Gå til innhold

[LØST!] Kan noen lage en mysql spørring ..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter litt her med å lage en sql spørring!

Spørringen skal liste ut:

lag.lagID, gruppe.grNavn, lag.sex, lag.lagnr, lag.type og laglister.lagspillerID

Alle spillere tilhører en gruppe, alle lagene tiøhører sine grupper..

Jeg vil liste ut alle herre/dame lag og sørge for at det legges ved en lagspillerID

når jeg vet person.personID. Dvs. at noen av radene vil dermed ha et tomt resultat.

Relasjonsmodellen for noen av tabellene er som følger..

--------------------------------------------------------------------------------------

person(personID*, postnr, avdID, grID, sex, fornavn, etternavn, fdato, mobilnummer, epost, semester, pass, bilde, tidspunkt)

gruppe(grID*, styreID, grNavn)

laglister(lagspillerID*, lagID, personID)

lag(lagID*, grID, styreID, sex, lagnr, lagbilde)

En slags kombinasjon av disse to er det jeg søker:

-----------------------------------------------------------------------

select l.lagID, g.grNavn, l.sex, l.lagnr, l.type
from gruppe g
inner join lag l on g.grID = l.grID
where l.sex = '$sex' order by g.grNavn and l.lagnr	");

select ll.lagspillerID, l.lagID
from lag l
inner join laglister ll
on l.lagID = ll.lagID
where ll.personID='" . $p['personID'] . "'");

Disse funker hver for seg.. men jeg trenger å få listet de ut parrallelt med wn while løkke. Og det får jeg bare ikke til med PHP.

Det optimale hadde vært om denne kodebiten hadde fungert:

while( $lag = mysql_fetch_array($forste_sql) && $id = mysql_fetch_array($andre_sql) ) {  ..innhold...}

Takker for all hjelp!

mvh Vegard:)

Endret av ve_gard
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor i all verden du har feltet "sex" i to av tabellene, når alt annet er på engelsk. Hva satt du og kikket på mens du lagde dette systemet egentlig? :|

Skrevet
Kan jeg spørre hvorfor i all verden du har feltet "sex" i to av tabellene, når alt annet er på engelsk. Hva satt du og kikket på mens du lagde dette systemet egentlig? :|

8768368[/snapback]

:) Kanksje spesielt interessant siden en slik engelspråklig løsning ville hatt en kolonne med navn Gender :) Lurer egentlig litt på hvilke datatype han har brukt til det...

Skrevet

8768368[/snapback]

:) Kanksje spesielt interessant siden en slik engelspråklig løsning ville hatt en kolonne med navn Gender :) Lurer egentlig litt på hvilke datatype han har brukt til det...

8776786[/snapback]

Bra vi har noen morroklumper her... :p kjører strikt engelsk på endel plasser her.. men tenkte ikke engelsk engang da jeg laga databasen.

Fikk foresten ordna problemet mitt etter 30 timer PHP koding... 30 linjer fiksa det meste og mer til:)

Hvorfor ordet sex... det naturlige ville vært å sagt at jeg så på en porr film.

Men den gang ei.. var fordi ordet kjønn inneholdt bokstaven ø.. og jeg prøver å bruke andre ord enn de som inneholder æ, ø og å.

valgte heller ikke om omgjøre bokstavene.. brukte da ordet sex av en eller annen grunn :p

mvh Vegard som trives godt med 24-27 grader i skyggen i Trondheim (Heimdal) :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...