ThaJaCkal Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Hei! Skal nå til å bestille meg ny bærbar pc, men sliter med følgende spørsmål: Jeg sitter med en 21" eizo flatskjerm som jeg gjerne vil bruke, og den har 2 stk DVI-I innganger. Kan jeg bruke en DVI konverter for vanlig skjermutgang og fremdeles ikke miste noe form for bildekvalitet? Det sier iallefall selger hos netshop.no. Jeg trodde jeg måtte ha DVI all the way for å kunne få til dette? Isåfall var ikke det så vanskelig som jeg trodde å få tak i en bærbar pc
JohndoeMAKT Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 DVI-I har kontakter for både digitale og analoge signaler, så det vil fungere med en slik overgang. Når det kommer til kvaliteten så er det et teoretisk tap i kvalitet ved signalkonverteringen før og etter kabelen, men utfallet av dette er avhengig av hvor god skjermens ADC er. På noen skjermer vil du kunne se forskjell på digitale og analogeg signaler, men på andre er det bare en teoretisk forskjell og ingenting synlig i praksis. Beste tips er nok å prøve i praksis med et annet skjermkort i en vanlig PC hvor du setter opp kloning over en digital og en analog utgang for så å bytte input på skjermen for å se forskjell i bildet mellom de to signalene. Eizo lager så vidt jeg vet relativt gode og dyre skjermer, så jeg regner med at bildekvaliteten vil være nesten like god som heldigitalt. EDIT: Du kan jo se om det finnes en portreplikator for maskinen med DVI-kontakt. En slik vil også gjøre bruk av maskinen på tur og stasjonært lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå