Anew Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 ...man trenger ikke å være så inmari lærd, siden han beskriver de teknikkene han bruker her: http://www.cambridgeincolour.com/techniques.htm Rå fotograf, og tutorialene hans er enda bedre.
ragamuffin Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 (endret) ..og forøvrig kan man lese et interessant intervju med Sean McHugh (Cambridge-fotografen) i denne utgaven av PBase magazine. Mye annet lesestoff/bilder/teknikker også. Anbefales. http://i2.pbase.com/o1/mag/pbase_magazine_vol6_jul2006.pdf Ellers enig. Noen av de flotteste nattbildene jeg har sett. Han er jaggu bortskjemt også med de omgivelsene og fotomulighetene som universitetet i Cambridge ser ut til å være, det skal sies. Endret 23. mai 2007 av ragamuffin
Achilles Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Slik jeg tyder resultatet så er grensa for D70 ca. rundt f/16 et sted, så det er jo nyttig å vite. Veldig fin artikkel dette. /L 8683624[/snapback] Så vidt jeg forstår er ikke diffraksjonsgrensen konstant for et gitt kamera. Den absolutte blenderåpningen er avhengig av brennvidde i tillegg til blendertallet og diffraksjon skulle da være et stort problem ved bruk av vidvinkel i forhold til teleobj. Knus påstanden min hvis dette er helt på jordet =) Endret 24. mai 2007 av Achilles
Anew Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Knus påstanden min hvis dette er helt på jordet =) 8691837[/snapback] Since the physical size of the lens aperture is larger for telephoto lenses (f/22 is a larger aperture at 20 mm than at 100 mm), why doesn't the size of the airy disk vary with focal length? This is because the distance to the focal plane also increases with focal length, and so the airy disk diverges more over this greater distance. As a result, the two effects of physical aperture size and focal length cancel out. Therefore the size of the airy disk only depends on the f-stop, which describes both focal length and aperture size. The term used to universally describe the lens opening is the "numerical aperture" (inverse of twice the f-stop). There is some variation between lenses though, but this is mostly due more to the different design and distance between the focal plane and "entrance pupil." Kilden er fortsatt Cambridge in Colour. Endret 24. mai 2007 av Anew
relsafus Skrevet 27. mai 2007 Skrevet 27. mai 2007 "There is some variation between lenses though, but this is mostly due more to the different design and distance between the focal plane and "entrance pupil." Så da er vi vel enige da, lite vits å¨ta bilder over f/16 med D80 uansett objektiv, dersom man ønsker en viss skarphet. Slik leser jeg denne artikkelen og det stemmer relativt bra med det jeg ser av mine f/22 bilder. Greit å finne en forklaring på dette, da jeg lenge dissa 18-200mm VR objektivet for slik "uskarphet" /L
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå