Gå til innhold

Oppgradering HTPC - Stille + HD


Anbefalte innlegg

Har det siste året brukt min gamle stasjonære til HTPC. Har per i dag følgende specs:

 

CPU: AMD AthlonXP 2800+ (Barton) - med en fancy dyr zalman kjøler

RAM: 1 GB 400 mhz minne

HK: Asus A7V600-X

PSU: En gammel 350 W ting (For mye lyd)

Skjermkort: Geforce FX 5900 XT

Kabinett: Thermaltake Mozart - ATX kabinett (ja jeg vet, det er altfor stort)

harddisk: 180 GB Seagate harddisk (bråker heldigvis ikke merkbart)

Tv-kort: Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE

 

Ellers bruker jeg en 42" Plasma ("fake-hd", dvs 720p/1080i støtte). (LG) og sender all lyd digitalt til forsterkeren min..

 

Problemet med denne per i dag 2 ting - den hakker noe når jeg prøver å spille av 720p filmer, samt at den bråker alt for mye. Siden jeg i tillegg har bruk for en ekstra server kan heldigvis mange av delene brukes til dette. Så i første omgang tenkte jeg å skifte ut CPU+HK+Minne+PSU.. Men så er selvfølgelig også tilfellet at det gamle skjermkortet mitt er AGP. Og siden jeg også nå ønsker m-atx hovedkort er det vanskelig å finne hovedkort som har alt.

 

Hva jeg vil at min HTPC skal kunne gjøre:

- Spille av 720p filmer helt fint - På 42" LCD

- Oppskalering av DVD filmer

- m-ATX hovedkort siden jeg muligens vil skifte ut det store kabinettet mitt senere.

(Andre ting er min maskin per i dag god nok til å gjøre)

 

Mine tanker om nytt utstyr:

CPU - Socket AM2: Amd Athlon 64 X2 4200/4400

ER denne den mest praktiske å velge på en HTPC? - JEg tenker mest på varmeutvikling og alternative kjølere jeg kan bruke. Dersom noen har forslag på stiiiille kjølere er dette også meget velkommelig.

 

Skjermkort: ER mitt gamle, Geforce FX 5900 XT, godt nok til mine krav. Dvs 720p filmer samt muligens oppskalering av Dvdfilmer. (Jeg vet mye av dette kan likegodt ha med CPU å gjøre - jeg vet bare ikke HVOR mye) - Jeg bruker i dag DVI-HDMI tilkobling.

 

HK - Kommer egentlig ann på om jeg må ha nytt skjermkort eller ikke.

 

Minne - 1/2 GB - litt usikker... er det nødvendig med 2 mon tro?

 

PSU: Jeg har ingen anelse.. Jeg ser her etter noe av det mest stille man finner, eventuelt har jeg hørt om folk som skifter vifte inni disse for å gjøre dem stillere.

 

Alle råd er svært velkomne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det aller viktigste med en media PC er at den er støysvak. Det beste er å velge komponenter som i utgangspunktet avgir lite varme.

 

Når det gjelder avspilling av HD-video i 720p og 1080i er det ikke så viktig å ha et dyrt skjermkort, men å ha en forholdsvis kraftig prosessor for å dekode materialet. Integrerte skjermkort er velegnet i stuePCer, da de avgir mindre varme og er passivt avkjølte.

 

Jeg anbefaler følgende AMD oppsett:

- m-ATX hovedkort med AMD 690G brikkesett, f.eks. MSI sitt nye kort med HDMI

- AMD 3800+ EE (Energi Effektiv, max 35 watt)

- minst 2 GB minne (integrerte grafikkort bruker systemminne)

 

Jeg anbefaler følgende Intel oppsett:

- m-ATX hovedkort med Intel 945 brikkesett, f.eks. Aopen sitt kort med DVI m.m.

- Core 2 Duo T-serien (max 34 watt)

 

Begge disse oppsettene vil kreve lite strøm. Benytt gjerne er ekstern strømforsyning (som til bærbare). Da blir det ingen støy, og varmeutviklingen til strømforsyningen holdes utenfor kabinettet. Intel oppsettet er noe dyrere, men er også mindre varmeutviklende da det er basert på komponenter fra bærbare maskiner. En strømforsyning på 80 til 90w er tilstrekkelig med mindre du skal bruke mange disker eller noe annet enn slimline CD/DVD. F.eks. med denne 150w strømforsyningen har man noe å gå på. Hvis du senere har tenkt å sett inn et dedikert skjermkort (for å kunne spille heftige spill), trenger du dobbelt så kraftig strømforsyning. F.eks. denne på 280w fra Vendur.

 

2,5" harddisker bråker mye mindre enn 3,5", i tillegg til at de bruker mindre strøm og avgir dermed mindre varme. Vurder om du ha mulighet til å la det meste av dataene komme via nettverket, og kun ha 2,5" disker i media PCen.

 

Kabinett synes jeg er noe av de vanskeligste å finne. Selv leter jeg etter et kabinett som ikke er så dypt, da jeg har en flott og smal designer TV-benk som kun er 34 cm dyp. Utrolig vanskelig å finne kabinetter som ikke er så dype, selv om et ATX kort kun er på 24,5 cm. Merkelig!

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...