Gå til innhold

42"/46" LCD vs. 50" PLASMA, 720p, max. 20.000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Står i følgende knipe:

 

1. 42"/46" LCD

Fordeler: Ingen innbrenning, god til PC

Ulemper: Mindre og dårligere bilde,

 

ELLER

 

2. 50" PLASMA

Fordeler: Godt og stort bilde

Ulemper: Dårligere til PC, Innbrenningsfare

 

Siden jeg sitter ganske langt unna TV'en (ca. 3 meter, se graf), har jeg bestemt meg for at oppløsningen 720p holder i massevis.

Jeg kommer til å bruke TV'en ca. 50% PC, 25% Xbox360, 25% DVD og TV

 

 

Av TV'er jeg har sett meg ut, holder jeg en knapp på denne plasmaTV'en: Philips 50" Plasma og denne LCD TV'en: Samsung 46" LCD

 

Håper dere kan komme med litt erfaringer og tips! :thumbup:

post-48420-1180716718_thumb.jpg

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis TV'en er påslått 20 timer i uken, er TV'en satt til PC-kanalen i 10 av dem. Det er hva jeg mener...

 

Det er DVI-utgang på X800 ja, men jeg skal uansett kjøpe ny PC, type HTPC. Jeg regner med at jeg kan kjøre en oppløsning på 1366x768 på samtlige TV'er fra PC'en dersom jeg har en DVI -> HDMi kabel

Lenke til kommentar
Hvis TV'en er påslått 20 timer i uken, er TV'en satt til PC-kanalen i 10 av dem. Det er hva jeg mener...

Det er greit, men hva skal du bruke PC-en til disse timene? Hvis det er mye vanlig PC-bruk med statiske bilder (surfing, desktop, etc) kan det nok være greit å være oppmerksom på innbrenningsfaren på plasmaskjermer. Til film etc. er ikke dette noe problem.

 

Jeg regner med at jeg kan kjøre en oppløsning på 1366x768 på samtlige TV'er fra PC'en dersom jeg har en DVI -> HDMi kabel

Det kan du ikke (utrolig nok), en veldig stor andel av flatskjermene har alt for dårlig PC-kompatibilitet. Mange støtter kun 1:1 pixelmapping og riktig oppløsning via HDMI, andre kun via VGA, noen støtter ingen av delene, og ofte er det sparsomt med oppdateringsfrekvenser som er støttet (f.eks. kun 60 Hz).

Lenke til kommentar

Ja, det var mest innbrenningsfaren jeg også tenkte på. Og vil tilføye at Samsung 46" PS-50C7H og Samsung 46" PS-50P7H er plasmaskjermer.

 

Synes du bør gå for LCD, den beste av de du har nevnt er vel Sony'en mener jeg. Men ville absolutt ha lagt på et par tusen til og gått for f.eks. denne sonyen. Helt ny, med 120hz og 10 bits bildeprosessering, 3 stk HDMI.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=73028

Lenke til kommentar

Nei, dra meg baklengs ned i fuglekassa, nå har jeg funnet ut hva jeg skal ha, men står mellom to modeller. Et ekstremt vanskelig valg...

 

Sony Bravia 46" KDL-46D3000 720i, matt overflate.

 

Samsung 46" LE46M86 1080i, glinsende overflate som betyr mye støv og fingermerker, vanvittig sortdybde.

 

Spørsmålet det hele står på, er om jeg virkelig ser forskjell på 720p og 1080p når jeg sitter 2-3 meter unna en 46"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...