Gå til innhold

Bolig og fellesgjeld


Parafan

Anbefalte innlegg

Når avdragsfriheten utløper vil felleskostnadene gjøre et kraftig byks

 

Dette er jo da en sannhet med sterke modifikasjoner, ettersom at avdragsdelen på et lån over 20 år som oftest ikke kan karakteriseres som et kraftig stort beløp.

8841328[/snapback]

 

Men er det ikke slik at et lån med lang avdragsfrihet er rett og slett et dårlig tilbud? Med tanke på at ingen avdrag blir betalt, vil jo aldri fellesgjelda minske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det ikke slik at et lån med lang avdragsfrihet er rett og slett et dårlig tilbud? Med tanke på at ingen avdrag blir betalt, vil jo aldri fellesgjelda minske?

Helt klart et tilbud som banken tjener mest på, men i noen situasjoner behøver ikke avdragsfrihet å være det verste. Tommelregel; jo lengre løpetid(fra 0 til uendelig), jo mer tjener låneselger og desto dyrere blir lånet når det er nedbetalt.

Lenke til kommentar

Hvordan kommer man frem til utregningen av skattelette da?

 

Med 1 232 000 i fellesgjeld på leiligheten, så er felleskostadene er beregnet til 6937kr pr.mnd. men etter skatt, 5 420kr pr.mnd.

 

Det tilsvarer en skattelette på 1517kr i mnd. Er det en fast skattelette tabell man går etter her? Jeg skjønner ikke hvordan det kan være likt for alle? Om jeg hadde vært søkk rik så får jeg denne "skatteletten" likevel?

 

1427 (felles utgifter)

5129 (lånedel renter)

382 (lånedel avdrag)

Lenke til kommentar
Det tilsvarer en skattelette på 1517kr i mnd. Er det en fast skattelette tabell man går etter her? Jeg skjønner ikke hvordan det kan være likt for alle? Om jeg hadde vært søkk rik så får jeg denne "skatteletten" likevel?

8847424[/snapback]

Skattefradrag på renter er likt for alle.

Lenke til kommentar
Med 1 232 000 i fellesgjeld på leiligheten

5129 (lånedel renter)

8847424[/snapback]

Vanlig flytende rente i dag er ca 6%. Det gir 6150 kr i månedlige renteutgifter Det er vanlig blant eiendomsmeglere og utbyggere å "glemme" å oppdatere husleia etter hvert som renta stiger.

 

For å få fradrag for gjeldsrenter, må man ha annen skattbar inntekt å avregne rentene mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...