske maskin.

 

Det du derimot kan gjere er å bruke mod_proxy, og la www.example.com opptre som proxy for mail.example.com. Det er litt meir arbeid å sette opp, men fortsatt overkommelig.

 

Meiner også å hugse at det var en genial sak i apache for å delegere forskjellige paths til forskjellige servere. Kva den var husker eg desverre ikkje.

Lenke til kommentar

Forsøkte meg på dette i conf-fil uten noen særlig resultat:

 

ProxyRequests On

ProxyVia On

 

<Proxy *>

 

Order deny,allow

Allow from all

 

</Proxy>

 

ProxyRemote * http://mail.xxx.no:80

NoProxy .xxx.no 192.168.1.104/80

ProxyDomain .xxx.no

 

NameVirtualHost *

 

Skal lese litt mer dokumentasjon på dette senere hvis det ikke er noen med bra stall-tips der ute?

Lenke til kommentar
Du er klar over at hvis du bruker vhost så kan du kjøre både mail. og www. på samme pc selv om de kjører på samme port ja?

 

-C-

8841891[/snapback]

 

Ja, men jeg skal kjøre på to fysiske maskiner, ikke to virtuelle enheter på samme boks. Trenger derfor firmware til Linksys som gjør at den kan kjøre flere public IP-adresser. (Har 3 offisielle IP'er idag) Noen som vet hvor jeg kan skaffe dette til en Linksys WRT54G.

Lenke til kommentar

Jeg antar at mail.mittdomene.no er tiltenkt SMTP.

 

1. Du får en Bad request 400 hvis du forsøker å snakke SMTP til Apache, så dette går ikke. Apache forstår ikke SMTP, kun HTTP.

 

2. Det er ingen Host-header i SMTP, som det er i HTTP/1.1. Ingen informasjon om hvilken host (mail.mittdomene.no) man ønsker å koble seg til blir overført til serveren. Det er derfor umulig for apache å videresende (proxy) noe, selv om Apache skulle forstå SMTP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...