Gå til innhold

Tråden om bunader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg har bergensbunad selv, liker den veldig godt, som ser ca sånn ut;

bergen2a.JPG

Den har en stor fordel, den er ikke spesielt varm, og ikke klør den heller (som jeg ser at det blir kommentert) Den kommer i hvitt også, men den har jeg ikke særlig sansen for igrunn, fargen minner for mye om marsipankake :D

 

Er veldig glad i nordlandsbunaden og rogalandsbunaden også, men jeg synes det blir litt feil å ha bunad fra et sted man ikke er fra eller har noen som helst tilknytning til bare fordi den er fin.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Jupp, tilknytning er viktig. Bunader handler etter min syn mye om identitet og er en fin måte å "hedre" opphav og tilknytningt på ved spesielle anledninger (les: 17.mai).

 

Samtidig er de som sagt veldig sexy på den rette jenta (spesielt Nordlandsbunaden). :green:

 

Har forresten en folkedrakt selv. "Bergverks-drakten" som kommer fra Sulitjelma der min mor og hennes foreldre kommer fra. Den er relativt simpel med hatt og vest samt en typisk hvit folkedrakt-skjorte med breie armer. Den har mange symboler som hamrer og "kraner" (symolet til gruvedriften som var der) strikket inn, støpte mansjett-knapper og halsknippe også med.

 

Er ikke fryktelig mange som har denne drakten, så får en del kommentarer fra gamle damer som kommer fra sulitjelma og kjenner igjen temaet (den påfølgende 5 minutter lange samtalen om familierelasjoner kunne de spart seg for dog). :p

 

Finner ikke et bilde desverre, drakten er som sagt ganske lokal. :)

 

EDIT: Fant ut at den drakten jeg har heter Bergverks-drakten. Fant også et (lite) bilde!

 

2.Bergverks-drakten.jpg

 

Min drakt har et rødt bånd med bergverksmønster på samt mansjettknapper og halsknippe.

Endret av eMPea
Lenke til kommentar
Jeg snakker om kvinnebunad. :p Menn skal gå i dress!

8665031[/snapback]

Skal de vel ikke! Gutter i bunad er noe av det fineste som finnes! :!:

 

Jeg har Fana Bunad jeg, personlig syns jeg den er finest.. Men vi syns vel i grunn at vi alle har den fineste fordi det er den vi er knyttet til :)

 

Her er et eksempel, et veldig dårlig eksempel på damebunaden, men herrebunaden er representabel :)

Endret av Iril
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...