Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å begynne å lage noen småspill. Men jeg er veldig usikker på hvor å starte. Kan for eksempel en del C++, C# og Java, men har for det meste bare programmert konsollprogrammer og slikt.

Hvor starter man når man har lyst til å lage et enkelt 2d-spill av en eller annen sort? Noen som har noen gode bøker å anbefale? Eventuelt noen gode tutorials på nettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo gamedev.net og slikt.

Men du lærer ikke å lage spill av console programering :)

I C++ ville jeg sagt at OpenGL eller SDL er enkleste veien å gå både for 2D og 3D grafikk.

i C# kan du bruke System.Drawing (en stor del av GDI+ er implementert her) ttil å lage ganske fancy 2D grafikk, siden GDI+ støtter alphablending, overganger, og en rekke grafikkformater.

Java vet jeg ikke noe om grafikkbibliotekene til.

Skrevet

Det spørs veldig hva du skal lage...

Fortell meg hva du har tenkt til å lage, så kan jeg gi deg noen tips.

Men test ut grafikk biblioteket først

All tegning skal skje i paint eller OnPaint

Skal du tvinge fram tegning, kaller du Invalidate()

sjekk ut hva e.Graphics kan gjøre i Paint event på en form, eller PictureBox, prøv deg litt fram.

Skrevet

ja, nettopp.

fant http://www.publicjoe.co.uk/csharp1/tut.html, og ser ut til at den har noen straight forward tutorials på å komme igang med tegninga. Så når jeg bare får sovet litt, etc, så skal jeg nok sette igang med den tenker jeg :)

hva jeg har tenkt å lage vet jeg vel ikke helt enda for å være ærlig. Men kunne jo vært artig å fått til en grafisk snake av no slag for eksempel. Det har jeg nemlig laget allerede i console versjon :)

Skrevet

Har du vurdert å bruke XNA?

Du bruker da C# og får tilgang til en "enkel" versjon (managed) DirectX, samt at det er veldig lett å komme i gang.

Og du får muligheten til å prøve spillene dine på Xbox360, forutsatt at du er litt forsiktig når du bruker visse funksjoner (ikke alt er støtte på 360).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...