indola1234 Skrevet 26. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg har et spørsmål. Hvis jeg har to biler en som har 200HK 200NM med 2.0 liters motor. Og en bil med 200HK 300NM med 3.0 liters motor. Blir NM mest bestemt av motorstørrelse? For jeg har sett biler som har like mange hester men ikke like mange NM. Med forskjellig NM. Håper dere skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 26. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2007 HK er et produkt av kraften motoren yter. Det vil si at HK regnes ut av det høyeste turtallet hvor motoren yter full kraft (Nm). Se på denne formelen: Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 26. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2007 Dreiemoment er hvor sterk motoren er. Helt vanlige krefter. En motor som yter 200 Nm er dobbelt så sterk som en som yter 100 Nm. En motor med stort volum vil normalt være sterkere enn en med lite volum. Bensinmotorer med samme maksimal effekt vil vanligvis være ganske jevne på maksimalt dreiemoment også. Det samme gjelder dieselmotorer. Formelen for effekt er: Effekt = Dreiemoment x Turtall På et gitt turtall vil en motor som er dobbelt så sterk som en annen, også yte dobbelt så stor effekt. Å kunne arbeide på høye turtall er bra, for da slipper man å gire opp. Hvis man må gire opp synker akselerasjonen og Nå til det store spørsmålet: Hva er viktigst av dreiemoment og effekt? Svaret er effekt. Dreiemoment er lite verdt hvis det kommer på lave turtall. Da blir nemlig effekten lav. Og det er høy effekt som gir stor akselerasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå