Erlink2004 Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 (endret) Hei! I nyhetsscriptet mitt skal jeg hente ut datoer fra MySQL-databasen som jeg har lagret i et timestamp-felt. Og det funker bra det, men nå blir datoutskriften slik: 2007-06-02 20:29:37 mens jeg ønsker å ha den slik: lørdag 2. juni kl 20:29 Det bør jo være ganske enkelt. Jeg prøvde å se på manipulasjon av strenger og arrays, men jeg får det ikke til. Håper noen kan hjelpe meg. Endret 3. juni 2007 av Erlink
Ståle Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 SELECT day(dato) as dag, month(dato) as maned ogsa kanskje time(dato) as tid ?? sa kan du bruke date() for a finne ut hvilken dag det er
Runar0 Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 PHP <?phpecho date('format', strtotime($databasefelt)); ?>
-morten Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 Det er masse sql-funksjoner du kan bruke på datofelt. Se http://dev.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html Men for å få norske navn, må du nok gjøre sånn som Shadows0 foreslår, og så kjøre str_replace-er for å bytte engelsk til norsk.
Runar0 Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 (endret) Aha du ville ha det på norsk Da funker denne litt bedre. PHP <?php// Sett språket til norsk setlocale(LC_TIME, 'no_NO'); // Print dato echo strftime('format', strtotime($databasefelt)); ?> Edit: Klarer ikkje å skrive norsk rett ein gang :/ Endret 2. juni 2007 av Shadows0
-morten Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 oooh, aldri tenkt på å se etter det der engang.. lærer noe stadig vekk
Erlink2004 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Skrevet 3. juni 2007 Takk for svar! Jeg brukte denne: $dato_formatet = date("l j. F y k\l. G:i", strtotime($dato)); ... Og så lagde jeg en funksjon som bruker str_replace for å erstatte engelske dag- og månedsnavn med norske.
Crowly Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 (endret) Her har du en Mysql løsning så slipper du (kanskje) å erstatte engelsk med norsk PHP <?phpmysql_query("SET lc_time_names = 'nb_NO';"); $str=mysql_fetch_row(mysql_query("SELECT DATE_FORMAT(dato_felt,'%W %e. %M kl %H:%i') FROM tabell")); echo $str[0]; ?> Endret 3. juni 2007 av crowly
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå