Gå til innhold

Skadelig å ta bilder mot solen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom til å tenke på om det er skadelig for kameraet å ta bilder mot solen? se vedlegg.

Har 400D med EF-S 10-22. er litt vanskelig å unngå solen av og til  :hmm:

8671488[/snapback]

Hvis du tar bilde direkte mot solen *kan* du ødelegge lukkegardinen og evt andre vitale deler inne i objektivet og kameraet, men da er det like stor sjanse for at du ødelegger øyet også.. Men slik du har tatt bilde i eksemplet, så er det nok ingen fare for hverken optikk eller øye. :cool:

Lenke til kommentar
Hvis du tar bilde direkte mot solen *kan* du ødelegge lukkegardinen og evt andre vitale deler inne i objektivet og kameraet, men da er det like stor sjanse for at du ødelegger øyet også.. Men slik du har tatt bilde i eksemplet, så er det nok ingen fare for hverken optikk eller øye.  :cool:

8671586[/snapback]

 

På en målsøker i hvertfall. På speilrefleks er ikke lukkergardinen eksponert for lys før speilet går opp og da lukkes også gardinen opp. Desuten har dette bare historisk interesse, da det stort sett bare er Leica og Zenit som har produsert kameraer med lukkergardiner i tøy de siste 20 årene. Selv konservative Leica har hoppet over på vertikal lukker i metall når de gikk over til Digitale kameraer med M8, og Zenit er ute av produksjon og var uansett en speilrefleks.

 

Det eneste som kan være farlig er eventuelt bildebrikken, men i realiteten ingen fare. Eneste kan være kompakt kameraer som har åpen vei til bildebrikken hele tiden og man søker lenge rett mot solen.

Lenke til kommentar
På en målsøker i hvertfall. På speilrefleks er ikke lukkergardinen eksponert for lys før speilet går opp og da lukkes også gardinen opp. Desuten har dette bare historisk interesse, da det stort sett bare er Leica og Zenit som har produsert kameraer med lukkergardiner i tøy de siste 20 årene. Selv konservative Leica har hoppet over på vertikal lukker i metall når de gikk over til Digitale kameraer med M8, og Zenit er ute av produksjon og var uansett en speilrefleks.

 

Det eneste som kan være farlig er eventuelt bildebrikken, men i realiteten ingen fare. Eneste kan være kompakt kameraer som har åpen vei til bildebrikken hele tiden og man søker lenge rett mot solen.

8674350[/snapback]

Derfor jeg skrev *kan* innenfor stjerner, som i "det er en viss mulighet for". Jeg skrev det litt enkelt for å ikke å lage en hel avhandling. Likevel, du *kan* igjen ødelegge et kamera (uansett type) hvis du "sikter" direkte mot solen over tid. Du får varmgang inne i kameraet og interne deler i objektiv og kamera (speilet f.ex) kan "slå" seg som vi kaller det på nordnorsk, dvs bli skjevt eller bulket.

 

[edit]

PS! Selv har jeg et "Kiev" mellomformat kamera fra 1996 med lukkergardin i svart tøy..

[/edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Derfor jeg skrev *kan* innenfor stjerner, som i "det er en viss mulighet for". Jeg skrev det litt enkelt for å ikke å lage en hel avhandling. Likevel, du *kan* igjen ødelegge et kamera (uansett type) hvis du "sikter" direkte mot solen over tid. Du får varmgang inne i kameraet og interne deler i objektiv og kamera (speilet f.ex) kan "slå" seg som vi kaller det på nordnorsk, dvs bli skjevt eller bulket.

 

[edit]

PS! Selv har jeg et "Kiev" mellomformat kamera fra 1996 med lukkergardin i svart tøy..

[/edit]

8675653[/snapback]

 

Ja Arsenal laget også kameraer med lukker i tøy fram til en eller annen gang på 90 tallet, men strengt tatt kan vi vel si at generelt og i hvertfall når vi snakker om digitale kameraer er det liten fare for brennhull på lukkeren. Problematikken er vel neppe stor for andre enn oss som intereserer oss for klassiske kameraer. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...