Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen, 5 timers kurset-2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Råder sterkt til at de som har engelskboka "Passage" leser i den. For de tre punktene som er i forbredelses arket er tatt direkte fra den læreboka. hey hey!

8747175[/snapback]

Eg har "Passage" som lærebok. Nokre tekstar der som er ekstra viktig å øve på trur du?

Lenke til kommentar
Heffie:

Ja, tror vi kommer til å få noe om constitution eller noe politisk...

Skolesystem!!?? Har du hatt om det? Det har vi ikke hatt om ei gang...

8749695[/snapback]

 

 

Joda, skolesystemet fikk vi noen ark på, finner alt du trenger på wikipedia.

 

Regner med det f.eks kan bli en oppgave hvor man sammenligner de ulike systemene mot hverandre, drøfter og kommer med egne meninger om organiseringen.

 

I forhold til britisk politikk er jo House of Lords spørsmålet rimelig aktuelt nå, i og med at det er forslag fra Commons om å fjerne arveretten til posisjon, og gi velgerne denne makten.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her da med heftet mitt, og undrer litt på hva det egentlige temaet er. Jeg tror det har noe med kulturer, klasseskille, amerikansk/britisk historie hvis man skal gå ut i fra læremålene. Samt en analyse av en tekst. For de som bruker "Experience"-boken har jeg en liste med tekster som læreren anbefalte å lese:

 

-How did I get away with killing the biggest lawyers in the state?

-The snapper

-A great day

-Romeo and Juliet

-Crash

-Running for Glory

-From 9 to 5

-What I dream about

-Voices from Canden

-Brits versus Yanks

-Two teenages from Northen Island

-Building a new socity eller noe

-Touring home

-The Chief

-Bang, Bang youre dead

 

(driter i skrivefeil på tekstene over, satt med trynet plantet i et ark mens jeg skrev^.^)

 

Noen andre som vet hva det hele går ut på?

Lenke til kommentar

ErlendLW:

Jeg tror det Enkai mener er at de punktene er tatt rett ut ifra lærer planen! dvs at vi skal ha lært om de punktene gjennom skole året.

Jeg bruker Passage, og der står det flere tekster om temaene. Passage er dessuten et veldig bra hjelpemiddel på eksamen, f.eks så har du Toolbox på de siste sidene, oppskrifter på hvordan man skrifer forskjellige tekster o.l

Endret av Lorith
Lenke til kommentar

Hm, ja..

Men det står jo ingenting i læreboka om skolesystemene?!

Heffie:

Ja, tror vi kommer til å få noe om constitution eller noe politisk...

Skolesystem!!?? Har du hatt om det? Det har vi ikke hatt om ei gang...

8749695[/snapback]

 

 

Joda, skolesystemet fikk vi noen ark på, finner alt du trenger på wikipedia.

 

Regner med det f.eks kan bli en oppgave hvor man sammenligner de ulike systemene mot hverandre, drøfter og kommer med egne meninger om organiseringen.

 

I forhold til britisk politikk er jo House of Lords spørsmålet rimelig aktuelt nå, i og med at det er forslag fra Commons om å fjerne arveretten til posisjon, og gi velgerne denne makten.

8749812[/snapback]

Lenke til kommentar

Hm, ja..

Men det står jo ingenting i læreboka om skolesystemene?!

 

 

Nei, det er et godt poeng, men mener vi hadde en del om det i fjor, og eksamen skal jo være et sammendrag av alle årene på VGS.

 

Er jo ikke noe sak å lese seg opp på det likevel, ikke så veldig store forskjeller.

Lenke til kommentar

eksamen i år er jo ikke lik som ifjor. men jeg kommer til å sette meg mer inn i en bok vi leste på skolen. siden det er jo helt tydelig at vi kommer til å få noe med litteratur.

veldig viktig å få skrevet ned kildene du bruker! men ikke ha for mange av de,da blir du bare forvirret

 

er det noen som har tips til hvordan man analyserer en bok?

 

lykke til i morgen alle sammen :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvor det er så tydelig at vi for noe om litteratur. Vis hvor i temaheftet det hintes til at litteratur er en viktig del av det.

 

Temaene går jo ut på å lese, det er klart. Men temaene går jo ut på:

 

- People making difficult choices

- Work and careers

- Social conditions

 

Ville da heller tro at det går på klasseskille, kulturer osv.

 

Hvis dere har sett filmen "Crash", vil jeg tro at denne inneholder mye relevant i forhold til morgendagen.

Endret av simen2k
Lenke til kommentar

Jeg får mye følelsen av litteratur, pga hva de tre punktene som blir oppgitt på starten av forberedelses arket.

 

Mens de som står til sist her,

- People making difficult choices

- Work and careers

- Social conditions

"Read and reflect on the quote and the poem as well. They might be useful."

Dette kan henvise til ting du må skrive om i et dikt, en bok eller liknende. Det står også om bøker du har fattet interesse av tidligere, da kan det hende en oppgave går ut på og tolke boka etter disse tre puktene.

 

Hva har de tre bildene av "Oliver asks for more", "About a Boy" og "Bridget Jones' Diary" med saken å gjøre? Skal vi ta dette som et hint syns dere, og søke etter informasjon og se nærmere på hver av de tre?

 

også syns jeg "I Hear America Singing" er en vanskelig tekst, derfor kan det være lurt og analysere teksten på forhånd, se hva den går ut på så man ikke blir sittende på eksamen og fundere på noe du kunne gjort dagen før. De har brukt halve forberedelses arket på det diktet, det må da ha noe for seg.

Jeg har også tenkt skrevet ned en betydning av setningen "The pen is mightier than the sword". sånne ting forberede jeg meg på nå.

Endret av Lorith
Lenke til kommentar

Jeg vil iallefall anbefale alle å se over tidligere analyser du har skrevet av en film eller bok dere har sett, "The Outsiders" er en bok (og film) som læreren min mener er relevant til temaet, i tillegg filmer som "crash" og "in the name of the father"! Jeg tror dere bør repitere, eventuelt se over tidligere tekster dere har skrevet!

 

Hvis dere ser på de første tre punktene er det det pensumet sier du skal kunne, derfor er det viktig i å få innblikk i disse tre!

Lenke til kommentar

Læreren min syntes det er lurt å finne tekster/filmer fra forskjellige kulturer i verden, og gjerne fra forskjellige tidsepoker og sammelikne dem i forhold til:

 

People making difficult choices

Work and carrers

Social conditions

 

Å sammelikne crash og Tsotsi er en veldig enkel måte å gjøre dette på.

 

Om noen er intereserte så kan jeg avsløre litt notater

Lenke til kommentar

Vi har jo ikke fått utdelt oppgavene? Ser dermed ingen grunn til å deppe, vent med å gråte til i morgen klokken 09:00 :!:

 

Dessuten er det jo lov til å medbringe alle hjelpemidler som ikke er kommuniserbare, dermed kan det jo lønne seg å ta med alt man har levert og fått rettet. Kanskje man er heldig og treffer på en oppgave man har skrevet tidligere?

Endret av Godseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...