Gå til innhold

Hvorfor lager USA sprekere biler enn i Europa??


irock680

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjetil:

Personlig ville jeg heller (dersom jeg hadde valget) sittet i en stor tung amerikansk bil med en stor v8 under et stort og langt panser i en frontkollisjon enn å sitte i en liten yaris. For meg virker det logisk at dersom en ny yaris og en ny suburban frontkolliderer så har man størst sjangse for å overleve i suburbanen.. Eller i en frontkollisjon med et vogntog? En ny suburban har samme sikerhetsutstyr som en ny yaris. Den er bare større og mer massiv. For meg virker det sikrere.

 

Hondaen: Jeg ville bare påpeke at det var imponerende at amerikanere hadde like kraftige motorer (standard fra fabrikk) på slutten av 60-tallet, som de råeste bilene har nå. Selvfølgelig har japanere kommet lenger i teknologien.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser jo krang....eh diskusjonen går på smak og behag så den skal jeg ikke blande meg inn i.

 

Det jeg derimot liker er litt eldre biler som f.eks. amazon, taunus, 144, escort(mk1 og mk2) o.s.v ...med andre ord de fleste biler produsert før 80 tallet.

 

Her er det mye snertent og kult å velge i mellom og det går an å få gode gatebiler ut av de....men det koster selfølgelig.

 

Når det gjelder ytelse i forhold til motor, vet jeg cosworth i sin tid laget en 1.5L for ford på 1000 gamp. :o

 

Den hadde såvidt jeg kan huske twinturbo ... mer enn det av spec'en husker jeg ikke .

 

Selv kjører jeg en Ford Taunus av eldre (74') årgang :D og er rimelig fornøyd med den da den alltid starter og koster ikke en formue å reparere(i.e. Ikke masse elektronisk som lett går i stykker og koster huset, pc'en og skjorta å erstatte/reparere)

 

Den har hele 1.6L motor på hele 74 hester på 4 gir og en topphastiget på hele 155 (kansje 160? torde ikke pine den mer.) den akselerer greit ettersom den har forholdsvis lav utverksling på bakakslingen. :wink:

 

Ellers kunne jeg tenkt meg å ta en Escort MK1 og ribbe den sette på noe realt oppheng og stappe i en zetec 2Li med litt ekstra snadder og invendig lar man kun det være originalt dash med ekstra klokker for turtall, vacum, batteri og eventuelt turbotrykk.

Ett par gode bøtteseter,helst fora typen, og gjerne styrtbur for uheldige øyeblikk.....

 

Bensintank i aliminium med dobbelt skrog og brannsikkert skum inni og selfølgelig ett passe fete felger med go'såler ... f.eks 15' med 215/15 eller lignende....

 

Det er bare ett problem med dette og det er selfølgelig regler og avgifter samt kostnadene rundt prosjektet. :cry:

Lenke til kommentar

Den har også gjort det dårlig i kollisjonstester, men i praksis ville den gjøre det 'bedre' fordi den blir kjørt mot bil med samme masse i tester, men sjansen for at man kræsjer med en like tung bil er ikke så alt for stor. Eller tar jeg feil her, og kollisjonstester er til å stole på? :???:

Det er jo hyggeleg at folk tenker på passasjerane i den andre bilen også[/sarkasme]

 

Eg ville iallfall ikkje etter ein kollisjon følt meg komfortabel med at dei som var i den andre bilen vart drepne pga. at eg hadde ein større og tyngre bil.

Skal eg ha ein stor og tung bil skal det vere fordi eg har bruk for det (dra tilhengar?), ikkje for å redde mitt eige skinn på bekostning av andre sitt liv.

 

Veit ikkje korleis amerikanske/japanske krasjtestar er, men så vidt eg veit (ikkje mykje) så er vel ikkje europeiske krasjtestar bil mot bil, men bil mot testbenk/murvegg/hindring. Dette for å få meir objektive resultat enn om ein skulle krasje med den same bilmodellen.

Lenke til kommentar
Fine biler det :)

 

Har ikke de den raskeste girkassen i verden på standard produserte biler? Den smg kassa skal hvis gire sinnsykt fort!

 

Gir kassa kan alltid byttes ut :). Ellers er det få som klarer/tørr gire raskere enn kassa klarer... Enig i Hondaen att RS6 er fin. 4.2l bitubo m/intercooler :D. Bra semi-auto gir på den også, gear pads bak på rattet :D. Kan ikke gå gæli med en slik bil!

Lenke til kommentar
Den er jo på stølelse med en liten lastebil...

 

ford excursion kan faktisk registreres som lastebil i Norge. Med de fordeler og bakdeler det innebærer. Aldri sett krasj-tester av biler i den størrelsen/klassen. Rimelig sikker på at man har litt større sjangs dersom man sitter i en slik, kontra en morris mini i en frontkollisjon ;)

Lenke til kommentar

Ja, ja gutter og jenter. Glem alt om US cars, japser og alt annet støpjern, eller moringer for den saks skyld. Bugatti Veyron er tingen.

 

Dette er vel ikke noe mer å diskutere, bare se her:

45636.jpg

 

Noen "nakne" fakta: W16 (altså 16 sylindre i W formasjon), 4 turboer, 1001 hester. KUN 1 stk. eksosrør.

 

Se resten av bildene HER Dette er ikke bare en bil, men en skulptur i tillegg.

Lenke til kommentar

Se på denne bilen

 

Det er drømmebilen min, og borte i USofA så kan de handle den for mellom 20 000 og 40 000 $. I Norge tipper jeg at du må ut med minst en million for å ha den i garasjen, pluss at du må betale en enorm forsikring.

Akkurat denne koster jo bare $27,000.

 

114132424_481741_1_5.jpg

Look so pretty she is :roll:

 

Alle supraene til salgs på cars.com

 

En supra som er ganske enorm er den som er med i "den raske og den hissige". Jeg leste litt om den for et par mnd siden, og fikk meg et jævligt sjokk når jeg kom til bunnen.

It is sure to be a collector’s item, with its’ value placed at over $150,000.

Du får jo faenmeg ikke registrert motoren for mindre enn 2 mill i Norge, og så koster DEN BILEN bare rett over en. Jeg skal flytte til USA, og ha meg en sånn, selv om jeg må leve med amerikanere. Det er verd det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...