Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lydkortet lager "knitrelyd"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et godt gammelt Audigy 2 - kort som har fungert glimrende i flere år og overlevd flere oppgraderinger av annet hardware. Senere tid har det i økende grad kommet knitrelyder fra høyttelerne, spesielt like etter oppstart og ikke minst etter oppvåkning fra hvilemodus. Det høres i perioder ut som om man legger tørr ved på et bål! Høyttalerne er ikke problemet - har prøvd å skifte dem ut, så det er lydkortet som genererer knitrelydene.

Bortsett fra dette problemet, fungerer kortet glimrende. Jeg har forsøkt å bytte drivere og fjerne støv fra kortet. Jeg har til og med satt kortet inn i en annen maskin, med samme resultat. Går det mot slutten for mitt trofaste Audigy 2 - kort :( , eller er det noe man kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har et godt gammelt Audigy 2 - kort som har fungert glimrende i flere år og overlevd flere oppgraderinger av annet hardware. Senere tid har det i økende grad kommet knitrelyder fra høyttelerne, spesielt like etter oppstart og ikke minst etter oppvåkning fra hvilemodus. Det høres i perioder ut som om man legger tørr ved på et bål! Høyttalerne er ikke problemet - har prøvd å skifte dem ut, så det er lydkortet som genererer knitrelydene.

Bortsett fra dette problemet, fungerer kortet glimrende. Jeg har forsøkt å bytte drivere og fjerne støv fra kortet. Jeg har til og med satt kortet inn i en annen maskin, med samme resultat. Går det mot slutten for mitt trofaste Audigy 2 - kort :( , eller er det noe man kan gjøre?

8722616[/snapback]

jordingsfeil kan ha noe med dette å gjøre. Det løste iallefall mine problemer. Regner med at du har prøvd maskinen på en annen kurs, evt. et annet hus. Hva med driverene? sikker på at du har nyeste installert?

Skrevet
jordingsfeil kan ha noe med dette å gjøre. Det løste iallefall mine problemer. Regner med at du har prøvd maskinen på en annen kurs, evt. et annet hus. Hva med driverene? sikker på at du har nyeste installert?

8722959[/snapback]

Jeg har forsøkt med både nyeste og eldre drivere. Har også installert kortet i maskinen til en kompis - i et annet hus - så jordingsfeil er nok ikke problemet... Flere forslag? Jeg synes det er trist å måtte invistere i nytt kort når jeg er fornøyd med både lydkvalitet og funksjonalitet i det jeg har... :hmm:

Skrevet

Har en bekjent som hadde samme problem, viste seg å være brudd i kabelen til forsterkeren evt sjekk om kortet sitter skikkelig i pci sporet. Hvis ikke det hjelper har det vel tatt turen til de evige jaktmarker.

Sitter selv med første generasjons audigy og det funker fortsatt knall og har vært med siden 2000 omtrent og blir nok med videre helt til det sier takk for seg :)

Skrevet
Jeg har forsøkt med både nyeste og eldre drivere. Har også installert kortet i maskinen til en kompis - i et annet hus - så jordingsfeil er nok ikke problemet... Flere forslag? Jeg synes det er trist å måtte invistere i nytt kort når jeg er fornøyd med både lydkvalitet og funksjonalitet i det jeg har... :hmm:

8723074[/snapback]

Virket kortet helt fint på kompisen din sin pc?

Skrevet

8723074[/snapback]

Virket kortet helt fint på kompisen din sin pc?

8723562[/snapback]

Nei - det har samme problem som på min PC... :(

Skrevet
Nei - det har samme problem som på min PC... :(

8723572[/snapback]

Jeg kan huske at mit eget SB Live kort lagde rare lyder for en stund siden. Jeg måtte instalere det i en annen PCI slot og ha nyeste driver. Men siden det lager sånne lyder på flere PCer, så har det nokk tatt farvell..

Som "slimy" sa, det kan være gjordningsfeil i selve kortet så det får strømmforstyrringer fra vifter, harddisker osv. Har hoveddkortet ditt innebygd lydkort? Hør om det samme problemet med det.

Skrevet (endret)

Nei - det er nok ikke noe jeg kan gjøre - bestiller nytt lydkort snart...

Edit: trykkleif

Endret av jultomten
Skrevet
Nei - det er nok ikke noe jeg kan gjøre - bestiller nytt skjermkort snart...

8723805[/snapback]

Jeg tror at du burde bestille et nytt LYD-kort jeg. Du får noen veldig billige på komplett.

Skrevet

Hei, dette er et ganske kjent og vanlig problem med Audig2-kortene.

Det er såvidt meg bekjent ikke noe å gjøre med det.

Selv hatt samme problem, og har googlet frem og tilbake i ukesvis uten å finne en fungerende løsning.

Endte med at jeg kjøpte nytt lydkort. Flere kamerater med forskjellige HK har også møtt samme problem da de testet mitt gamle kort.

Skrevet
Nei - det er nok ikke noe jeg kan gjøre - bestiller nytt skjermkort snart...

8723805[/snapback]

Jeg tror at du burde bestille et nytt LYD-kort jeg. Du får noen veldig billige på komplett.

8723817[/snapback]

Takk for tipset :whistle:

Skrevet

Slenger meg på de andre her som anbefaler kjøp av nytt lydkort.

Jeg hadde akkurat samme problem som deg. Prøvde ALT mulig rart av feilsøking. Nye drivere, andre høytalere, analog og digitale kabler, byttet pci-spor etc etc... søkte rundt på google, og fant ikke noe som kunne hjelpe meg. Det viste seg at det var mange andre som hadde samme problem med Audigy2, men ingen hadde kommet frem til en tilfredsstillende løsning.

Så mitt råd ville vært å kaste kortet i søppla, sende en sint mail til creative supprt, og bare bite i det sure eplet og kjøpe et nytt lydkort. Hva med et eksternt x-fi usb lydkort? :)

Akkurat nå kjører jeg med det innebygde lydkortet på mitt Asus P5B-E Plus. Ville det ha noe hensikt å kjøpe et x-fi kort?

Skrevet

Akkurat nå kjører jeg med det innebygde lydkortet på mitt Asus P5B-E Plus. Ville det ha noe hensikt å kjøpe et x-fi kort?

8734379[/snapback]

Ikke at det er en del av tråden.. MEN JA!! JA JA JA JA!

Spiller en del og kjøpte Creative Extreme Gamer. Nå hører jeg endelig TYDELIG hvor mine kreative motstandere tramper avgårde..

Men hører du bare på MP3 så er det ikke noe særlig vits.

For å svare på tråden, er det elektrolyttkondensatorere på kortet kan dem ha tørket opp, og først når det har gått litt strøm i dem så blir dem litt varmere og fuktigere slik at dem "nesten" virker som den skal.. (Dette er en PÅSTAND)

Men andre ord, kortet har gjort det som det skal i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...