Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan finne bolignr?


Anbefalte innlegg

Hei, det kom vel for noen år siden disse nye leilighets nummerene, f.eks. H05XXX der bokstaven H står for Høyre.

 

Jeg skal flytte til ny leilighet i Oslo. Leilighetsnr er 517 den er på venstre side. Men hvordan finner man ut hele leilighets nummeren? Jeg skal gi det til Telenor siden skal installere fast tlf. der! Takk på forhånd!

Endret av sample
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei de tellereglene som du finner på Statkart.no kan ikke brukes i ditt tilfelle, da Oslo og Bærum har egne regler.

 

Men jeg kan forsøke å gjengi reglene for Oslo og Bærum her:

 

Alle bolignumre består av en bokstav og fire sifre. Først har du bokstaven, den er enten H(ovedetage), U(nderetage), K(jelleretage) og L(oftsetage). De aller fleste leiligheter har vel bokstaven H.

 

De to første av de fire sifrene angir hvilken etage det er snakk om. I ditt tilfelle er det sikkert 05. Om du bor på loftet og har bokstaven L, begynner etasjetellingen på nytt. Etasjebokstav og nummerering tildeles likt over hele landet.

 

Og så har du de to siste sifrene, som angir leilighetens plassering innad i etagen. For å finne dette nummeret alle andre steder i landet, står du med ryggen mot trappen i den etasjen du bor i og teller fra venstre. 1. leilighet fra venstre har leilighetsnummer 01, 23. leilighet fra venstre har leilighetsnummer 23 osv. I Oslo og Bærum må du derimot stå (late som du står) utenfor hovedinngangen til hele bygget, altså utenfor bygget, og teller leiligheter. Den som er lengst til venstre der har leilighetsnummer 01, den nest lengst til ventsre har 02, osv.

 

Om du fortsatt ikke finner ut av det kan du ringe statens kartverk (80032032), men de holder stengt på fredager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...