Gå til innhold

Post i selvangivelsen


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og koser meg med selvangivelsen, men men henger ikke helt med på næringsoppgaven.

 

La oss si jeg er en snekker og har kjøpt en hammer (jeg er ikke snekker og har ikke kjøpt noen hammer, men dere skjønner). Hvilken/hvilke poster i næringsoppgaven skal dette inn i?

 

Både i resultatdelen og balansen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter her og koser meg med selvangivelsen, men men henger ikke helt med på næringsoppgaven.

 

La oss si jeg er en snekker og har kjøpt en hammer (jeg er ikke snekker og har ikke kjøpt noen hammer, men dere skjønner). Hvilken/hvilke poster i næringsoppgaven skal dette inn i?

 

Både i resultatdelen og balansen?

8697286[/snapback]

alt som kjøpes på firma skal inn, ved å merke at du har faktura/kvitering på den!

Lenke til kommentar

Ja, jeg prøver jo å få det inn. Problemet er bare hvor i denne næringsoppgaven det skal inn. Post 6500 Verktøy mv som ikke aktiveres, kanskje?

 

Aktiveres, vil det si å sette i gang avskrivning?

 

Hva hvis snekkeren har kjøpt en kappsag som skal vare i mange år, hvor skal den inn? La oss si den kostet 10 000 kr.

 

Jeg kunne jo betalt en regnskapsfører for å gjøre dette. Men siden jeg bare har 20 bilag så tenkte jeg å klare dette selv. Er jo ikke "rocket science" akkurat.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Ja, jeg prøver jo å få det inn. Problemet er bare hvor i denne næringsoppgaven det skal inn. Post 6500 Verktøy mv som ikke aktiveres, kanskje?

 

Aktiveres, vil det si å sette i gang avskrivning?

 

Hva hvis snekkeren har kjøpt en kappsag som skal vare i mange år, hvor skal den inn? La oss si den kostet 10 000 kr.

 

Jeg kunne jo betalt en regnskapsfører for å gjøre dette. Men siden jeg bare har 20 bilag så tenkte jeg å klare dette selv. Er jo ikke "rocket science" akkurat.

8697382[/snapback]

jeg dro på ligningskontoret å fikk hjelp jeg =)

Det var kjempe greie, og viste meg hvor på pappir utgaven jeg skulle fylle ut. Så var det hjem og fylle det inn i altinn, så lenge pappirutgaven har frist 31mars. Og fyll ut næringsoppgaven på nette, viss ikke får du feilmld i selvangivelsen for selvstendig næringsdrivende...

Lenke til kommentar
Ja, jeg prøver jo å få det inn. Problemet er bare hvor i denne næringsoppgaven det skal inn. Post 6500 Verktøy mv som ikke aktiveres, kanskje?

 

Aktiveres, vil det si å sette i gang avskrivning?

 

Hva hvis snekkeren har kjøpt en kappsag som skal vare i mange år, hvor skal den inn? La oss si den kostet 10 000 kr.

 

Jeg kunne jo betalt en regnskapsfører for å gjøre dette. Men siden jeg bare har 20 bilag så tenkte jeg å klare dette selv. Er jo ikke "rocket science" akkurat.

8697382[/snapback]

Det er riktig at hammeren skal inn i post 6500.

En kappsag til 10 000 skal også inn i post 6500.

Kostet den derimot kr 15 000 skal den inn i post 1205 og avskrives med 20%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...