Gå til innhold

Hva er det som skiller dyre kameraer fra billige?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har et spørsmål om videokameraer,

 

har sett her og der i butikkene at prisene på videokameraer kan start fra 2000 kroner og opp til sikkert hundretusenkroners-klassen. Meeen, det store spørsmålet mitt er hva er det som skiller kameraer fra hverandre eller for å si det sånn da, hva er det som driver prisen opp.

 

Ting jeg har merket meg selv kan vel være

 

fysisk format - dv vs disk vs dvd (og alle andre "legacy"-formater)

oppløsning (noe som er mer og mer aktuelt): sd og hd

optikk (og av den grunn fargegjengivelse)

muligheter for tilkoblinger?

innspillingsformat? 24p, 60i osv.

 

hva annet er det?

 

Det jeg personlig savner er en orntlig side-by-side sammenligning av en rekke videokameraer der man går mot samme scene og sted og sammenligner bildet, hvor en faktisk da kan se hvor mye pris og formater har å si for videokameraer. (Noen linker?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* 3ccd - 1cmos - 1ccd

 

3ccd-brikker gir bedre farger enn en brikke. Cmos er bedre enn ccd, men slik jeg har forstått det er 3ccd bedre enn 1cmos. Ved 3ccd brukes et prisme til å splitte lyset, mens med en brikke gjøres fargeseperasjon med en algoritme.

 

* Størrelsen på ccd

 

Jo større brikke, jo mer lys per bildepunkt. Større brikker er dyrere, og krever dessuten større kamera.

 

* Oppløsningen på ccd

 

Progressive bilder krever høyere oppløsning. Noen kamera bruker også ekstra oppløsning til digital bildestabilisator.

 

* Optisk bildestabilisator

 

Optisk er bedre enn digital bildestabilisator.

 

* Opptikk

 

God opptikk koster fremdeles mye penger.

 

* Byggekvalitet

 

Dyre kamera bygges normalt mer solid med mer bruk av metall, og mindre bruk av plast.

 

* Avanse

 

Det er nok en del høyere fortjeneste per kamera for de dyre kameraene, da salgsvolumet er lavere og betalingsvilligheten større.

 

Dette er i hvert fall noen viktige forskjeller mellom kamera til 2000 kr og kamera til 50 000 kroner. Det er også mye annet som XLR-kontakt for mikrofon, flere/bedre manuelle kontroller, og mye mer, men hvor mye disse tingene egentlig påvirker produksjonskostnaden er vell et spørsmål. Ofte har det mer med hva målgruppen forventer og er i stand til å utnytte.

Lenke til kommentar

I tillegg til det som skrives her er bygge kvaliteten på ett semiproff/proffkamera av en annen verden enn kameraene du kjøper på Elkjøp. Da tenker jeg på alt fra elektronikken inn i kameraet, videohoder(på tape baserte kamera) som tåler tusenvis av timer mer enn forbruker kameraene og selve kamerahuset som er SOLID. I tillegg er opptaksmediene mye mer robuste.

 

Og så har du flere formater som har høyer bitrater og er mer robuste med tanke på harder etterarbeid.

 

Samt at det som nok en gang må understrekes igjen, OPTIKK, selv semiproff kameraene uten utbyttbar optikk har bra optikk. Og store skulderkameraer har enda bedre optikk, sånn omtrentlig pris tilsvarende en gjennomsnittlig norsk familiebil havner man på om man skal ha det ypperste til proffkameraer.

 

Levetiden på proffutstyr er alt i alt og mye lenger enn forbrukerekameraene, feks. Nrk sin nyhetsavdeling i Oslo kjørte helt fram til i fjor en gang, om jeg ikke husker feil, analoge BetaSP formate til Sony som så dagens lys helt tilbake i 1986, aner ikke hvor lenge det var i bruk hos nrk. MEN jeg kan ikke huske å ha sett noe format for forbrukere som holder koken teknisk SÅ lenge :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...