Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i 3SK-B - VKII


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen fler her som kom opp i 3SK-B, og fikk forberedelsesdelen i dag?

 

Tema: Funksjonshemning og samfunn

 

Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å hjelpe hverandre og komme tips til hva man bør skrive på notatarket o.l. :)

Endret av merkur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med å finne noe å notere jeg også :/

 

Skulle gjerne hatt noen reparerende tiltak for funksjonshemmedes problemer i samfunnet, men finner veldig lite på nettet.. Står vel ikke så mye i læreboka heller..

 

Du får si ifra hvis du finner noe da ^^

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i dette, og syns det er ok.. men vanskelig å finne noe vetig på nettet, står jo bare det samme overalt. og det er ganske logisk alt sammen. men har ihvertfall disse linkene å dele (selv om jeg selv ikke aner hva jeg skal skrive på notatarket..)

 

www.dok.no

www.naku.no

www.handicapsiden.no

www.ffo.no

www.nfif.no

www.ingenhindring.no

Lenke til kommentar

Noen som har sett dvd'n universell utforming? Der sa dem blant annet om at

 

* Samfunnet må endre holdning

* Er ikke handikappede som er "unormale" men det er vi som gjør dem til det

* Samfunnet må ta med denne gruppen når man skal bygge byggninger og byer

* Amerika har en lov ADA ( lov mot diskriminering) Norge skal vurdere om de skal ta denne loven i bruk

 

Ellers så sto det ganske mye fakta, om kor mange handikappede det e i Norge.

Samt at det er 2260 skoler i Norge som regnes som utilgjengelige for denne gruppen.

 

Va glad jeg fikk denne oppgaven, istedefor Innvandring eller Velferdstaten :D

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Heisann, jeg kom også opp i 3SK-B.. Likte ikke oppgaven noe særlig, synes den var litt for "åpen", om noen skjønner hvor jeg vil hen. Det sto at man skulle se på hva som kunne hindre funksjonshemmede ang en fullverdig deltakelse i utdanning, yrkesliv og nærmiljø.. Og svarene er altfor logiske! Enten så er det individets funksjonshemning som hindrer det, eller så er det miljøet rundt..

 

Jeg fikk som hint at jeg burde forklare med noen teorier; individteorien og samfunnsteorien (husker ikke helt hva de het - og ikke har jeg funnet noe nyttig om de i boken heller - noen som vet hva læreren snakket om?).. FFO sin definisjon av funksjonshemning er jo at det er konflikt mellom en persons ressurser og hva samfunnet krever av personen.. At den ikke strekker til. Det var hvertfall veldig lett for meg å tenke at det er samfunnet sin skyld at den funksjonshemmede ikke passer inn i miljøet, fordi miljøet ikke er tilpasset nok..

 

Og dette ble mye svada - men noen som kan hjelpe meg med de teoriene?

 

Forøvrig: Hva kan hindre en fullverdig utdanning?

- Ikke mulighet til å bruke skolen fysisk - mangel på rullestolheis (bevegelseshemmede) og elektroniske hjelpemidler(synshemmede feks)

- Ikke mulig å følge undervisningen (for dårlig tilrettelagt undervisning)

 

Får man bedre hjelp i enkelte kommuner? Er nemlig kommune- og fylkesøkonomien som bestemmer hva slags støtte og hjelp du får. Rettferdig?

Flere forslag?

 

Hva kan hindre ett fullverdig yrkesliv?

- Samme som undervisningen

- Mange arbeidsgivere er redde for å ansette mennesker med ett handicap fordi det kan koste mer økonomisk enn man tjener på det. (Tilrettelegging osv)

 

Staten har i 2006 åpnet ett trainee-program for høyt utdannede funksjonshemmede, hvor de kan få den nyttige arbeidserfaringen mange mangler, for å komme seg videre. Les mer på: Absentia

 

Flere forslag?

 

Hindre en fullverdig deltakelse i nærmiljø?

-Samme som de to forrige punktene, med liten mulighet for å komme frem osv.

- Sosialt. Man er ofte ikke vant til å omgås funksjonshemmede, og ser på dem med stor medlidenhet. Dette gjør at de hele tiden prøver å overbevise mennesker rundt seg at de har det fint, og ikke hindres nevneverdig av sin diagnose.. På den måten blir de fratatt muligheten til å vise sinne og irritasjon offentlig - og man forventer ofte at funksjonshemmede skal være glade bestandig og fornøyde med livet (Tok dette fra SK-boken min..)

 

 

Håper dette ga noen forslag, det hjalp hvertfall meg å få skrevet det ned. :!:

Trenger forøvrig noen flere forslag på hindringene de kan møte, samt disse forklaringsteoriene.. Noen? :)

Lenke til kommentar

Om man ønsker å se hva sensor legger vekt på, sjekk Utdanningsdirektoratet sine sider. Der fant jeg mye hjelp og tips, fant også ut at disse teoriene mine var kalt Individ-og systemorienterte årsaksteorier.. ;) Ett vanskelig ord, men har lært meg det nå! :D Bare rable ned noen stikkord om dem, og gå og lalle.. Så jeg slipper å sovne under eksamen.. :whistle:

 

Det slitsomme med disse teoriene er forørig at de er veldig enkle å koble til kriminalitet og rusmisbruk, men ikke like gode når det gjelder funksjonshemninger.. :hmm: Man må liksom tenke så mye.. :dontgetit: Haha!

 

Lykke til i morra, 3SK-B mennesker :D

Lenke til kommentar

Mange gode momenter her, snapple_me.

Jeg har ikke noen gode punkter i det hele tatt og jeg har faktisk skrevet ned noen av punktene til snapple_me. :whistle:

 

Vi fikk et ark av vår lærer, og jeg tenkte jeg bare kunne skrive litt av det som står skrevet på det.

 

Ta dere tid til å lage en disposisjon Kort innledning, noen kommentarer til problemet som skal drøftes. Så skal dere gjerne gjøre greie for noen teorier eller sosiale sammenhenger, hvor årsakene til problemet som skal belyses blir pekt ut. Så kommer tiltakene, og det er her hjertet i besvarelsen er. Begynn gjerne med primærforebyggende tiltak, og pass på å forankre disse faglig/teoretisk. Dernest sekundærforebyggende tiltak, også her gjelder de faglige og teoretiske kravene. Kom med begrunnede synspunkter på hvem tiltakene virker best for og hvilke tiltak du mener er de beste i det hele tatt. I dette ligger viktig vurdering. Men husk at ikke alle oppgaver dreier seg om forebygging. Det kan dreie seg om hjelpetiltak for mennesker som allerede har store problemer. Da vil det å skrive om forebygging være å ikke besvare oppgaven!

 

Edit: Her er link til websidene som handler om funksjonshemming i boka vi bruker.

http://sosialkunnskap.cappelen.no/1/11/index.html

Endret av resn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...