Grim_Fandango Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 Hei, Vet ikke om dette er riktig kategori å legge denne tråden (kanskje den skulle vært under Netverk, eller Annet??) Uansett, jeg har følgende problem som jeg trenger noen råd til. Vi har ett kontor i Russland med ca 15 brukere. Her har vi noe problem med både å skaffe ekstern kompetanse for hjelp til drift, samt noen språkproblemer siden vi i vårt globale kontor i Norge ikke snakker russisk. Ingen i den russiske avdelingen har IT kompetanse. Problemet er dersom vi må reinstallere klient maskiner, så må jeg enten guide brukere til å bruke ghost/acronis CD'er eller windows installasjons cd'er. Nå har jeg allerede laget en DVD med ett image av ett system ved hjelp av Acronis True Image som gjør at det ikke er så mye brukerne trenger å gjøre. Men det er fortsatt noe problem når jeg må guide ansatte som ikke snakker så godt engelsk og som vanligvis jobber med salg, etc, til å gjøre de få stegene som trengs. Dessuten endrer PC systemene seg hele tiden, selv om vi prøver å kjøre beinhardt på standarder, så klarer jeg ofte ikke ha samme PC systemer mer enn 1-1.5 år om gangen. Noe som gjør at jeg etterhvert har endel forskjellige typer klient PC'er. Jeg har på langt nær image til alle maskinene de har. Vi har allerede satt opp en VPN kanal slik at vi kan fjernstyre dem fra de har startet opp Windows, men det jeg tenkte jeg nå ville gjøre, er å sette opp en PC eller server med RIS/WDS/WSUS og SMS hos dem slik at jeg enklere kan bruke om igjen oppsett som vi allerede brukere på våre klient PC'er i norge. Problemet er att en slik løsning kanskje vil bli enda mer komplisert å bruke enn image på CD/DVD, og at det hadde vært best om jeg kunne brukt disse systemene for reinstallering fra Norge. Jeg vet det finnes ILO for server fra HP (vi har det i mange servere selv), men hva er den beste løsningen for å remote fjernstyre klient PC'er helt ifra BIOS nivå? Altså, kan man bruke slike KVM svitsjer som går via IP? Det jeg kunne tenkt meg var om det fantes en slik "master" KVM boks som jeg kan ha tilkoblet nettverket på server rommet i norge, samt en "slave" KVM boks som jeg kan sende til dem, og slik at de kun trenger å koble denne boksen til den PC'en som skal reinstalleres og deretter i nettverket hos seg selv, og at jeg da kunne fjernstyrt deres klient PC via denne "master" KVM boksen. Finnes det noe slikt, og har noen noe erfaring med dette? Eller finnes det noe tilsvarende ILO som kan brukes på klient PC'er? Ville det være noen andre bedre måter å gjøre dette på? Mvh Grim
Gjest member-1768784 Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 (endret) - Endret 10. april 2017 av member-1768784
xcomiii Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 BlackBox har løsninger for dette, men siden de er beregnet for serverrom, er prisen temmlig høy. Men hvis alternativet er å bruke mange timer i tlf, så kan det kanskje være verdt det. Bare vær obs på at slike løsninger setter rimelig store krav til linjen på remote site, en kjip ADSL linje vil være lite egnet. Husk at i andre enden, så kjøres det en form for server applikasjon i selve KVM boksen, som ikke alltid har de samme egenskapene som f.eks RDP og andre fjernstyringsprogrammer har, som komprimering og tuning av båndbredde over treige WAN linker.
tyldum Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Med Ghost skal du kunne styre dette. Med agenten installert kan du tvinge en arbeidsstasjon til å boote inn i console og laste ned image. (Anbefaler et basis image og så bygger du på med software via GPO e.l). Jeg har ikke brukt dette i praksis, men sett demo og lest dokumentasjonen for det
lotto-kim Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 http://www.raritan.com/kvm-switches/remote-kvm/kx101 Kanskje en sånn en du er ute etter?
Grim_Fandango Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Skrevet 16. juli 2007 Denne hørtes ganske interesant ut. Takk for tipset! PS. MastrBoy: Adder boxen høres også interesant ut, men regner med at denne er vanskeligere å få kjøpt i Norge. Hadde håpt å finne en modell jeg kanskje kunne teste før kjøp. PPS. Tyldum: Ghost er ikke så aktuelt da jeg allerede bruker RIS/WDS, samt ønsker mulighet for en boks som også kan brukes til remote diagnose helt fra en PC skrus på (altså mulighet for å gå inn i BIOS, sjekke windows oppstarts sekvens, starte innebygde diagnose verktøy fra service partisjoner, etc). Mvh Grim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå