Gå til innhold

E6600 er 10 gr. varmere på EVGA 680i enn AWD9-MAX


Anbefalte innlegg

Byttet om til EVGA 680i og idle-tempen viste ca. 50 grader som er 10 grader høyere enn Abit-kortet.

 

Tenkte jeg hadde vært litt uheldig med kjølermonteringen og røsket den av igjen og vasket med blårens både kjøler og cpu, men like forbanna viser den 50 idle etter jeg remonterte min Big Typhoon VX igjen.

 

Bruker AS5 kjølepasta som jeg alltid har gjort og sjekker temp med BIOS, Coretemp og Everest Ultimate. Alle viser ca. 50 på idle

 

CPU'en er klokket til 333 X 9 = 2997MHz og Volten er 1,325.

 

På Abit-kortet var den klokket til 378 X 9 = 3402 stabilt med 1,425 Volt og viste altså 40 grader på idle

 

Er det noen som kan hjelpe meg å forstå dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja.

Jeg kan hjelpe deg. :)

Med å gjenta at temperaturer rapportert via software er retningsgivende for *ditt* system

Det gjelder faktisk også Coretemp. Utrolig nok (for den skal jo i prinsipp være lik uansett hvor CPU sitter, gitt samme VCore/kjøleløsning).

Da jeg bytter hk oftere en sokker (som noen har sagt) :) så har jeg sett dette "fenomenet" opptil flere ganger.

(Og jeg er både relativt erfaren og nøye når det gjelder montering av kjølere/kjøleblokker).

 

Tror jeg dropper å leke "Don Quijote" når det gjelder å prøve å stoppe de evinnelige gjengangere av "Sjekk min temp..."-tråder.

Dette er noe som opptar mange.. dessverre vil jeg si.

(for det tar bort fokus fra det å bruke systemet sitt).

Lenke til kommentar

Har samme HK (Repakket av MSI) og CPU og har nå klokket til det samme som deg. Jeg har latt volten stå på auto på alt, bortsett fra ram som jeg har økt fra 1,8 til 1,825. Hos meg ligger idle i bios på 41 grader. I windows (Speedfan) ligger den på 36 grader.

Endret av tropefisk
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg kjører stock kjøler på min E6600, har klokket den til 3ghz og den ligger stabilt på 37 - 38 grader på mitt Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI kort.

 

50 er litt mye, spør du meg, men jeg er enig i TL1000S, det er for lett å ta alle tempene seriøst.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar

Viser bare hvor feil slike tempsensorer kan være. Mulig de har blitt bedre i det siste, da jeg synes jeg ser mange fler som "bruker" dem nå enn før. Når man får såpass forskjell fra hovedkort til hovedkort, eller det rapporteres om en temperatur under eller veldig lik romtemperatur (som det også er flust med eksempler på. Tenker jo da ikke på fasekjøling etc), bør det nok skurre litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...