Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 3.11 booter ikke


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har Windows XP, og tenkte jeg skulle installere Windows 3.11 for og kunen kjøre noen gammle spill.

Gikk fint og installere det. Men når jeg starter opp PCen booter den bare til Windows XP.

Jeg setter inn en Windows ME plate som oppstarts CD og prøver å kjøre "win", men da kommer det opp at oppstarts disketten er for ny (eller noe i den duren). :cry:

 

Noen som kan hjelpe?? hvor jeg eventuelt kan laste ned en elde versjon av en oppstartsplate...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

jeg har Windows XP, og tenkte jeg skulle installere Windows 3.11 for og kunen kjøre noen gammle spill.

Gikk fint og installere det. Men når jeg starter opp PCen booter den bare til Windows XP.

Jeg setter inn en Windows ME plate som oppstarts CD og prøver å kjøre "win", men da kommer det opp at oppstarts disketten er for ny (eller noe i den duren).  :cry:

 

Noen som kan hjelpe?? hvor jeg eventuelt kan laste ned en elde versjon av en oppstartsplate...

8692915[/snapback]

 

Det kan være det samme "problemet" som med XP/Win98 på samme partisjon. Der var løsningen å innstallere Win98 først, så XP.

Lenke til kommentar
Nå har jeg installert 3.11 på samme partisjon. Så vis jeg installerer 3.11 på den andre patisjonen så vil det fungere?

8694390[/snapback]

 

Det jeg beskrev var en full reinstall av hd, der Win98 ble innstallert først, deretter Win XP. På den måten får man valg i bootscreen om hvilket operativsystem man vil skal starte opp.

 

Og tips... skal du innstallere Win 3.11 så bør du ikke prøve å innstallere dette på en NTFS partisjon. Her må du lage en minipartisjon med Fat 16/32.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du trenger å installere win 3.11 for å kjøre gamle spill?

 

Oprett 2 partisjoner og installer dos 6.22 på den ene og sørg for at hardwaren din ikke er for rå. Deretter "prøv" å skaffe MS DOS drivere (VESA for grafikk (hvis du trenger SVGA modes) og Lyddriver som er kampatibel med gammel Soundblaster). Tror det er tricky hvis du knaller USB tastatur og mus også ;-)

 

Tror det er tricky å få et moderne system til å funke riktig med gammel software. Tenk på forskjeller i bus system (PCI-E kontra AGP eller ordinær PCI for den del)

 

Men skulle det gå så skulle det være klart for å legge inn gamle games på den partisjonen (Tror ikke den kan være så himmla stor heller (max 2GB eller noe i den dur)).

 

Deretter kan du knalle inn xp senere på den andre partisjonen.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Og tips... skal du innstallere Win 3.11 så bør du ikke prøve å innstallere dette på en NTFS partisjon. Her må du lage en minipartisjon med Fat 16/32.

NTFS går hvertall ikke, og jeg er ganske sikker på at ikke FAT32 heller fungerer. Så om det skal gjøres (vil nesten påstå at virtuell maskin er kjappere med f.eks VirtualPC som er gratis.)

 

Det kan nok bare installeres på FAT16 partisjoner.

Lenke til kommentar

Du kan spille eldre spill på følgende 2 måter. Den ene som jeg mener er den enkleste er å bruke DosBox. Du finner installasjonsguide her: Basic Setup and Installation of DosBox. Den andre metoden er å opprette en virtuell maskin med f.eks VirtualPC og installere DOS 6.22 på den. Uansett hvilken metode du bruker så vil det være noe arbeid med å få det til å fungere. Men bruker du litt tid, leser dokumentasjon og skjønner hvordan du skal gjøre det så får du det til i løpet av en time eller 2.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Du kan spille eldre spill på følgende 2 måter. Den ene som jeg mener er den enkleste er å bruke DosBox. Du finner installasjons guide her: Basic Setup and Installation of DosBox. Den andre metoden er å opprette en virtuell maskin med f.eks VirtualPC og installere DOS 6.22 på den. Uansett hvilken metode du bruker så vil det være noe arbeid med å få det til å fungere. Men bruker du litt tid, leser dokumentasjon og skjønner hvordan du skal gjøre det så får du det til i løpet av en time eller 2.

 

Enig med ham, og antakeligvis er maskinen din så uuber at spillene vil gå i super speed og du har ikke mulig het for å stille ned frame raten..

 

DosBox for the wind!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...