Gå til innhold

Pianomusikk – del dine yndlingskomposisjoner


Matias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker egentlig best Chopin, Satie og Debussy. Men Rachmaninov snie pianokonserter er heller ikke til å kimse av. Jeg er dessverre datter av en pianist som avskyr Beethoven og avskriver det som simpel musikk, og etter å ha fått innsikt i dette er ikke bagetellene hans lenger det samme,

Lenke til kommentar
Liker egentlig best Chopin, Satie og Debussy. Men Rachmaninov snie pianokonserter er heller ikke til å kimse av. Jeg er dessverre datter av en pianist som avskyr Beethoven og avskriver det som simpel musikk, og etter å ha fått innsikt i dette er ikke bagetellene hans lenger det samme,

 

litt offtopic, men: Jeg skulle gjerne likt hva faren din legger til grunn for at Beethovens musikk er simpel? Mener han at den også var simpel i sin samtid?

Lenke til kommentar
Liker egentlig best Chopin, Satie og Debussy. Men Rachmaninov snie pianokonserter er heller ikke til å kimse av. Jeg er dessverre datter av en pianist som avskyr Beethoven og avskriver det som simpel musikk, og etter å ha fått innsikt i dette er ikke bagetellene hans lenger det samme,

 

litt offtopic, men: Jeg skulle gjerne likt hva faren din legger til grunn for at Beethovens musikk er simpel? Mener han at den også var simpel i sin samtid?

 

Vel, jeg vet ikke til hvilken grad jeg støtter hans meninger, men etter å ha spilt noen Beethoven bagateller og analysert dem litt grundig er det mer eller mindre den samme treklangen om og om igjen med en subdominant og dens submedian. Men det gjelder selvfølgelig ikke alt. En av mine yngdlingssatser er skrevet av Beethoven, og han er nok en av de komponistene jeg har hatt nærmest hele mitt liv. Men mye av pianomusikken hans kan bli simpel his du går i dybden av det. Men hans større komposisjoner som symfoniene er upåklagelige verk.

 

Ett eksempel på hans til tider "simpelhet" kan være bagatellen i A-moll(ikke til elise, nei) men nr.9 opus 119.

Den består omtrent utlukkende av A-moll,som er logisk iom. at det er tonika, men ja... Det blir litt tynt å lage en bagatelle omtrent utelukkende basert på tonika...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...