Svish Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Jeg kunne tenkt meg å begynne å lage noen småspill. Men jeg er veldig usikker på hvor å starte. Kan for eksempel en del C++, C# og Java, men har for det meste bare programmert konsollprogrammer og slikt. Hvor starter man når man har lyst til å lage et enkelt 2d-spill av en eller annen sort? Noen som har noen gode bøker å anbefale? Eventuelt noen gode tutorials på nettet?
GeirGrusom Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Du har jo gamedev.net og slikt. Men du lærer ikke å lage spill av console programering I C++ ville jeg sagt at OpenGL eller SDL er enkleste veien å gå både for 2D og 3D grafikk. i C# kan du bruke System.Drawing (en stor del av GDI+ er implementert her) ttil å lage ganske fancy 2D grafikk, siden GDI+ støtter alphablending, overganger, og en rekke grafikkformater. Java vet jeg ikke noe om grafikkbibliotekene til.
Svish Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Skrevet 26. mai 2007 C# og System.Drawing høres artig ut. Where do I begin?
GeirGrusom Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Det spørs veldig hva du skal lage... Fortell meg hva du har tenkt til å lage, så kan jeg gi deg noen tips. Men test ut grafikk biblioteket først All tegning skal skje i paint eller OnPaint Skal du tvinge fram tegning, kaller du Invalidate() sjekk ut hva e.Graphics kan gjøre i Paint event på en form, eller PictureBox, prøv deg litt fram.
Svish Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Skrevet 26. mai 2007 ja, nettopp. fant http://www.publicjoe.co.uk/csharp1/tut.html, og ser ut til at den har noen straight forward tutorials på å komme igang med tegninga. Så når jeg bare får sovet litt, etc, så skal jeg nok sette igang med den tenker jeg hva jeg har tenkt å lage vet jeg vel ikke helt enda for å være ærlig. Men kunne jo vært artig å fått til en grafisk snake av no slag for eksempel. Det har jeg nemlig laget allerede i console versjon
Mr.Garibaldi Skrevet 28. mai 2007 Skrevet 28. mai 2007 Har du vurdert å bruke XNA? Du bruker da C# og får tilgang til en "enkel" versjon (managed) DirectX, samt at det er veldig lett å komme i gang. Og du får muligheten til å prøve spillene dine på Xbox360, forutsatt at du er litt forsiktig når du bruker visse funksjoner (ikke alt er støtte på 360).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå