Gå til innhold

Lurer på dette med eksonering


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på en ting angående dette med eksponering. jeg har fått meg et panasonic fz50 og prøver å ta bilder mest mulig i P, S, A, altså minst mulig i automat. Det som jeg ikke skjønner er at bilder tatt inne noen ganger også ute blir mye mørkere tatt med feks P enn det som blir tatt med Automatikk. Noen ganger har også blender og lukkertallene blitt vist røde i søkern uannsett hvilken

kombinasjon jeg har prøvd. Jeg syntes også at det er en tendens til at noen av innebildene blir litt rødaktie..

 

Er det noe galt med lysmåling og eksponering i kameraet?? Eller er det jeg som er så j..... dum!;.-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar bilde i P, så må du evt manuelt velge blits. P alene gir deg korrekt eksponering men uten blits hvis du ikke spesielt aktiverer den. Det betyr at et typisk innemiljø vil bli for mørkt. Dersom lengste lukkertid og største blender ikke er nok for riktig eksponering og du ikke tillater blits, så blir det for mørkt. Jeg er sikker på at i full auto, så hat blitsen også vært involvert.

 

Rødaktig skjær inne kan bety at hvitbalansen er blitt lurt. Du kan nok sette den manuelt også, sjekk instruksjonsboken din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...