Gå til innhold

FSB * multiply?


AndyNor

Anbefalte innlegg

Jeg har satt hovedkortet mitt til 100Mhz FBS med en jumper, for at pc'en skal virke som den skal. Da går også CPU'en på 1150mhz i steden for 1530mhz, (100Mhz FSB * 11,5 multiply = 1150, AMD XP 1800+) så jeg luere på dette:

 

Er det et fett om jeg har:

100Mhz FSB * 15 eller 15,5 multiply = 1500/1550

eller...

133Mhz FSB * 11,5 multiply = ~1530

 

Eller tåler ikke prosessoren det? litt synd å ha pc'en klokket så mye ned :-?

Tempen i kabinettet er ca 50 grader, men sa har jeg ikke annet enn cpu vifte ennå...

 

Selv om FSB er på 100mhz, får jeg ~1000MB/s hastighet på minnet..det forstår jeg ikke... er ikke det farten til 133mhz minne? (SDram)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det skal gå helt fint å kjøre på 133 MHz for prosessoren. Det som kan være problematisk er om ram-en ikke tåler den hastigheten. Har du PC133 SDRAM eller PC266 DDR-SDRAM eller bedre skal det ikke være noe problemer med å kjøre på 133 MHz

 

med andre ord: har du riktig utstyr, er det ett fett...

Lenke til kommentar
Jeg har satt hovedkortet mitt til 100Mhz FBS med en jumper, for at pc'en skal virke som den skal. Da går også CPU'en på 1150mhz i steden for 1530mhz, (100Mhz FSB * 11,5 multiply = 1150, AMD XP 1800+) så jeg luere på dette:

 

Er det et fett om jeg har:

100Mhz FSB * 15 eller 15,5 multiply = 1500/1550

eller...

133Mhz FSB * 11,5 multiply = ~1530

 

Eller tåler ikke prosessoren det? litt synd å ha pc'en klokket så mye ned  :-?  

Tempen i kabinettet er ca 50 grader, men sa har jeg ikke annet enn cpu vifte ennå...

 

Selv om FSB er på 100mhz, får jeg ~1000MB/s hastighet på minnet..det forstår jeg ikke... er ikke det farten til 133mhz minne? (SDram)

 

Jo, CPU ens clokkrate vil jo bli nesten den samme, men du vil allikavell ikke få opptimal ytelse, pga den lavere fsb. AMD xp trenger den fsb den får. Hastigheten på minnet, det er lese ikke sant? , og hvilket program bruker du?. Jeg ville no prøvd å finne ut hvordan får får kjørt på 133. Hva er tempen på cpu når du kjører med 133? Syns 50grader virket litt småhøyt når du har underklokket den nesten 500Mhz. har du prøvd med en annen rambrikke, som du er 100% sikker på at klarer 133 Mhz? Hvor langt inn i boot kommer du? har du prøvd med en annen vifte? Hvor stor PSU har du?

Lykke till

Lenke til kommentar

Du vil ikke oppnå samme hastighet som med 133fsb, men det vil vere bettydelig bedre en multiplyer*11,5 for å si det slik. Så : det beste er 133fsb, det nest beste er 100*15(eller høyere alt etter). Foresten, kan du stille inn fsp i 1Mhz hopp? da kunne du øke den sakte til du ikke kan øke den lengre.

Lenke til kommentar

Etter å ha oppdatert BIOS ville jeg testet rammen. Hvis den var uten feil, ville jeg seriøst vurdert å reklamere på CPU. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvor L2 cahce er lokalisert, på CPU eller hk,(satser på cpu) men ville returnert den delen den er på. Har du kjøpt begge deler fra samma butikk? i så fall returnerer du begge, og ber dem om å finne feilen. Det er self en mulighet for at du ødela L2cahcen når du monterte CPU, men det er ikke lett å bevise :wink:

Lykke till.

Lenke til kommentar

Jeg har testet disse 2x256MB brikkene på en annen pc og fått 133mhz. jeg har også prøvd 2x128MB brikker som også kjører på 133mhz i en annen pc, i min pc, uten hell. DDR-brikker kan jeg ikke teste :wink:

 

Det rare er at det virker som om minne faktisk kjører på 133mhz

Minne_test1

Minne_test2

 

og CPU'en... med FSB på 100mhz

 

Cpu_test1

 

..testet i SiSoftware Sandra Standard 2003

 

Jeg har ikke brukt det greiene som var inne i tuben som fulgte med viften..kjølepasta..eller hva det nå enn er for noe. vet ikke hvordan det brukes. CPU'en er normalt 44 grader, og går opp til maks 50 når jeg bruker 100% av CPU'en over lang tid

 

EDIT: jeg har testet minne med "MemTest-86 v3.0", men jeg er ikke sikker på om det var 100 eller 133 mhz FSB på det tidspunktet. Jeg kjøpte alt hos psdata, men en av 256MB brikkene kjøpte jeg et par uker før. (fikk de cpu/hk/minne/kab på mandagen)

Lenke til kommentar

Ja, syns du hadde bra minne score for å kjøre på 100Mhz. Tror du må ta en ekstra runde i BIOS. Finn fram Brukermannual, prøv å finn noe greier på innternett hvis du ikke har en bruksanvisning som godt forklarer hvordan biosen fungerer. Finner sikkert noe på internett. Jeg vet ikke hvordan din bios er, men sett fsb-ram til 1:1.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt det greiene som var inne i tuben som fulgte med viften..kjølepasta..eller hva det nå enn er for noe. vet ikke hvordan det brukes. CPU'en er normalt 44 grader, og går opp til maks 50 når jeg bruker 100% av CPU'en over lang tid

 

Da har du begåt ein dødssynd!

Du må alltid på kordan du bruker pastaen. p.s. du kan godt bruke den pastaen som følger med, artic silver er ganske dyr.

Lenke til kommentar

jo. jeg skal ta på kjølepasta. problemet er at, på den tegningen på klokke siden var det bare en dings midt på brikken der en kunne ta på kjølepasta.. på min prosessor er det fire "puter", en på hver side at prosessoren... så hva gjør jeg da? jeg satt bare vifta oppå, og festet den med noen "hengsler"

Jeg har ikke puttet på noen kabinettvifter ennå, men jeg har kabinettet åpent

 

Edit: Og jeg fant den 1:1 fsb/minne greia i biosen. den gjorde ikke stort..bare senket minnet. 50 grader ved 100% cpu time er ved 1150 mhz..ille :-? Pc'en krasjet masse under lan denne helgen også..

Har også prøvd å sette multiply til diverse verdier, men prosessoren ville liksom ikke. startet på 1150 uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...