Gå til innhold

Overklokking av 900mhz


Invert

Anbefalte innlegg

Jepp holder på å overklokke gode gamle 900mhz duronen min. Først testet jeg med en eldre 1ghz athlon men den virket ikke så veldig stabil selv om jeg fikk bootet linux så gikk alt tregt. Da var den på @1,2 tror jeg. 900mhz kjører på 1050mhz nå, 100*10,5, når jeg prøver å overklokke fsb så flipper skjermkortet, bare så mye som 5mhz mer så flipper det, er vel veldig følsomt skjermkort jeg har da? (MSI Geforce 4 MX460)

 

Hva har dere fått 900mhz deres tiil å kjøre på?

 

Også når jeg prøver å få 900mhz'en til å kjøre på 100*11 funker det ikke, må jeg gi mer strøm da?

 

Noe jeg også fant ut var at 0,5blyanten min(trykkpenn) så ble ikke multipliern låst opp, jeg måtte bruke god gammel blyant :) lite tips til andre med en gammel cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville byttet ut skjermkortet - det er ikke sikkert MX er så veldig glad i høye buss-hastigheter. En Duron 800 fikk jeg stabil på 11x110 (1210MHz), den kjørte på 1.85v. Det var med moderat kjølig - så jeg får den nok høyere med kraftigere kjølig, men Duron'en er lagt på hyllen.

 

Så jeg vil tro du har sjans til å nå høyere hastigheter. Hva slags temp. har du? Sett opp vcore til f.eks. 1.8v - så om du får det til da.

 

Hva slags hovedkort har du?

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt er et soltek SL-75DRV4, litt ukjent kort kanskje? men det står spec på sia til soltek ivertfall :)

 

Jepp kan jo prøve å sette opp volt til 1,8 , den står nå på 1,6volt, og temperaturen er på rundt 40 grader , er det ikke sånn at det klikker for cpu rundt 80-90grader?

 

Har en enermax vifte som blåser inn lufte bakfra og en mer normal cpu vifte som jeg fikk på 3dfxcool som fungerer ganske bra synes jeg, kanskje jeg skal slenge på den beste kjølepastaen som er ute også? Har den liggende den som gjorde at det ble 1grad kaldere enn artic silver :D

 

Jeg får vel bare prøve meg litt fram :)

 

Skjermkortet mitt er noe dritt, det er vifta på det som bråker mest i pcen og det støtter ikke 5mhz opp på fsb heller...får vel kjøpe et nytt snart...

Lenke til kommentar

lurte på en ting til, amd duronen min kjører på 100mhz , det står ivertfall det i bios, den kjører jo egentlig på 200 ikk sant, men hvis jeg setter den til 133mhz ,da er fortsatt pci bussen 33mhz, men må jeg da sette multipliern mye ned? prøvde å sette den til 133mhz på nyttårsaften min da kom det "beep beep beep beeeeeeeeeeeeep beep beep" i en hastighet på 100beep/s :)

 

men går det ann å sette den til 133mhz?eller er den stakkars duronen min dømt til å leve på 100 :?

Lenke til kommentar

Det stemmer at den er på 200MHz, fordi teknologi som kalles Dual Data Rate benyttes. DDR fører til at data sendes to ganger pr. klokkesyklus - i praksis sier vi da at busshastigheten er 200 eller 266 MHz. For Pentium 4 sendes data fire ganger pr. klokkesyklus, og vil da tilsvare 400 MHz, fordi P4 bruker Quad-pumped buss.

 

Overklokkingen vil påvirke andre busser, spesielt PCI-bussen. Bruker man f.eks. å gå opp til 124MHz busshastighet, så vil som regle PCI-bussen gå opp fra 33MHz til over 41MHz.

 

Du får startet på 10x100MHz ? Gjør du det kan du jo prøve 10x105MHz osv. osv. osv. Prøv masse forskjellig! Og når du kommer til ditt første stopp, prøver du å øke vcore.

 

Fikk jeg svart på alt?

Lenke til kommentar

Du fikk egentlig ikke svart på det jeg ville ha svar på, jeg har noen valg på jumperne mine.

Det er 100mhz bus/33mhz pci og 133mhz bus og 33mhz pci det vil si at jeg får 133mhz på cpu men ikke på pci, amd duronen er standard 100mhz, men andre cpuer spm amd athlon xp er vel standard 133, men kan jeg da kjøre 133 på min duron? hvis du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar

Så saken er at du ikke får boot'et med 133/33 ? Bare standard 100/33?

FSB-overklokk fra BIOS - du har prøvd det?

 

Alle XP prosessorene kjører med 133 (266) MHz busshastighet ja. Men det vil jo ikke si at du skal klare å kjøre det med Duron, som opprinnelig er 100 (200) MHz.

Har du låst den opp?

 

Mer nå? :)

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg på 102*10,5 = 1071mhz :D @1,6volt

 

Istad kjørte jeg på 100*10,5=1050mhz

 

jeg prøvde også å ta volt fra 1,6->1,8 og satte multiplier på 11*100 men da bootet ikke pcen.

 

prøvde også å ta 133mhz(/33mhz pci)*6multiplier= kunne ikke boote

 

10,5*103++= grafikken er monget :)

 

har jeg nådd max for min prosessor da?

Lenke til kommentar

Du kommer ikke høyere en 1071MHz ? Hva slags temp. har du da? Vet ikke så veldig mye om Soltek, da vet jeg jo ikke heller ikke om disse er veldig for overklokking. Det kan jo være AGP-bussen som ikke tåler det også.

Men ikke gjør for mye ut av det, det er tross alt en Duron, men hvis du er i besittelse av et annet skjermkort eller hovedkort, ram osv. slik at du kunne testet. Men som sagt, ikke gjør det til et kostbart prosjekt. Da er det bedre å investere i en ny XP og se hvor langt du kommer med den.

Lenke til kommentar

Jess nå har jeg kommet meg litt lenger da så jeg får bare prøve meg fram tenker jeg, nådde 1133mhz , fikk endelig satt bussen til å kjøre på 133mhz så da er fortsatt pci greiene på 33mhz, trenger ikke akkuratt å klokke dem :)

 

Så da er det bare å prøve seg fram for meg, jeg har akkuratt stått opp og det er litt kaldt i rommet jeg er i nå så temperaturen vil vise seg utover dagen, men satt det sånn at hk'et sier iffra hvis temperaturen er over 50 grader og slår seg av ved 60 grader :)

 

Duronen min yter bra nå synes jeg, hvis den blir ødelagt skal jeg kjøpe ny da :) da har jeg en grunn å si til foreldra mine når de får vite at jeg skal ha ny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...